Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FTP och "550 Permission denied" meddelande


dosman
 Share

Go to solution Solved by dosman,

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har ett långdraget problem. Vill trådlöst föra över fil(er) via FTP mellan två datorer. Ena datorn är bestyckad med Linux Mint och den andra med Windows-XP. Det går bra att föra över filer från Linux-datorn till Windows men inte tvärtom! Då får jag '550 Permission denied' - se bifogad bild. Detta gäller med FTP-klienten 'Ws_FTP LE' - från sekelskiftet.

 

På Linux-datorn har jag nyligen installerat FTP-klienten 'FileZilla'. Med den går det bra att föra över i båda riktningarna!  Att pilla i demon-filen 'etc/vsftpd.conf' hjälpte föga. Det förvärrade bara situationen s a s. (Återställde med en backup-kopia av filen). Min hemvist i Linux Mint är /home/dosman, så jag borde ju ha rättigheter att fylla på med filer där.

PermissionDenied.png

Redigerad av dosman
Texten blev fult radbruten av redigeraren!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Phenomen': write_enable= YES. 'Mikael63': Ja, servern heter vsFTPd. Ska även testa byta portnummer från 21 till 20.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tar tillbaka! Det är bara själva uppkopplingen som fungerar. Fortfarande 'Permission denied'.

Det är ju f-n att man inte ska få ladda upp filer till sin egen hemkatalog! Funderar på att kasta ut Linux!

Connection-Success!.png

Redigerad av dosman
Ropade 'hej' innan jag kommit över bäcken.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna hjälpa dig behövs mera information. Posta din  /etc/wsftpd.conf. Posta vad kommandot sudo iptables -L ger (för att utesluta att brandväggen stoppar datakanalen). Har du samma användarnamn och lösenord i Windows och linux? Har du local_enable =YES ? Har du prövat med någon annan FTP-klient i Windows? Kör du aktiv eller passiv FTP?

https://linux.die.net/man/8/vsftpd

 

Ett alternativ till FTP är SSH. där sftp och scp ingår. SSH använder port 22.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Bifogar 'vsftpd.conf' omdöpt till 'vsftpd.txt' (för oproblematisk uppladdning till eforum).

 

Titta först på filens innehåll så svarar jag på dina frågor senare. OBS! Med 'FileZilla'-klienten på Linuxdatorn fungerar det som det skall! På Windowsdatorn med WsFTp-klienten kan jag LADDA NED från Linuxdatorn MEN INTE LADDA UPP! (Som jag påpekat tidigare).

vsftpd.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev dosman:

'Phenomen': write_enable= YES

Inte riktigt, i filen står

#write_enable=YES

 

Ta bort # och testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

@mikael63: "Inte riktigt, i filen står #write_enable=YES, Ta bort # och testa."
 

Skickade fel fil! - backupfilen på Windowsdatorn! '#' är avlägsnad på Linuxdatorn. Vi går vidare:

 

Happy news: Nu har jag även installerat FileZilla (3.5.3) på Windowsdatorn och redan på första uppkopplingen fungerar både upp- och nedladdning till LinuxMint-datorn!

 

Har testat ladda upp till Linux-datorn's olika 'home'-kataloger - och det fungerar smärtfritt, inga problem alls! Behövde inte ens ange portnummer eller ev 'passiv'-mode!

 

Så med Ftp-klienten 'Filezilla' på båda datorerna fungerar allt till full belåtenhet.

Redigerad av dosman
Korrigerat felstavning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Postad (redigerade)

Happy news: Gjorde ett försök till med WsFTP-klienten. Skam den som ger sig. Gjorde några justeringar i dess ini-fil; några sökvägar pekade till fel hårddisk! Därefter funkar allting som smort! Upp- och nedladdning till Linux-datorn hur smidigt som helst!

Jag föredrar 'WsFTP' framför 'FileZilla' för att i den förra sparas inställningar som Host, Username och Password som standard.
Bildbevis.png

Redigerad av dosman
Omformulering.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev dosman:

Orsaken till att jag föredrar 'WsFTP' framför 'FileZilla' är att i den förra sparas inställningar som Host, Username och Password. I FileZilla måste man ange allt på nytt efter varje omstart av programmet.

Det beror nog på vilken metod man använder för att ansluta - Quick Connect eller Site Manager.

Citat

Using Site Manager

You can use the FileZilla Site Manager to specify specific site parameters and connect to the targeted FTP site. The Site Manager allows you to store entries and configure more parameters than the Quick Connect allows.

https://wiki.filezilla-project.org/Using

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Aha! Men det vore även trevligt med kommentarer som "Det var roligt att du lyckades lösa detta med WsFTP-klienten! Gratulerar!"

Redigerad av dosman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...