Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en flera år gammal skrivare. Epson Stylus Photo p50. Jag försöker skriva ut,men det går inte.Först så  kontrollerade jag skrivarens drivrutiner i datorn,de var då senaste versionerna.När problemet började så stod att det var slut på bläck,köpte nya bläckpatroner och installerade dessa,de är original.

Problemen fortsatte och då stod det att det inte gick att skriva ut på grund av allmänt fel. Uppdaterade sedan drivrutinerna via Epsons webbplats,nu står det i stället hos Epson Status Monitor kommunikationsfel. Har kontrollerat kablar ,de är inkopplade. Varför skriver inte skrivaren ut ?

Redigerad av andershult

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länken du visar fungerar inte. Jag har kontrollerat  om man kan stänga av felmeddelanden och kommunikationsfel är av.

Jag trodde inköp av bläckpatroner skulle hjälpa,men det gjorde det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om jag klickar på att hantera skrivaren via inställningar så står det  under skrivarstatus: fel.  Jag har Windows 10.

skrivarfelinst.jpgskrivarfel.jpg

Redigerad av andershult

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde felsökaren,men det hjälpte inte. Två av tre knappar på skrivaren lyser rött.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pröva med att koppla bort skrivaren och avinstallera allt som har med den att göra samt starta om datorn innan du noga följer manualens anvisningar för hur skrivaren ska installeras, normalt ska drivrutiner mm installeras innan man ansluter skrivaren.

Manual finns under "Support" på sidan https://www.epson.se/products/printers/inkjet-printers/for-home/epson-stylus-photo-p50#manuals

Men det är en mycket gammal skrivare som är äldre än Windows 7.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag beklagar verkligen att länken jag gav dig inte fungerar längre. Jag hittade den när jag sökte på Epson communication error. Det är iaf samma som den här länken
https://www.epson.eu/viewcon/corporatesite/products/mainunits/faq/1397

Här klickar jag på plustecknet vid Identifying the Issue
Status Monitor reports a "Communication Error" although printing completes and ink levels are displayed +

och får då upp de skärmbilder jag tänkte ev. skulle kunna hjälpa dig.

P.S. Men manual på svenska, som finns i Cecilias länk, är förstås det bästa. OBS! När du installerar skrivaren igen se då till att den bara heter EPSON P50 Series, dvs inget kopia 1-tillägg, för annars får du två skrivarikoner och då kan det du vill skriva ut hamna på fel ställe, dvs i kopia 1 i stället för i standardskrivaren EPSON P50 Series.

Redigerad av mbgtmari
P.S.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har avinstallerat skrivaren (både drivrutiner och programvara) ,sedan installerat igen.

Under inställningar så stod det tidigare vid skrivaren ordet fel ,du står det inaktiv.  Under Epson Status monitor så står det att jag ska byta bläckpatronen T0804 (gul) och det påstås att den är tom vilket är konstigt,för den gula köptes i februari och har inte använts för utskrift och  enligt min skrivare så var den nästan full innan jag avinstallerade skrivaren.Det är sex bläckpatroner,köpte fem av dem nyligen.Jag skriver bara ut 4-6 gånger år och trots det så behöver  jag  köpa nya bläckpatroner varje år och bara original fungerar,den reagerar inte på kopior.
Nu lyser startknappen grönt och bläcksymbolen rött,den tredje knappen lyser inte alls. Just nu så kan den inte skriva ut alls. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta ut den gula patronen, kolla att det inte är färg/smuts på kontaktytorna på patronen och i skrivaren.

Sätt tillbaka den gula patronen.

Bråkar den fortfarande på slut bläck?

Finns där inte någon inställning att den inte ska kontrollera bläcknivån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en inställning för att kontrollera bläcknivån och det är därifrån meddelandet kommer.  Jag fick ta bort lite färg,men det hjälpte inte. Nu kommer inget felmeddelande om slut på bläcket,i stället så står det bara Allmänt fel,att det är slut i den gula bläckpatronen är  fortfarande markerat med rött.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppdatering nu står det i stället kommunikationsfel när jag försöker kontrollera bläcknivån och inget som visar bläcknivån. Jag har inte gjort någon förändring sedan förra inlägget. Är det fel på min skrivare ?,eller vad är felet ?  Vet inte om det är någon idé att köpa fler bläckpatroner,eftersom det ibland står kommunikationsfel och ibland allmänt fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du testat att låta skrivaren försöka skriva ut en sida? En statuskontroll av den?

image.png.c05bddbe6c9812ec40345e47422f34ce.png

Tidigare i tråden skrev du att av/på lös och andra lampan men inte tredje:

image.png.72292361251636f2be02ebf6afa6516d.png

Låter helt klart som att din skrivare antingen inte är nöjd med dina färgpatroner eller har ett annat fel.

Med så få utskrifter per år finner du nog bättre ekonomi en laserskrivare ELLER låta någon firma skriva ut det du vill ha utskrivet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft sådan skrivare som jag slängde för ca 6-7 år sedan innan jag slutade jobba, jag tror att jag hade den i minst 5 år, fick tyvärr ingen ordning på den när den började krångla, försökte i några veckor hittade en massa tips via google men ingenting fungerade,  kollade nu på Epson och såg att dom tar fram nya drivrutiner för Windows 10 64bitar till en så gammal skrivare. Ett råd lägg inte för mycket jobb på den när den är så gammal det lönar sig inte

HANS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag försökte skriva ut testsida , det gick inte

Felmeddelande vid första försöket Det gick inte att skriva ut Testsida på skrivaren

Felmeddelande vid andra försöket (första försöket finns kvar i utskriftskön):  Skrivaren befinner sig i ett feltillstånd.       

Skrivaren ska kunna skriva ut direkt på  CD och DVD,det slutade fungera för ett år sedan.

Fem av sex bläckpatroner köpta i original för 599 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skriver också ut på CD & DVD och det är tyvärr den funktionen som krånglar mest på dom flesta skrivare, och flera tillverkare har slutat med den funktionen, eller minskat antalet modeller som kan göra det 

HANS

Epson Xpression Premium XP-900

Allt-i-ett med A3    1790:-  PÅ INET &  1529:- på  DUSTIN

En mångsidig och kompakt allt-i-ett-enhet med Wi-Fi som ger fantastiska foton i upp till A3-storlek, en stor LCD-display, automatisk dubbelsidig utskrift samt utskrift på CD- och DVD-skivor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...