Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
qpre1974

PCIe-bus verkar inte fungera

Rekommendera Poster

qpre1974

När jag försöker starta datorn så får jag svart bild. Bildskärmen är kopplad till en PCIE x16 grafikkort. När jag kopplar bildskärmen till datorns inbyggda VGA- eller DVI-D-anslutning får jag bild men mycket sämre upplösning. Datorn är ungefär 10 gammal. Jag har uppdaterat både grafikkortet och PCi- samt PCIE-busen. Jag har nu kollat med tre olika grafikkort men ingen fungerar i PCIE-bus. Alla dessa tre grafikkort fungerar i en annan dator utan anmärkningar, så jag antar att felet ligger i PCIE-busen. Ett nätverkskort som är kopplad PCI-busen fungerar bra. Jag har funderat på att kolla med USB till VGA-adapter. Så vad kan vara felet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

Testa att sätt ditt nätverkskort i PCie x 16 slotten, fungerar det där?

(går alltid att sätta ett kortare kort i en större slott)

Eller är nätverkskortet integrerat men via PCIe?

kan vara så enkelt som oxider i slotten men kan vara något helt annat även. Svårt att säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
qpre1974

Det gick inte. De är av olika storlekar, men jag försöker hitta något annat kort som passar där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
qpre1974

Jag testade PCIE x16 -kortplatsen igen med alla tre grafikort som jag har. Med ett kort fungerade skärmen men bara under två start av datorn, sedan blev det nix igen. Som jag ser det så verkar det vara glapp i denna kortplats. Jag försöker hitta ett grafikkort som passar till PCIe x1 elle prova med USB till VGA-adapter. 

Tack för tipset i alla fall!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

PCIe x1 ger dig inte bandbredd nog för ett grafikkort, tyvärr.

Som jag alltid skriver, ingen bot, men kolla runt på moderkortet att allt ser bra ut. Leta exempelvis efter havande kondensatorer, dvs sådana som bullat till sig.

Jag skulle testa dra upp/ur kortet ett antal gånger, försöka nöta bort eventuell oxid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vedex

Du skrev att du fick bild en kort stund under uppstart?

Långskott av mig är att nolla bios helt och prova?

Ta ur backup-batteriet(cmos) och ev. nolla ev. med en jumper som behövs för att nollställa bios helt, se manuaenl hur du gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
qpre1974

Jag nollade bios och till med köpte ett nytt batteri och satte in den. Det hjälpte dock inte. Jag läste också i Internet att man ska ta bort den inställningen i Bios som låser användningen till enbart  integrerat grafikkort, men det verkar inte finnas i min Bios, eller så hittade jag inte det.

Jag har också dragit ur grafikkortet nu ganska många gånger men inte heller det har hjälpt.

Jag tror att det kan vara glapp i PCIE x16-anslutningen, men det kan man väl inte rätta till, eller kan man, om det nu är det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vedex

Ok.

Det verkar vara kört med mer förslag utan att löda om och annat?

Kan ju vara någon komponent som gett upp när datorn är 10 år eller mer?

Kanske dags att uppgradera med nya grejer om lådan har plats och nätagget är kraftigt nog att driva nya saker.

Finns ju uppgraderingskit från 3-5 tusen om man kan spara hårddiskar och kringutrustning och inte har för stora krav.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
qpre1974

Så kan det vara. Jag får nöja med den upplösning som det integrerade grafikkortet ger tills vidare.

Jag tackar för alla råd som jag fick. Det verkar vara något fel med själva PCIe x 16-bussen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
qpre1974

Det verkar finnas lämpliga maskiner på marknaden som till exempel en med processor i5-8400 på Elgiganten till 5 555 kronor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Eftersom du har testat flera olika alternativ och inget verkar fungera, så kan det vara så att bussen har somnat in, datorn/moderkortet var ju tydligen 10 år, 10 år för en dator är ganska mycket, så jag håller med, kanske dags att förnya...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Alltså: Det är inga problem alls med att stoppa i ett grafikkort i den andra PCI-E bussen dvs. andra kortplatsen från den första.

Det kommer inte att vare sig påverka prestandan på grafiken eller på dom mest grafikkrävande spelen.

Det är nämligen så här: PCI-E x 16 version 2.0 har en bandbredd på max 8 Gbit/s

PCI E x 16 ver. 3.0 har en bandbredd på max  16Gbit/s.

Det finns mig veterligt inga som helst spel i dag som klarar av att utnyttja PCIE 3.0 maximala prestanda.

Tvärtom: PCIe 2.0 x 8 räcker gott och väl till och därför kan du utan problem stoppa in ditt grafikkort i den andra PCIE-bussen och det är absolut inga problem.

Mvh :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...