Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Nyhetsroboten

Ny studie: Google Play nedlusat med datasnokande lömska appar

Rekommendera Poster

Lite sent kanske men har glömt att kommentera...

Det här med krav på behörighet gäller väl så gott som samtliga appar. Min Xiaomi kom med en hel rad förinstallerade appar som alla kräver behörigheter de inte behöver. Ta bara appen "Väder" tillexempel. Den fungerar inte för jag ger den inte tillstånd att ringa och hantera telefonsamtal. Jo, ni läste rätt! Vet många appar som för sin funktion bara måste titta på mina foton/bilder och ha tillgång till telefonboken etcPP. Med detta som bakgrund blir det ännu enklare för utvecklare med ont uppsåt att få ut sina appar. Folk ger ju tillstånd av bara farten. (Ungefär som att, vid installation av datorprogram, klicks "Ja" trots att man inte läst licensavtalet). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man godkänt Googles Eula så har man ju redan börjat fritt fall i säkerhet.

Minns från när jag kollade min 1a Android en Garmin Asus från 2010(?) där Google förbehöll sig rätten att ladda ner och dela med sig av en hel del på min mobil avslutat med

men ej begränsat till detta

dvs fritt fram för både filmning och avlyssning, röststyrning förutsätter ju avlyssning, geststyrning filmning.

För att inte tala om alla mina kontakter, foton, filmer och sms, kontaktlistor till både privata kontakter och jobb kontakter.

Jag mådde direkt illa när jag läste det. Och godkände aldrig Eula. Och fick följaktligen en dunfån utan appar.

Och den mobilen tillbringar mesta tiden i sin leveransask.

Utom när jag skall ut på resa Garmin GPS navigatorn fungerar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...