Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får ej ut 4k-kvalitet i min tv


hup151_t
 Share

Rekommendera Poster

Haft detta uppe nån gång tidigare men hittar inte. Tv Samsung UE 7045 65" UHD 4k. Netflix-app i TV:n. Internet Telia 500/500. När jag valt en 4k-film tycker jag inte att kvaliteten inte är märkbart bättre än vanlig HD. Klickar på info och då visar den uppe t v i rutan hastighet 14.25 mb/s exakt på alla 4k-filmer. Kör jag vanlig hd-film visar den mellan 2-5 mb/s på olika filmer. Har pratat med Samsung, Netflix och Telia. Samsung och Netflix ser inga konstigheter och den senare säger att man måste upp i min 25 mb/s för att få ut full 4k-kvalitet vilket jag ska få. Frågor till Telia-supporten blir diffusa och ha påstår att jag måste koppla via deras box - hur nu det ska gå till. När jag tittar på "strömmande" har jag varken förstärkare eller digitalboxen påslagna utan enbart tv:n. Jag kör tv:n med sladd och det är högst 4 m mellan router och tv. Varför kommer jag ej upp i rätt hastighet och hur kan jag göra för att råda bot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev HansErik:

Haft detta uppe nån gång tidigare men hittar inte.

https://eforum.idg.se/topic/354228-tfv-samsung-s8-och-tv-samsung-mu-7045-65/

 

12 minuter sedan, skrev HansErik:

påstår att jag måste koppla via deras box

Ja, det är kanske så enkelt att det är just så du måste göra då?

 

13 minuter sedan, skrev HansErik:

När jag tittar på "strömmande" har jag varken förstärkare eller digitalboxen påslagna utan enbart tv:n. Jag kör tv:n med sladd och det är högst 4 m mellan router och tv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall koppla nätverkskabeln direkt från routern till TV´n annars kan du inte få bilden i 4K boxarna brukar inte klara 4K, utan bara full HD (1920*1080)  när det fungerar så står det dessutom när pausar programmet att filmen är 4K , och det gör det bara när du tar emot i 4K

 

HANS

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack men jag har  kabeln direkt från routern till tv:n. när jag kör 4k-material från S10an så står det fortfarande 1920*1080 men jag har en gammal chromcast men jag ska köpa en ny som klarar 4k. min gamla Telia-box vet jag att inte klarar 4k och jag vill undvika köpa Telias senaste eftersom jag har myccket inspelat på den gamla och som fungerar väl för vanlig upp- inspelning. telia-supporten sa att jag måste ha en box men Netflix och Samsung sa att det inte alls va nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev HansErik:

tack men jag har  kabeln direkt från routern till tv:n. när jag kör 4k-material från S10an så står det fortfarande 1920*1080 men jag har en gammal chromcast men jag ska köpa en ny som klarar 4k. min gamla Telia-box vet jag att inte klarar 4k och jag vill undvika köpa Telias senaste eftersom jag har myccket inspelat på den gamla och som fungerar väl för vanlig upp- inspelning. telia-supporten sa att jag måste ha en box men Netflix och Samsung sa att det inte alls va nödvändigt.

Jag kanske missförstår nu, men kopplar du via din gamla Chromcast så blir det inte 4K,själv har jag nätverkskabeln direkt i min Tv och jag ser allt 4K material i 4K

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kabel mellan tv och router. Har haft hembesök av en mer tekniskt belastad än jag och han säger att jag h a r och kör 4k på detta vis. Fick också veta hur man ser att det är 4k. Spelar ingen roll om jag kör sladdlöst eller med sladd då det inte blir nån skillnad i kvalitet kanske mest beroende på anslutningen 500/500. Tydligen hade jag för stora krav på 4k....   men visst har jag kanonbild - både i 4k och vanlig hd.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...