Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp hitta kraftfull laptop till anständigt pris för webbshop


Kim-a
 Share

Go to solution Solved by Ove Söderlund,

Rekommendera Poster

Någon vänlig själ som kan tipsa mig om en dator runt 12-13.000, om man har dessa behov nedan...

 

Måste nödvändigt hitta en bra stabil och pålitlig dator för en expanderande och tung webbshop, behöver en laptop med bra grafikkort, väldigt gott om plats, samt kraft för massivt, tungt foto- och videoredigeringsjobb, har en galen mängd produktfoton och stort kundregister.... Önskar helst en 17 tums-skärm, men det är inget krav. Basala önskemål är1 TB SSD-hårddisk - ej mindre än 512 och Intel i7 processor.

 

Skulle även behöva kunna arbeta utomhus och behöver en ljusstark IPS-skärm. 400 Nit

Hög punkttäthet om möjligt 4K- upplösning, 10 bitars färgdjup för hdr-kvalitet, extra stort färgomfång är önskvärt, liksom bra kontraster om man jobbar med visuell media, bilder, foton, film. Inte TA eller VA skärm. Minneskortläsare, inte mindre än 8 GB ram.

 

Hittar inte rätt maskin till ett anständigt pris i datordjungeln, bryr mig inte om design, färg eller form på själva datorn, bryr mig heller inte om ljud eller liknande, det är främst stabilitet, kraft, minne och det av - med verkligheten överensstämmande - färgbilder som måst skapas i- och med datorn som verktyg, som är av vikt. Är van vid PC, och kan inte tänka mig arbeta i någon annan miljö.

 

Vänligen hjälp

Kim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Ove Söderlund

Du får åtminstone dubbla budgeten om du vill komma i närheten av en dator som uppfyller dina krav. Det jag hittar som kompromiss är Dell G3 3779 för cirkus 13kkr + moms men då bara med 256 GB SSD och endast Full HD.

Du kan förmodligen bygga en stationär dator som matchar kraven inom budget exkl. skärm.

 

Så antingen fila på budget eller fila på kraven är mitt råd.

 

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte två datorer som behövs eller en dator och en NAS?

Det låter väldigt ovanligt att lägga en kunddatabas och många produktfoton i samma dator som man använder för bildredigering.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varmt tack Ove för ditt råd. Ska titta närmare på den dator du nämnde. Budgeten kan jag inget göra åt just för tillfället, men så snart jag har möjlighet ska jag självklart köpa just den dator min webbutik verkligen behöver. 

 

Tack även till dig Cecilia för ditt kloka inlägg. Har ytterligare en dator till min hjälp -  som säkerhet. 

 

Vänliga hälsningar Kim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...