Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver ny processor CPU


MrPeter
 Share

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Jag behöver ny processor, min nuvarande börjar bli bra seg. 

 

Hårdvara har jag ytterst dålig koll på och skulle gärna behöva hjälp att skaffa mig en ny processor. 

 

Hur vet jag om jag vill ha 4 eller 6 kärnor exempelvis? Finns det någon vänlig själ som kan länka kontemplativa processorer till morderkort osv som är bifogat?

 

Tack på förhand! 

Mvh

Peter

speccy.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt grafikkort är ganska av ganska gammal sort. Vad jag kan se så kom den modellen för 6 år sen, och grafikkorten har utvecklats nåt ruskigt sen dess.
Jag skulle satsa på att byta ut den före processorn som inte är helt oäven.
Eller hur yttrar sig problemen som gör att du tänker att det är processorn som är seg?

Redigerad av Pentti H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pentti, 

 

Jo, jag tror du har rätt på ett sätt. Jag behöver nog just nu byta ut både grafikkort och processor (CPU är ofta på 100% aktivitet enligt aktivitetshanteraren). 

Men för att göra det kanske jag behöver byta ut även moderkort? 

Det är inga problem, jag skulle nog behöva byta ut alla dessa 3 komponenter men passar fortfarande mitt chassi då? ?

 

Hur vet jag? 

 

Mvh

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är inte mitt område men vad använder du datorn till?

Vilken/vilka processer är det som är de största energislukarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, 

 

Det bottnar sig ofta i att olika program/spel inte fungerar korrekt och när jag tar upp aktivitetshanteraren så är det alltid CPU som är på 100 % , aldrig sett grafikkort varit på över 30% :)

 

Mvh

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte riktigt svar på min fråga.

Kör du tunga applikationer, som ex. 3D-CAD och som du vet kräver mycket av CPU?

Det kan ju annars vara någon process som (felaktigt) tar all CPU-kraft den kan och då torde den processen göra samma sak med en ny CPU.

(typ som svchost.exe var känd för att göra)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ytterligare utöka antalet möjligheter till problemet så är det lite höga temperaturvärden i skärmbilden. Det kan bero på att något ansträngande pågick och i så fall är det ju normalt, men om processorn just inte gjorde något så är 56 grader högt och det kan innebära att när processorn får mer att göra blir temperaturen ändå högre, kanske så hög att processorn börjar gå på låg fart för att inte överhettas. Hur är det med städningen av datorn?

Det finns en bra guide för det i Eforum om det behövs.

 

11 timmar sedan, skrev MrPeter:

Hej igen, 

 

Det bottnar sig ofta i att olika program/spel inte fungerar korrekt och när jag tar upp aktivitetshanteraren så är det alltid CPU som är på 100 % , aldrig sett grafikkort varit på över 30% :)

 

Mvh

Peter

Vilken process?

Ha gärna Aktivitetshanteraren i ett litet fönster så att du kan kolla vad som händer där medan du använder datorn.

 

Är någon av dina lagringsenheter en SSD?

För att flytta Windows till en SSD är nästan ett mirakel för äldre datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev MrPeter:

Hej Pentti, 

 

Jo, jag tror du har rätt på ett sätt. Jag behöver nog just nu byta ut både grafikkort och processor (CPU är ofta på 100% aktivitet enligt aktivitetshanteraren). 

Men för att göra det kanske jag behöver byta ut även moderkort? 

Det är inga problem, jag skulle nog behöva byta ut alla dessa 3 komponenter men passar fortfarande mitt chassi då? ?

 

Hur vet jag? 

 

Mvh

Peter

Du behöver nog inte byta moderkort också. Om du ska köpa ny processor så se till att den har en processorsockel som kallas "1155"

Det moderkortet du har finns på Dustin, men är förmodligen en senare revision än du har, men vad jag kan se är det normalstorlek på moderkortet så de med formfaktor "ATX" borde funka i ditt chassi.
https://www.dustinhome.se/product/5010552345/p8p67?ssel=false

 

Men prova gärna tipsen du fått först, det är nog inte processorn i sig om är problemet utan något program/drivrutin som tar all CPU-kraft. Och som nämnts så ser du vilket program  i aktivitetshanteraren. Får vi reda på vilket program/process som tar dessa 100% så kanske vi kan säga något om vad det peror på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Pentti H:

Om du ska köpa ny processor så se till att den har en processorsockel som kallas "1155"

Fast processorer för socket 1155 går ju knappt att få tag i längre, t ex prisjakt listar två processorer för den och en av dem är bara ett år nyare än den processor som sitter där nu och då i stället den sämre i3-modellen. Hur Xeon-processorn är i jämförelse vet jag inte men den finns inte just nu utan Conrad förväntar sig att få 12 stycken i slutet av månaden.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för era svar.

 

 

Då jag kör samtidigt med fyra skärmar och har uppe väldigt väldigt mycket samtidigt är det inte konstigt att processorn inte riktigt orkar hela vägen. 

 

Kan se ut exemepelvis: Har uppe en stream via chrome, har uppe två olika spel i spectate mode (exempel heartstone och Leage of legends). 

Samtidigt håller jag på att konvertera alla mina dvd:er till digital form (Oftast här som det blir att CPU går på 100%).

Har en hel del DVD filmer kvar att konvertera och känns i allmänhet som en liten utökning av kapasiteten i datorn är på tiden. 

 

Jag har en vän som hjälpt mig lite och har kommit fram till att kanske ett sånt här paket är lämpligt:

Intel Core i7-9700 processor 

Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 32GB

ASUS TUF B360-Plus Gaming, Socket-1151

 

Verkar detta som en vettig investering? ser någon några uppenbara krockar jag kommer få problem med? 

 

Jag undrar också när det kommer till processorn, behövs någon extra kylare eller nöjer man sig med den medföljande?

 

Med vänlig hälsning

Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev MrPeter:

Kan se ut exemepelvis: Har uppe en stream via chrome, har uppe två olika spel i spectate mode (exempel heartstone och Leage of legends). 

Samtidigt håller jag på att konvertera alla mina dvd:er till digital form (Oftast här som det blir att CPU går på 100%).

Okej, då förstår jag, då är det nog "normalt" att CPU,n går i taket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, skrev MrPeter:

Jag undrar också när det kommer till processorn, behövs någon extra kylare eller nöjer man sig med den medföljande?

Man kan pröva med den som kommer med och klarar den inte av att kyla tillräckligt eller låter det för mycket så köper man en då.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack, då avvaktar jag med extra kylare. 

Tycker ni det ser ut som ett ok upgraderingspaket att köpa?

 

Mvh

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det räcker med Intels kylare men däremot är jag ganska säker på att moderkortet inte fungerar med processorn som är 9:e generationen Core i7.

 

Jag föreslår ett 370 eller 390 kort, helst ett 390 kort. Kolla upp med försäljare att kortet verkligen har stöd för 9:e generationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, skrev vertpre:

Jag tror att det räcker med Intels kylare men däremot är jag ganska säker på att moderkortet inte fungerar med processorn som är 9:e generationen Core i7.

 

Jag föreslår ett 370 eller 390 kort, helst ett 390 kort. Kolla upp med försäljare att kortet verkligen har stöd för 9:e generationen.

 

Hej, 

 

Enligt denna länk bör det inte vara några problem?

 

https://www.asus.com/Motherboards/TUF-B360-PLUS-GAMING/HelpDesk_CPU/

 

Eller utläser jag den fel?

 

Mvh

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, enligt den sidan ska det ju fungera. Bara att se till att senaste bios är installerad när du köper. Den kom tydligen 19 april i år. Det missade jag. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på vad du Mr Peters sysslar med:

Kan se ut exemepelvis: Har uppe en stream via chrome, har uppe två olika spel i spectate mode (exempel heartstone och Leage of legends). 

Samtidigt håller jag på att konvertera alla mina dvd:er till digital form (Oftast här som det blir att CPU går på 100%).

 

Så tycker jag du behöver en dator till. Där du lägger över sådant som du inte behöver följa oavbrutet typ:

konvertera alla mina dvd:er till digital form (Oftast här som det blir att CPU går på 100%).

 

För att kolla på konvertering är väl lika spännande som att se färg torka.

Men vad vet jag ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Processorn och moderkortet fungerar - men vilka minnen har du tänkt dig?

I detta fall när du ändå skall uppgradera så intensivt så skulle jag rekommendera minst 16GB om inte minst det dubbla i ramminne.

Betänk att du skall ha denna dator i flera år och köra många minneshungriga program.

16 GB Ram är absolut minimum - i ett matchande kit!

 

Du kan inte och kommer inte att lyckas att sedermera uppgradera dina minnen.

Dessa är matchade mot varandra i ett minnes-kit och kan knappast inte och skall helst aldrig uppgraderas tillsammans.

Det är att be om trubbel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej och tack för hjälpen fish,

 

Har redan beställt och fixat in allt bifogar kort från speccy.

 

Observera att specca inte har stöd för min processor. har i7-9700 idag. 

 

Mvh

Peter

bb.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej min vän, nu blev jag lite avundsjuk (39,5 i feber, måste kanske sjukskriva mig...hehe..) du har skaffat ett superbt system!

 

Oroa dig inte för processorn, enär du endast (före installation av denna) uppdaterar BIOS.

Ja - det är sant: Dessa moderkort kan hantera BIOS uppdatering för stöd av RAM-minnen och processorer (CPU) utan att dessa är installerade och min rekommendation är att du ser till att ha senaste BIOS version installerad innan du installerar CPU och minnena.

 

Du laddar hem denna BIOS firmware och sparar på FAT32-formaterad USB sticka ansluten till någon av dom bakre USB-portarna -- Ej framsidan.

Därefter kör du in denna firmware på uppmaning, går in i BIOS-Setup och ställer in dina egna preferenser > Save & Exit

 

Se här för nedladdning ( ifall det är rätt maskin vill säga):

https://www.asus.com/Motherboards/TUF-B360-PLUS-GAMING/HelpDesk_Download/

 

 

BIOS version:

Version 1402 2019/04/198.35 MBytes

TUF B360-PLUS GAMING BIOS 1402

 

Att hitta rätt instruktion i manualen ligger på sidan: https://www.asus.com/Motherboards/TUF-B360-PLUS-GAMING/HelpDesk_Manual/

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Fish, 

 

Förstod inte allt, men jag har redan manuellt uppdaterat BIOS till 1402. 

 

Mvh

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...