Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klandervärda IE-webbläsare


dosman
 Share

Rekommendera Poster

eforumPunktidgPunktse kan inte visas varken i IE5, IE5.5, IE6, IE7, IE8, IE9 eller IE10. Först i IE11 kan idg-sajterna visas! De flesta https-sidorna kan inte visas i de tidigare versionerna.  'Google' går dock bra, frapperande nog...

 

Efter sju IE-uppgraderingar klarar alltså IE fortfarande inte visa 'säkra' sidor. Jag använder Windows XP, och där stöds inte IE11-browsern!

 

Trådskaparen nyttjar också Firefox 52, som visar samtliga 'säkra' URL-sidor. Inklusive eforum.

Eforum-kan-inte-visas.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smeknamnet på denna webbläsare "internetexploder"

Använd bara med berott mod.

Och Windows XP skulle jag aldrig någonsin i mitt liv släppa loss på internet utan att hysa in datorn bakom en mycket modern brandvägg som filtrerar bort alla virus som bara väntar på att slå till på tonåringen som vägrar använda skydd.

Inse att både webbläsarna du syftar till, även Firefox, har fler år på nacken än vad som är hälsosamt ur säkerhetssynvinkel.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Onödigt förtal av Windows XP och äldre Firefox. Jag fruktar inte virus och har aldrig haft några vad jag vet. Och då är jag försigkommen Internetsurfare. Försök att vara mer positiv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.microsoft.com/en-us/WindowsForBusiness/end-of-xp-support

 

Citat

After 12 years, support for Windows XP ended April 8, 2014. Microsoft will no longer provide security updates or technical support for the Windows XP operating system.

...

PCs running Windows XP after April 8, 2014, are not considered secure.

Ok, citat från en part so, vill sälja till dig men ändå sanning.

 

En dator som varit opatchat i 5 år (med några unika undantag vid zero-day patchar).

I say no more.

Webbläsare som lanserats och inte patchats på cirka lika många år.

Visst, i viss mån är det ens beteende på nätet som ger frekvensen av infektioner men en dator som har hål som en sil i sig behöver ingen dum användare.

Detta är inte att vara negativ, detta är en realitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag vet att Windows XP är helt 'ute', men kör man bara lokalt så behöver man inga patchar,  uppdateringar m m. Man kan väl ha skoj med en dator utan att vara uppkopplad! Då går det bra med Windows 95 också - eller varför inte DOS.

Redigerad av dosman
Komprimerat texten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till er som varit bussiga att kommentera denna tråd: Tack för ingenting! Thank you for nothing! Dankeschön für nichts!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev dosman:

eforumPunktidgPunktse kan inte visas varken i IE5, IE5.5, IE6, IE7, IE8, IE9 eller IE10. Först i IE11 kan idg-sajterna visas!

 

16 timmar sedan, skrev dosman:

Och då är jag försigkommen Internetsurfare.

 

15 timmar sedan, skrev dosman:

Jag vet att Windows XP är helt 'ute', men kör man bara lokalt så behöver man inga patchar,  uppdateringar m m. Man kan väl ha skoj med en dator utan att vara uppkopplad!

 

Hur surfar du lokalt till eforumPunktidgPunktse?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så hade @dosman postat denna tråd under kategorin Avreagera dig. En moderator har därefter flyttat den till Webbläsare. Detta kan vara en förklaring till dosmans inkonsekvens och  "tack för ingenting" när han inte fick medhåll utan bara säkerhetsförmaningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Om jag inte minns fel så hade @dosman postat denna tråd under kategorin Avreagera dig. En moderator har därefter flyttat den till Webbläsare. Detta kan vara en förklaring till dosmans inkonsekvens och  "tack för ingenting" när han inte fick medhåll utan bara säkerhetsförmaningar.

Det ser inte ut så i tråden historik i alla fall.

Däremot startade dosman en annan tråd i Avreagera dig igår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och btw, som svar på varför webbläsarna inte kan ladda Eforum säkert, det beror på att deras rootcert är så gamla att de inte litar på de cert som säkrar upp eforum idag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...