Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pump för remdrift?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Dags för en efterlysning igen!

 

När jag "slaktade" en snöslunga behöll jag motorn då jag hade en tanke att bygga en bevattningspump. *)

Förr kunde man hos ex. Clas hitta en pump i mässing, med remskiva, men det var alltså förr det.

Har försökt att söka men hittar inget som är i närheten. Hittar bara "färdiga" pumpar samt pumpar avsedd för borrmaskin.

Existerar inte sådana idag?

Jag vill alltså kunna köpa en färdig pump med remskiva. Inte att bygga om någon annan typ av pump (då är det bättre att behålla den som den är)

Kapacitet mm blir en senare fråga, behöver först hitta någon att utgå från.
Sedan får ju inte priset vara högre än vad en bensindriven pump kostar. Eller eldriven då jag har möjlighet att köra via elverk.

 

 

*) Ja, egentligen inte tänkt för bevattning utan kanske mer att pumpa upp sjövatten 3-4 meter.

 

 

Hittade en bild, någonstans, som visar ungefär så som jag minns.

 old-1950s-solid-brass-Jabsco-farm-pump-f

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det blir svårt att slå Biltema som har en dränkbar pump för 299:- och klarar Tryckhöjd: 6 m och Vattenflöde, max: 7 m3/h

Sedan har dom pumpautomater (ej dränkbara) som klarar att trycka vattnet från 36 m och sughöjd max 7m och max 3,6 m3/h (60/l /min) för runt 700:-

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/?gclid=EAIaIQobChMIroquiaHC4gIVDaqaCh2hXAT5EAMYAyAAEgIyY_D_BwE

Däremot vet jag inget om deras kvalitet och den kanske inte är så där väldans bra?

 

Dom jag hittar bl.a. för marint bruk kostar minst 3000:- och uppåt och Grozter impellerpump med 12V magnetdrivning och remskiva (utan motor) kostar bortåt 10 000:-

 

I övrigt verkar det vara dyra saker det där med pumpar... hittade inget nytt eller begagnat på blocket heller, däremot inte kollat på Tradera.

Kanske höra med en firma som renoverar pumpar om dom kan ha nåt tips?

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

svårt att slå Biltema

Börjar inse det. Även svårt att slå Julas bensindrivna för 1799 kr

Får hitta på något annat att göra med den motorn, kanske bygga ett 12 Volts elverk. (För att då kunna använda en pump för 12 V)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...