Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Chromas

Chrome hanteras av organisationen

Rekommendera Poster

Har fått inställningen hanteras av organisationen nu plötsligt. Och när jag startar om Chrome så måste alla tillägg laddas in igen - aldrig sett detta förut - kan jag få det som tidigare där jag inte behövde tillåta synkronisering utan fick alla tillägg som vanligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

https://www.howtogeek.com/410106/why-does-chrome-say-its-managed-by-your-organization/

Läs artikeln och titta på skärmbilderna där! I den första kommentaren under artikeln finns ett lösningsförslag, som hjälpte för den som skrev det. 

I Chrome har jag Google som startsida. På denna startsida finns appar, bokmärken och tillägg samlade. När jag, efter att ha surfat, klickar på Homeikonen (huset uppe till vänster) hamnar jag inte direkt på min startsida utan på Google söksidan. Men då klickar jag på plustecknet, dvs Ny flik och vips hamnar jag rätt.

1718015476_ChromeNyflik.thumb.png.89c8ecd97335dfba7b75e7fa99443b4f.png
För att inte behöva "ladda in alla tillägg igen" ska du alltså klicka på plustecknet/Ny flik.

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det går tydligen inte att få bort policy och därmed inte "Hanteras av Organisationen" - extremt dåligt Google införa nåt som inte går att hantera på vettigt sätt.

Jag kan inte hitta ett sätt att slippa få alla mina 20+ tillägg att laddas in endast på begäran om synkronisering !?!? Så fort jag avslutar Chrome eller startar om Windows måste allt läsas in igen och alla webbsidor som tillhör tilläggen poppar upp igen - snacka om att Google sjutit sig i foten - övriga konkurrerande webbläsare jublar säkert.

Redigerad av Chromas
Mer info

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Citat

You can find some more information at chrome://management —just type that address into Chrome’s location bar.

If this page says Chrome isn’t managed by an administrator on this page even while Chrome says it’s managed elsewhere in Chrome’s interface, that suggests you have software managing one or more of Chrome’s settings via policy.

Visade det att du har något program installerat som har ändrat någon Chrome-inställning via policy?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

chrome://management/
Den här webbläsaren hanteras av ett företag, en skola eller någon annan organisation. Administratören kan ändra webbläsarinställningarna på distans. Aktiviteter på den här enheten kan också hanteras utanför Chrome. 

chrome://policy/
Policynamn
CookiesBlockedForUrls
JavaScriptBlockedForUrls
dvs 2 stycken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du nstallerat något tillägg i Chrome som ska skydda datorn, webbläsaren, eller ditt privatliv?

Eller installerat något sånt fristående program, t ex antivirusprogram?

Blockera cookies och javascript tyder på något sånt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst det har ju jag gjort - men det förklarar dock inte varför synkroniseringen inte funkar väl ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja håller med två frågor i samma tråd inte så lyckat - tack för hjälpen iaf 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Är Chrome din standardwebbläsare? Vad har du för tillägg (skriv gärna deras namn) och vilket antivirusprogram använder du?

Orsaken till att jag ställer dessa frågor är att jag själv inte har "Hanteras av Organisationen" i Chrome men däremot i Firefox, som är min standardwebbläsare. Eftersom Firefox meddelat att Firefox inte lagt till "org.hanteringen"  misstänker jag att det är mitt AV-program AVG som gjort det. Jag har nästan inga tillägg i Firefox. När det gäller Chrome har jag bara Adblock Plus och HP Network Check Launcher och ingen av dessa har framkallat något hanteras-av-organisationen-tillägg.

Det är möjligt att följande länk tar upp samma saker som "Åtgärda problem med synkronisering i Chrome" i Chrome-hjälpen men titta iaf igenom den för att se om det finns något nytt du kan testa.

https://www.webnots.com/5-ways-to-fix-google-chrome-sync-issues/

"Admin disabled Chrome sync – Sync failure due to administrator’s settings. [...]
Fix Google Chrome Sync Issues
If you encounter any of the above problems, try one of the following solutions to resolve the issue.
1. Disable antivirus
2. Sign out and sign in
3. Reset Chrome sync
4. Clear browser cache
5. Reinstall Chrome"

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...