Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB-stickan fylls av CHK-filer. Hur deletar man?


Bert
 Share

Go to solution Solved by Bert,

Rekommendera Poster

Laptopen körs med Windows 10 och till den har jag en MP3-spelare, som fungerar i USB-porten. Spelaren är på 8 Giga och nu är ca 6 giga upptaget av en massa filer av typen E:\FOUND.000\FILE2269.CHK och det verkar finnas en hel hög av dem. Problemet är att jag kan inte se dem och kan därför inte deleta dem. Hur får jag bort dem? Att kryssa för "Dolda objekt" hjälper inte. Jag  har inget behov av att få reda på vad filerna innehåller, utan vill bara deleta dem, för att få tillbaka utrymmet på stickan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

usb-minnet borde synas i utforskaren där kan du högerklicka och välja formatera om inte det hjälper så gå till Kontrollpanelen

Kontrollpanelen / Alternativ För Utforskaren / fliken Visning / markera visa dolda filer, mappar och enheter / spara sedan och försök igen

 

HANS

Redigerad av Hanse
felstavat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, skrev Bert:

Jag  har inget behov av att få reda på vad filerna innehåller, utan vill bara deleta dem, för att få tillbaka utrymmet på stickan.

Sådana filer brukar skapas när det är problem med USB-minnet, hårddisken mm. Det kan bero på att USB-minnet har dåliga minnesceller, dvs man kan inte lita på att filerna inte förstörs under lagringen, eller att någon rycker ut USB-minnet utan att använda Säker borttagning och då skadar filsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Menar du att c:a 6 GB varav totalt 8GB är upptaget av nonsens?

 

.chk filer verkar ju helt konstigt om dessa  skall vara orsaken.

Sådana kan helt enkelt inte skapas och ta så ofantligt mycket utrymme.

Det är minst troligt och helt enkelt inte möjligt. Oddsen är små.

Däremot om dåliga minnesceller är i farten så kan du få detta fenomen.

 

Lösningen:

Eaus:  How to Fix a Broken USB Stick and Recover Data

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Nu är stickan rensad. Jag flyttade över de podsändningar, som kvar och formaterade USB-stickan och nu har jag 6 giga ledigt utrymme, vilket borde räcka till för en tid. Jag förundrar mig varje gång över vilken oerhörd tillgång detta forum är för oss mer eller mindre noviser i datatekniken och hur snabbt hjälpsamma personer ställer upp och förklarar hur nödsituationer kan klaras av. Tusen tack!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
4 timmar sedan, skrev Bert:

Nu är stickan rensad. Jag flyttade över de podsändningar, som kvar och formaterade USB-stickan och nu har jag 6 giga ledigt utrymme, vilket borde räcka till för en tid. Jag förundrar mig varje gång över vilken oerhörd tillgång detta forum är för oss mer eller mindre noviser i datatekniken och hur snabbt hjälpsamma personer ställer upp och förklarar hur nödsituationer kan klaras av. Tusen tack!

Det är alltid kul att höra helt oavsett vem eller vilka som bidragit till lösningen.

Men visst är det roligt att du känns nöjd och att du lyckats lösa problemet!

Det är just det Eforum är till för: att vi hjälper varandra.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...