Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Hockke

Kan inte spara.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Varje gång jag går in på IDG får jag frågan om hur jag vill tillåta cookies. Jag väljer, trycker på OK och får meddelandet att valet inte kunde sparas.

Med följd att jag nästa gång ställs inför samma fråga.

Varför?

Redigerad av Hockke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har FF och inte begränsat cookies, tar inte bort något vid avslut. Däremot har jag ställt in att jag inte vill spåras. Är det sånt som IDG sysslar med när det inte går att spara mina val?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad som är spårning kan ju diskuteras men det är möjligt att FF tycker att det är det eftersom det innebär att IDG vet att du har varit inloggad tidigare. Föreslår att du ändrar till att tillåta mer när det gäller sekretess och testar om det innebär att Eforum kommer ihåg dig. Om det hjälper så finns det inställningar som tillåter cookies just från IDG (Hantera behörigheter och Inaktivera blockering för webbplatser du litar på).

Hjälper det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hade/har samma problem med nyinstallerad FF och standardinställningar i FF. FF har en ganska aggressiv blockering idag som även städar bort en del annonser som standard.

Jag fick lätta på dessa och låta IDG skriva en kaka till webbläsaren för att sedan återställa det.

Konstiga i det hela är att inloggning på IDG/eforum inte påverkats av det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, skrev Monshi:

hade/har samma problem med nyinstallerad FF och standardinställningar i FF. FF har en ganska aggressiv blockering idag som även städar bort en del annonser som standard.

Jag fick lätta på dessa och låta IDG skriva en kaka till webbläsaren för att sedan återställa det.

Precis och jag har tidigare sett samma fenomen.

Men nu på min FF ver. 67.0.1 verkar det fungera, fast kanske beroende på att jag gjort som du tidigare, dock på andra maskiner har jag inte gjort nånting i FF inställningar.
Jag kör även med Adblock Plus  på alla mina maskiner. (Där man ibland på vissa sajter måste välja att stänga av detta via dess ikon uppe till höger i webbläsaren).

Huvudsaken att det fungerar och att alla känns nöjda.

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2019-06-08 på 09:36, skrev Monshi:

För mig är det tvärtom, det är just IDG/eforum som det inte går att spara inställningen på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du prövat med att ändra i inställningarna för sekretess för att kolla vad det är som blockerar Eforums cookies?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varit inne på FF:s Säkerhet+ och tillåtit cookies från både IDG och Forum, samma sak hela tiden. Minst en gång per dygn då jag loggar in måste jag bekräfta vilken nivå på cookies jag vill godkänna. Som inte sparas.

Som sagt, det är något konstigt med Firefox, Opera har inga problem med att komma ihåg mina val.

Nu är det så att FF har en massa fördelar som uppskattar, jag vill inte byta till Opera eller några inbyggda läsare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nivå på cookies?

Kan du ta en skärmbild med meddelandet och bifoga?

Gärna även på inställningarna för Sekretess & Säkerhet, delen om Innehållsblockering.

Jag använder FF med Eforum hela tiden och får inte upp några frågor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är möjligt att kakan för annonsinställning kommer från www.idg.se. Den kommer i alla fall inte från forumets program så pröva med tillåta även den adressen.

Jag var mer intresserad av den översta delen av inställningarna för Sekretess & Säkerhet eftersom det är där inställningarna för kakor finns, rubriken är Innehållsblockering (i alla fall i min FF).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provat alla inställningar i Sekretess & Säkerhet jag har hittat, senaste meddelandet jag fick såg ut så här:

Jag vet inte vilka begränsningar som avses, tycker att jag testat allt.

Image5.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2019-06-28 på 20:29, skrev Hockke:

Minst en gång per dygn då jag loggar in måste jag bekräfta vilken nivå på cookies jag vill godkänna.

Så det är inte varje gång?

Har du t ex CCleaner och det är inställt på att rensa Windows eller FF då och då?

Valt att ta bort kakor när FF stängs på inställningssidan för Sekretess & Säkerhet?

Hur ser dessa inställningar ut i din FF?

Skärmklipp.PNG

Vad har du för tillägg installerade i FF?

Hur ser det ut om du klickar på någon av de tre inringade ikonerna i adressfältet när du kollar på Eforum?

Skärmklipp.PNG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bild 1. Använder du ett privat fönster?

Bild 2.

Är det från tillfället när meddelandet visades?

Pröva med att tillåta kakor från de där två sista i listan också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder inte ett privat fönster.

Nu har jag tillåtit kakorna du föreslog och efter senaste omstarten kom inga meddelanden. Få se hur det blir efter ett dygn, när jag OK:at vid inloggning brukar det ta ett tag innan de kommer igen.

Jag hör av mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag börjar tro att problemet är fixat. Har inte fått några fler meddelanden om kakor nu.

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...