Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kinesiska självstudier?


.M
 Share

Rekommendera Poster

Jag funderar på att ägna en del av sommaren åt att lära mig lite kinesiska. Men är inte säker på hur jag ska gå tillväga. Eftersom kinesiska har toner, så misstänker jag att man nog bör ha en lärare eller åtminstone någon som pratar språket till hands för att bekräfta att man faktiskt uttalar orden korrekt, jag har hört lite roliga anekdoter kring feluttalade kinesiska ord.

 

Och jag utgår ifrån att även skrivtecknen kommer ge lite huvudbry då dom egentligen inte innehåller någon fonetisk komponent, vilket är varför kinesiska tecken används av flera olika dialekter samt även olika länder. Visserligen har jag viss erfarenhet av dessa tecken då jag har vissa kunskaper i japanska och dom använder de kinesiska tecknen när dom skriver.

 

Någon som har erfarenhet att lära sig språk med toner och väldigt annorlunda skrivsystem själv, eller har ni i så fall haft tillgång till lärare vid dessa äventyr?

Redigerad av .M
grammatik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick i en studiecirkel i kinesiska under en termin när jag var ung och det var en kinesisk lärare, eller rättare sagt 2:a generationens invandrare. Jag tror det är nödvändigt att ha hjälp av någon som är duktig på språket för att få tonfallen rätt. Däremot upplevde jag inte att det var så stor skillnad på att lära sig skrivtecknen jämfört med att lära sig hur de engelska ord stavas, ungefär samma glosträning med ca 15 ord i veckan.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...