Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppna dörr med Swish


PCsnubben
 Share

Rekommendera Poster

Jag vill exempelvis ta en tia betalt för att öppna en dörr. Om jag gör en QR-kod för tex 10 Kr som folk sen får scanna drekt i Swishappen, så får jag ju en betalning utan nån transaktionsavgift. Men sedan ska ju någon verifiera den betalningen... Och en åtgärd ska utlösas (låsa upp)

Hur kan det automatiseras ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Enligt Skatteverket måste du till att börja med ha momsdeklaration och som sådan måste du ha antingen F-skattesedel eller vara privat.

Helt oavsett så kommer du att få redovisa in momsdeklaration.

 

Hur detta görs sedan är en annan femma.

Enligt ny svensk lag så måste alla som tar betalt för vara eller tjänst vid tex. torghandel också redovisa varje inköp/utköp.

Lagen kom bl.a. till för att stävja gatusäljare på marknader och dylikt som undvek att betala skatt och moms - sen om den verkligen fick någon effekt är en annan fråga.

Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

 

Åtminstone så har jag fått det förklarat för mig och andra kanske har annat att säga om detta.

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Först behöver du business swish-konto (alltså inte det vanliga man har via mobilen). 

Läs mer: https://developer.getswish.se/

 

Sen behöver du en dator av något slag, borde funka med en billig Rasberry. Där gör du dels programkod som kopplar upp sig mot ditt swish-konto ovan, dels lite programkod och elektronik för att öppna/låsa dörren. 

 

Och givetvis en internetförbindelse....

 

Låter som ett kul projekt :)

Redigerad av Mr Andersson
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har både företag och möjlighet att skapa företagswish, så den biten är inga problem.

Däremot att göra programkod till en Raspberry är inte mitt bord...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Måste inte vara just en Rasberry, tog den som exempel eftersom den har inbyggda funktioner för att enkelt styra annan elektronik och dessutom billig. Jag har aldrig själv gjort något med Rasberry, men det finns hur många sidor som helst där folk byggt allt möjligt. Sök och lär :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, verkligen kul projekt.

Kan tänka mig att Google Pay kanske kommer att fungera med Google-assistenten och att man då kan låta den hantera själva fysiska upplåsandet via hårdvara som har stöd.

Men då behöver Google Pay bli lika vanligt förekommande som Swish.

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tasker kan ju direkt eller via IFTTT interagera med ex. smartahem-produkter och kan således låsa upp en dörr.

Tasker torde kunna triggas av den notis som kommer när en swish-betalning kommer.

Däremot kan det bli:

1. svårt att skilja denna betalning från andra betalningar varför man bör ha detta i en Android enbart för denna applikation.

2. svårt att avgöra om beloppet är rätt. Beloppet läggs väl in i QR-koden? De flesta kanske är ärliga och kör just så, även om någon räknar ut att det går att betala 1 kr till samma nummer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon erfarenhet av programmering alls?

 

Efter att ha tittat igenom dokumentationen på swish hemsida så verkar det som att du behöver en webbserver med giltigt https-certifikat. Det bör gå med en raspberry pi som Mr Andersson föreslår.

 

Det webbservern skall göra är att när det kommer ett anrop ifrån swish, på något vis eventuellt verifiera att det är en ok-betalning med rätt belopp osv.

 

Sen låta den skicka en signal, antagligen via nätverket eller direkt på en av raspberry pi GPIO som i sin tur triggar dörren.

 

Så det är inte jättemycket du behöver göra, men utan erfarenhet av något så kan det nog dra ut på tiden lite.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man inte så bra på programmering kan man göra det lite enklare för sig. 

En brytare som reagerar på ljud eller ljus monteras vid swish-mottagande telefon och kopplas till dörröppnaren.  

Stäng av notiser för allt annat än swish. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev polken:

Är man inte så bra på programmering kan man göra det lite enklare för sig. 

En brytare som reagerar på ljud eller ljus monteras vid swish-mottagande telefon och kopplas till dörröppnaren.  

Stäng av notiser för allt annat än swish. 

 

Verkar inte vara tillförlitligt och även då kan man betala 1 kr

Kanske då enklare med betalning via NFC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju alternativ med myntdeckare för 10kr mynt och annat, typ samma som en knapp att öppna en dörr eller en dusch med tidsstyrning.

 

https://www.toalettbetalning.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser tänkt kundkrets ut? Allmänheten eller "medlemmar"?

Om det är en begränsad kundkrets kan det kanske vara enklare om de får köpa en färdigprogrammerad NFC-tag av dig och att varje "blipp" kommer att debiteras i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...