Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ett mkt märkligt problem (Unifi)


wsp
 Share

Go to solution Solved by wsp,

Rekommendera Poster

Hej,

jag har ett nätverk uppbyggt av Unifi. En USG, Cloud key, switch och en AP. Häromdagen så tittade jag till utrustningen och såg att Cloud key blinkade vitt. Ska ju lysa blått om allt är ok. Så jag loggade in och såg att Cloud key väntade på en uppdatering. Jag är ingen expert alls på nätverk, men kan lite. Så jag klickade ok på uppdateringen och den körde igång. När den var klar så försvann vårt wifi. Jag kollade och insåg att alla mina tidigare inställningar (som statiska adresser mm) hade försvunnit. Och på USG, switch och AP stod det "managed by others".. Jag lyckades till slut adoptera dessa. Och skapade ett nytt wifi nätverk. De prylar (som mobiler etc) som brukar vara uppkopplade på wifin lyckades koppla upp sig mot det nya. MEN, en pryl, en luftrenare av modellen Philips Series 2000i, kan inte hitta nätverket. Man ska koppla upp sig via telefon efter vissa procedurer. Men det går inte alls. I manualen står det att luftrenaren måste koppla upp sig på ett nätverk med frekvensen 2,4 GHz. Om man har dual router så ska man inte välja 5 GHz för det funkar inte.

Jag känner att det är ett långskott: inte kan väl Cloud key:ens uppdatering gjort att vi nu har 5 GHz nätverk??

 

Har väl sen också lärt mig lite av detta: se till att ha automatisk backup markerat i Unifi Controller.

 

//WSP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
På 2019-06-26 på 08:24, skrev wsp:

luftrenare av modellen Philips Series 2000i,

Nu kan man ju fråga sig varför en luftrenare ska vara uppkopplad?

Är det inte att bjuda in dessa multiföretag som samlar in varje aspekt av våra privatliv i syfte att tjäna dollars?

Eller är det bara för att framstå som en tekniknörd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Tekniknörd? Är inte alla här det på ngt vis?

Hade jag fått välja hade jag kanske inte valt en luftrenare med wi-fi men denna skulle vara riktigt bra och rekommenderas för folk med allergier. Så det va inte så mycket att göra..

 

Har nu löst det hela med att skapa ett helt nytt SSID, som luftrenaren är uppkopplad på. Så nu funkar det igen

 

//WSP

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...