Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
dosman

Swedbank nekar mig logga in

Rekommendera Poster

Det är väl allmän kunskap att XP och Vista har säkerhetsproblem eftersom de har kända säkerhetshål eftersom de saknar väsentliga säkerhetsuppdateringar, jämfört med de nyare Windows-versionerna. Samma sak med gamla webbläsare, t.ex. Firefox får väl åtminstone en säkerhetsuppdatering i månaden. Sen vill väl inte bankerna göra sig till ovän med fler av sina kunder än nödvändigt och säga till dem att de har osäkra system. Men någonstans blir det ju alltför dyrt att fortsätta underhålla gamla operativsystem och webbläsare, kostnaden för alla utvecklingstimmar som behövs för bara en handfull kunder är ju något som drabbar alla kunder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på om den skulle kunna platsa i "Internet - övrigt", vilket är forumet för frågor om t ex en viss webbplats. Det är ju inte direkt så att det är en fråga om en webbläsare.

Vad säger du @dosman?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
På 2019-06-25 på 13:08, skrev Cecilia:

Det är väl allmän kunskap att vista och XP....

Jag vet inte alls vad du pratar om för det handlar inte om XP/vista generellt sett. Det handlar om banken. Och det är ju det som tråden handlar om.

Och är bankens system säkert så spelar det ingen roll om man har XP/vista eller nyare. För är bankens system säkert så kan en hackare inte göra nåt eftersom allt man gör måste godkännas med dosa eller bankid. Och jag kan inte komma på nånting som bara XP/vista skulle göra mer osäkra när det gäller banken.

Och man in the middle som du tog upp det är inte problem när det gäller när man själv loggar in på banken, för jag har läst på. Och det anges på flera sidor att loggar man in på sida där dosa eller bankid används är risken minimal. Man in the middle är nåt man kan råka ut för i andra sammanhang (där dom då bland annat stjäl dina pengar) och då som jag sa så är det inte bara XP/vista utan gäller alla.

När det gäller hackare. Så en hackare kan rensa ens konto om man har bankid på fil och det ska inte, som jag förstår på swedbanks sida, gå att ladda hem till XP/vista utan det är då 7, 8.1 och 10 som då är i riskzonen.

Så när det gäller banken är XP/vista precis lika säkert att använda så länge deras system är säkert.

På 2019-06-25 på 13:08, skrev Cecilia:

Men någonstans blir det ju alltför dyrt att fortsätta underhålla gamla operativsystem och webbläsare, kostnaden för alla utvecklingstimmar som behövs för bara en handfull kunder är ju något som drabbar alla kunder.

Inte heller detta förstår jag. För det handlar inte om att dom ska fortsätta underhålla gamla system. Utan att dom inte ska stänga av dom i förtid av nå påhittad anledning. Vilket är det som swedbank gjort.

På sikt kommer webbläsarna i XP/vista sluta fungera vartefter sidor på nätet uppdateras till sånt som de gamla inte klarar av. Men som det ser ut idag så kommer XP/vista fungera flera år framöver. Och då menar i stort sett lika bra som tex 7:an. Så som det ser ut idag så kommer swedbank vara ensamma i flera år att deras sida inte fungerar att använda med XP/vista.

Redigerad av marim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag följde rådet av 'marim' att tanka ned och installera browsern Opera och nu kan jag göra bankärenden, hos Swedbank, även med min stationära IBM-dator med Windows XP! Jag slipper nu byta till en annan dator bara för att göra bankärenden. Tack 'marim' - återigen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...