Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VBA – skapa nya kalkylblad från lista och kopiera information mellan kalkylblad


AniN
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag är fortfarande i princip nybörjare inom vba så det här löser jag inte själv, finns det någon som kan hjälpa mig?

 

Jag skulle vilja ha en kod som gör följande:

  • För varje cell i B4:B24 (innehåller ett användarID) i Blad 1 vill jag kopiera hela Blad 2 och namnge de nya kalkylbladen med användarID efter innehållet i B4, B5 osv.

  • För varje nyskapat kalkylblad vill jag även kopiera värden från Blad 1, där B4 (B5 ... B24) respektive C4 (C5 ... C24) från Blad 1 kopieras till D2 respektive B2 i det nya bladet.

 

Jag behöver som nästa steg föra tillbaka information från de nyskapade kalkylbladen, efter det att informationen tillförts, till Blad 1. Antingen om det går att göra kopplingen redan i första skedet, dvs. då man skapar de nya kalkylbladen, eller genom en separat kod. Den information som ska hämtas är:

  • C6 i respektive nytt kalkylblad kopieras till kolumn I på den rad i Blad 1 som motsvarar användarID.

  • C30 kopieras till kolumn J på samma sätt

  • C54 kopieras till kolumn K

  • C74 kopieras till kolumn L

  • C93 kopieras till kolumn M

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag funderar på när jag ser frågor där man säger jag behöver det och det på ett lite udda vis är om du tänkt rätt?

Excel mår bra om man behandlar det som en databas som man tar rapporter ur så att säga.

Att data konsolideras i en eller flera tabeller, att man ur dessa presenterar det man vill.

Givetvis stämmer inte detta med verkligheten i många fall.

 

Det är många specialfall i det ovan men om du tar det steg för steg går det givetvis. Spela in makron, där du gör ett steg. Ta bort alla select och active___ så ska du se att du lär dig mycket på vägen.

Fast vad är det du vill göra egentligen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...