Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Möjlig förklaring till problem med mobilt bredband?


TomV
 Share

Rekommendera Poster

I fredags kväll tappade mitt mobila bredband kontakten med Internet.

Jag satt framför datorn med fungerande uppkoppling när jag plötsligt tappade kontakten.

Eftersom jag då satt och fixade med ett Word-dokument kan det inte ha något att göra med vad jag sysslade med.

När jag startade om såg uppstarten såg ut precis som vanligt, jag gick in under Nätverk, anslöt routern under Wifi och fick svar "ansluten" och status "Internetåtkomst".

Alltså såg det ut precis som vanligt förutom att jag trots texten inte hade någon kontakt med Internet.

Eftersom det var åskväder (dock ganska långt från där jag befann mig) antog  jag att det hade ställt till något i Telias utrustning.

När problemet fanns kvar måndag eftermiddag kontaktar jag Telia som förnekade att de haft några störningar som kan förklara mitt problem, men tyvärr är det min erfarenhet att de alltid brukar svara så. 

Jag har också förvissat mig om att det inte finns någon i Windows Updates historik som tidsmässigt passar in.

I brist på ideer stängde jag av PCn genom att göra strömlös (dvs plocka ur batteriet) och när jag sedan startade om datorn visar det sig till min stora förvåning att min Internetanslutning plötsligt fungerar som vanligt.

Naturligtvis är jag glad att det åter fungerar men frågan är bara varför.

Utan vetskap om vad som hände kan jag inte bedömma risken att det kommer att hända igen.

Jag har funderat på flera alternativa förklaringar utan att komma sanningen närmare.

Vad det trots allt Telia som rättade till något i sitt nät samtidigt som jag gjorde datorn strömlös eller hade det hänt något lokalt i datorn som jag råkade fixa till genom att göra datorn strömlös?

 

Om någon har en teori om vad som egentligen kan ha hänt är jag idel öra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev TomV:

Eftersom det var åskväder (dock ganska långt från där jag befann mig) antog  jag att det hade ställt till något i Telias utrustning.

När problemet fanns kvar måndag eftermiddag kontaktar jag Telia som förnekade att de haft några störningar som kan förklara mitt problem, men tyvärr är det min erfarenhet att de alltid brukar svara så. 

 

Gällande åska ihop med datorer, har jag själv dåliga erfarenheter, ett blixtnedslag kan vandra flera km både vågrätt och lodrätt. Så man ska inte känna sig helt säker bara för att man vet att ett åskväder är flera km från datorn.

Jag har själv ganska bra koll, när ett åskväder närmar sig, ser på olika radarbilder hur det ser ut, får sms osv, kommer det för nära, så åker kablarna ur kontakterna direkt.

Den erfarenhet jag har gällande Telia, så brukar inte dom fara med osanning om sådana detaljer, dom kollar ju bara anslutning fram till utsidan på huset/lägenhet.

 

1 timme sedan, skrev TomV:

I brist på ideer stängde jag av PCn genom att göra strömlös (dvs plocka ur batteriet) och när jag sedan startade om datorn visar det sig till min stora förvåning att min Internetanslutning plötsligt fungerar som vanligt.

Naturligtvis är jag glad att det åter fungerar men frågan är bara varför.

 

Jag tror dock att det kan ha varit någon hängning/störning på ditt nätverkskort som varit boven denna gång, någon drivrutin som hängt sig, så när du gjorde din "kallstart" av datorn, så släppte denna hängning, och allt gick igång som vanligt.

Du får hålla koll på detta om det händer igen. Eftersom du tydligen har ett mobilt bredband, så kan du kolla med din mobil nästa gång om det händer igen, fungerar din mobil samtidigt, så är det troligen liknande fel igen.

Detta fungerar nog bara om du använder samma operatör för din mobil också.

Redigerad av Laso
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det verkar lite långsökt att Telia skulle ha fixat något precis när jag gjorde min "kallstart" är jag böjd att hålla med om att problemet sannolikt fanns i datorn.

Skulle det hända igen får jag gräva djupare i vad som är grundorsaken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...