Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sätta upp VPN mellan hemmet och jobbet


PCsnubben
 Share

Rekommendera Poster

Jag behöver en detaljerad Guide för att köra VPN mellan hem och jobb.
Kanske två Guider, för jag vill sätta upp det åt båda håll, ifall det går.
1/ Komma åt jobbets dator via VPN när jag är hemma
2/ Komma åt hemmets dator via VPN när jag är på jobbet.

Ska jag använda Windows egna VPN eller någon tredjeparts ?
Vill helst slippa tredjeparts om det är möjligt, men om det är tvunget så...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Först och främst, för att nå jobbets dator så måste jobbet ha en brandvägg som kan ta emot VPN samt att de lagt in ett konto till dig. Utan detta kommer du ingenstans.

 

För att nå hemdatorn från jobbet är det samma sak, du måste ha en brandvägg hemma som kan ta emot VPN och konfigurera detta. Vidare måste du ha en publik IP-adress på den internetanslutning hemma (den behöver inte vara statisk, men publik). 

 

Så steg 1 är att prata med jobbets IT-avdelning så de kan lägga upp ett VPN-konto för dig. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste det vara just VPN?

Om företaget tillåter TeamViewer så är ju det en smidig lösning utan "meck".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teamviever i all ära, men hur säker är den ?
Är den krypterad för det första ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jobbet" är min egen firma , så jag är "IT-avdelningen" isåfall :)

Vaddå Brandvägg som kan "ta emot" VPN ?
Utveckla gärna det där ...

Behöver en Guide ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
2 timmar sedan, skrev PCsnubben:

"Jobbet" är min egen firma , så jag är "IT-avdelningen" isåfall :)

Vaddå Brandvägg som kan "ta emot" VPN ?
Utveckla gärna det där ...

Behöver en Guide ...

 

VPN behöver en VPN-klient (tex den inbyggda i Windows) samt en VPN-server att ansluta mot (tex behöver man login och lösenord). Det jag menar med att "ta emot" VPN = VPN-server. Finns lite olika typer, tex PPTP, L2TP och IPsec.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande ingen Guide hur jag kan göra rent praktiskt hur jag kan sätta upp en VPN mellan hemmet och kontoret (eller mellan hemmet <-> sommarstugan, hemmet <-> hotellrummet på resan, kontoret <-> hotellrummet på resan) med min laptop.

Teamviever kanske jag kan använda i undantagsfall, men det var inte det frågan gällde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
11 timmar sedan, skrev PCsnubben:

Fortfarande ingen Guide hur jag kan göra rent praktiskt hur jag kan sätta upp en VPN mellan hemmet och kontoret (eller mellan hemmet <-> sommarstugan, hemmet <-> hotellrummet på resan, kontoret <-> hotellrummet på resan) med min laptop.

Teamviever kanske jag kan använda i undantagsfall, men det var inte det frågan gällde.

 

Behöver veta vad du har för router/brandvägg hemma och på kontoret för kunna skriva en guide. Även om principen är densamma för alla brandväggar så kan det skilja rätt rejält på hur man sätter upp ett VPN.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både min Asus-router och min NAS kan agera som VPN-server. Dvs om du söker på nätet på din router, eller annan enhet du har,  så brukar det finnas beskrivning i manual eller på youtube hur man gör.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Postad (redigerade)

Så man behöver en VPN Server dit man ska ansluta sig, ok

Jag har DOVADO PRO-AC hemma och en äldre Dovado Pro "borta"

Går jag in på inställningar i DOVADO PRO-AC ser jag VPN Client settings, inte Server. Jag har där ett val att konfigurera PPTP eller OpenVPN

Men Server ?
Det måste väl finnas någon VPN serverprogramvara för Windows ?

---

I Windows 10 kan man ju lägga till en VPN anslutning, Det är väl också en Klient man lägger till då, finns ju tex  "Windows Inbyggda", men går också att välja nåt annat ??  Jag tycker detta är helsnurrigt ...  

Redigerad av PCsnubben
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...