Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlösa överföringar


Kalle Dator1
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hej !

Med min tidigare mobiltelefon, Samsung Galaxy S5, kunde jag lätt ansluta samma kabel som vid batteriladdningen, exklusive stickkontakten förstås, till valfritt USB-uttag när jag ville överföra någon filmsnutt, eller bilder för redigering alt bearbetning till en dator.

 

Köpte nyligen en ny mobil, en Galaxy A 70, och utgick från att filöverföring kunde ske på samma eller liknande sätt - fuskade kanske lite med informationsläsningen innan köpet - mycket p g a att batteriet började att snabburladda på den mycket för varma trotjänaren, oavsett att jag bytte ut det.


Kändes riskabelt att fortsätta med den även när jag tvingades överföra de viktigaste filerna mellan den och den nya med appen Smart Switch

 

Men så tog jag några bilder med A70. som har tre olika kameror (!). Bilder som jag sedan ville föra över till min dator för att jobba med.
Om laddningskontakten, en USB-C, berättar manualen intet angående filöverföringar m m.

Visst kan jag fåna mig och fråga på Kjell & Co nästa vecka när jag köper fodral till enheten..

 

Upptäckte så en trådlös överföring, att använda i huvudsak mellan två androider
Den sker med appen WiFi Direct.

Tyvärr inget att använda med en dator fast kopplad med ledning till routern. Har bara en dator som ligger trådlöst ansluten, men det skulle ju räcka.

 

Så var det ju det där att hitta en app, eller fil som förser en vanlig Windows10-laptop med motsvarande möjligheter, d v s Wi-Fi Direct.
Men där sprang jag på pumpen.

 

Många inslag på Internet yrar om Windos10 & WiFi Direct men ingenstans hittar jag någon möjlighet att ladda hem ett motsvarande program.

Det vore ju guld att trådlöst kunna överföra bilder på det sättet !

 

Kan någon  säga mig hur ?

 

Hälsningar

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Postad (redigerade)

MyPhoneExplorer är ett program som funnits länge och som erbjuder en rad möjligheter, bland annat filöverföring.

Citat

Adressbook - with direct sync to Outlook, Windows contacts, Thunderbird, SeaMonkey, Lotus Notes and Tobit David
Organizer with calendarview and direct sync to Outlook, Sunbird, Thunderbird, SeaMonkey, Windows calendar(Vista), Rainlendar, Lotus Notes, Tobit David and net shared calendars (WebDAV, FTP, local)
SMS - send, manage, archive, export, import, excessive messages,...
Filebrowser with cachesystem to minimize datatransfer, automatic photosync...
and much more. f.e.: calllists, control phone, memorystatus, phonemonitor,..

 

Det är dessutom gratis. ("Donate")

 

Ett av sätten att ansluta till en (android)telefon är via WiFi.

Citat

Connect your phone via WiFi, cable or bluetooth

 

Man har appen i telefonen

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fjsoft.myphoneexplorer.client

 

och programmet i datorn (Windows eller Linux+Wine).

https://www.fjsoft.at/en/

 

Redigerad av Mikael63
lagt till citat, från https://www.fjsoft.at/en/ + ändrat teckenstorleken i citaten
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Toppen, Mikael63 !

 

Det där ska jag kolla i morgon.... Tack !

 

Konstigt ändå, tycker jag, att det "fablas" så mycket om WiFi Drect när man söker på detta och Windows 10. Måste väl ändå finnas något bakom....

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Kalle Dator1:

Konstigt ändå, tycker jag, att det "fablas" så mycket om WiFi Direct

 

Ja, jag vet inte, det är väl väldigt många som försöker sig på detta och får problem med det.

 

Men  det var bra att bli påmind detta själv för det är dags för mig att skapa en ny backup av telefonen, vilket man också kan göra enkelt med MPE. (MyPhoneExplorer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Kalle Dator1:

Konstigt ändå, tycker jag, att det "fablas" så mycket om WiFi Drect när man söker på detta och Windows 10. Måste väl ändå finnas något bakom....

 

WiFi Direct handlar om att två enheter kan ansluta direkt till varandra utan att det görs via ett trådlöst nätverk. Vad det sen används till är en annan sak. Kan t ex vara utskrift på en skrivare, att ansluta en dator trådlöst till en stor bildskärm ("tv") eller för filöverföring. Detta till skillnad från t ex Chromecast då enheterna ansluts till samma WiFi-nätverk. Tror att WiFi Direct kräver lite mer av hårdvaran än det som behövs för vanlig anslutning med WiFi, men det finns ofta i inte alltför gamla apparater.


När Mikael63 skriver att MyPhoneExplorer ansluts via WiFi handlar det inte om WiFi Direct (om jag inte är ute och cyklar) utan både datorn och mobilen får ansluta till ett trådlöst nätverk.


Hittade en app som sägs ansluta en dator till en Android-enhet genom WiFi Direct. Men sen står det om mobilens Hotspot. Det förvirrar mig lite för Hotspot handlar ju om att skapa ett trådlöst nätverk, vilket inte är samma sak som WiFi Direct. Men oavsett ordvalet i artikeln, det fungerar rimligtvis.

(Notera att det ligger en annons i början av artikeln, före beskrivningarna.)
https://www.quora.com/How-do-I-use-WiFi-Direct-to-connect-a-PC-to-Android


Lite mer om WiFi Direct
https://sv.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi_Direct

https://www.wikihow.com/Use-WiFi-Direct-on-Android


I ditt fall tror jag det viktigaste är att hitta en lämplig app, om överföringen sen görs med WiFi Direct eller via ett trådlöst nätverk spelar mindre roll, i alla fall när du är hemma. Används överföringen ofta på resande fot är det ju bra om WiFi Direct kan användas mellan datorn och mobilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är riktigt.  MPE ansluts via ett "vanligt" wifi. Eller blåtand eller kabel.

Kabel kräver dock meck med drivrutiner mm.

Jag använder blåtand mot jobbardatorn (Windows) och wifi hemma (Linux).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev Mellin:

Wine ska man hålla sig borta ifrån 

Varför då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev ChristerE:

I artikeln nämns appen  Es file manager.

Den var tidigare en av de absolut bästa filhanterare man kunde ha i en Android. Tyvärr är den, och andra produkter från Es, nerlusade med reklam (för mestadels egna produkter har jag för mig) varför den blev svår att använda då det var väldigt otydligt att skilja reklam från funktioner i appen. Enligt egen utsago alltså. Grundfunktionen i den bör dock vara oförändrad. Är väl en 3-4 år sedan jag slutade med den.

Avråder inte att använda den men upplyser om just ovanstående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativ:

AirDroid.

Funnits länge, har många funktioner.

Går att föra över filer & administrera telefonen över "internet".

Hamnade i blåsväder för nåt år sedan har jag för mig, något kryphål, men det är tätat nu.

Jag har själv använt den i olika omgångar.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sand.airdroid

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Mikael63 !

 

Nu har jag gjort installationer och installerat MyPhoneExplorer och fått de två apparna på datorn resp mobilen att hitta varandra, samt överfört bildfiler !

 

Men det var lite fipplande med obekanta termer innan utförandet kunde ske, och jag fick finna mig att återta en Gmail-adress, när jag blev tvungen logga in på GMail för att komma vidare....

 

Överföringen gick i alla fall som den skulle, med bra och skarpa bilder, som jag hoppas inte distribuerades ite varstans i världen sådär oförhappandes....

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Kalle Dator1:

och jag fick finna mig att återta en Gmail-adress, när jag blev tvungen logga in på GMail för att komma vidare....

 

Det tror jag faktiskt inte..

Berätta var/när/hur du menar att det var ett krav?

 

På 2019-06-01 på 11:07, skrev Mellin:

För instabilt 

Typ som Windows menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Mikael63:

 

Eftersom jag var utloggad från Gmail, var jag tvungen logga in igen för att komma vidare hämta en Google app.... (Har inget frikort hämta appar oinloggad !)

 

============

 

Hej igen !

Sprang på detta när jag rensade bland tidigare utskick från  IDG.se- och PC för alla:

 

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.716996/windows-10-din-telefon?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_campaign=PFA Express 2.0 2019-04-03 10%3A46%3A10

 

Tar in telefonen i datorn och datorn i telefonen....

 

Kanske värt pröva och testa lite....

 

Synpunkter ? !

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, skrev Kalle Dator1:

Eftersom jag var utloggad från Gmail, var jag tvungen logga in igen för att komma vidare hämta en Google app.... (Har inget frikort hämta appar oinloggad !)

Aha, ja då är jag med :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...