Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Legitimering med Mobilt Bank ID


reppson
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Sedan förra året skall man kunna legitimera sig med Mobilt bank om man saknar giltigt Id kort när man skall hämta något hos ett ombud om man har den senaste PostNord Appen.

Jag skall snart hämta ut mitt nya körkort, då jag lyckats slarva bort det gamla. Körkortet var min enda id handling. Pass eller ID kort har jag inte. Kommer mobilt bank id legitimering fungera även om det är ett körkort jag skall hämta hos PostNord ombudet?

 

Redigerad av reppson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

De kommer det att göra, har funkat för mig iallafall. Men de beror på om man kan legitimera paketet med mobilt bank-id. Märkt att de är inte alltid som jag kunnat det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Konstigt nog kräver PostNord själva detta:

 

Citat

 

Du måste kunna legitimera dig och dom enda godkända legitimationerna är enligt Postnord:

  • SIS märkt ID-kort och tjänstekort
  • ID-kort utfärdat av Skatteverket
  • Nationellt ID-kort, utfärdat av svensk polis
  • Svenskt körkort
  • Svenskt EU-pass
  • Utländskt nationellt ID-kort utfärdat i länder inom Schengenområdet*
  • Utländskt EU-pass
  • Utländskt pass, utanför EU
  • LMA-kort utfärdat av Migrationsverket. Gäller endast för försändelser från Migrationsverket och Utrikes paket där avsändaren är en privatperson.

 


Men som sagt, för att hämta ut en försändelse även om denna är rekommenderad krävs ofta bara ett bank-id och i vanliga fall bara ett mottagar sms kod nr.

Lite motsägelsefullt när det kommer till id-handlingar och Post-Nords eget system; för att inta tala om Transportstyrelsens rutiner som verkar vara minst sagt ofullständiga.

Ehh?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

De senaste tre paketen jag hämtade ut signerade jag enbart med mobilt bank-id i postnords app och jag kunde hämta ut paketen utan att behöva visa någon form av id-handling.

 

Smidigt ja, säkert - nja vet i tusan.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Jessar, då får jag hoppas det fungerar. Om inte finns dock en utväg, läste  att Transportstyrelsen kan ordna med en Fullmakt, man tar med till Ombudet, men det kan ta ett par veckor att få en sådan, så får hålla tummarna att Mobilt ID fungerar även för mig så går allt så mycket snabbare,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev jessar94:

De senaste tre paketen jag hämtade ut signerade jag enbart med mobilt bank-id i postnords app och jag kunde hämta ut paketen utan att behöva visa någon form av id-handling.

 

Smidigt ja, säkert - nja vet i tusan.. 

bankid ska vara helt personligt så på så sätt är det säkrare än ett plastkort (som går att förfalska). Grunden i bankids säkerhet är att utfärdaren av ditt bankid vet vem du är. Om vi kan lita på denna så kan vi lita på att du är du när du signerar via bankid.

Det intressanta här att det blir en tredjepartsautentisering, autentiseringen sker inte datorn på postkontoret utan mot BankIds servrar.

 

Det säkerhetsproblem som finns är att om någon har din mobiltelefon med ditt bankid på och vet koden. Om det har skett har du ett större problem än att de hämtar ut paket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
22 minuter sedan, skrev Monshi:

bankid ska vara helt personligt så på så sätt är det säkrare än ett plastkort (som går att förfalska). Grunden i bankids säkerhet är att utfärdaren av ditt bankid vet vem du är. Om vi kan lita på denna så kan vi lita på att du är du när du signerar via bankid.

Det intressanta här att det blir en tredjepartsautentisering, autentiseringen sker inte datorn på postkontoret utan mot BankIds servrar.

 

Det säkerhetsproblem som finns är att om någon har din mobiltelefon med ditt bankid på och vet koden. Om det har skett har du ett större problem än att de hämtar ut paket.

 

 

Som kuriosa kan jag nämna att för ett par år sedan ringde grannen på dörren och överlämnade ett rekommenderat brev adresserat till mig, med krav om legitimation som han av misstag fått utlämnat på Ica dvs. vårat lokala postombud.

Grannen påstod att han inte läst så noga på avin utan antog helt enkelt att det var till honom och gick på Ica och visae legitamtion och därmed fick hämta ut brevet. Först när han kom hem såg han mitt namn på försändelsen.

 

Nu var det inget särskilt viktigt i detta, men nästa gång jag var på samma Ica affär (en lokal mindre handel inte långt ifrån där jag bor) så konfronterade jag personalen ang. dtta och frågade hur dom kunde lämna ut saker utan att kontrollera identiteten?

Då var det en "näbbgädda" som sade att dom gör minsann inga sådana misstag och att jag hade fel. Ingen mening att diskutera då.

 

För övrigt har just den Ica affären förlorat Postnord och har numera endast ATG och Svenska spel.

Fast nu har jag c:a 3 Km till närmaste Post istället för som tidigare c.a 500m. Inte pga. mig men lika bra är väl det.

 

Så vad är betydelsen av denna historia? Jo, att ingenting är säkert, inte ens med ett id-kort.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...