Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Blir så förgrymmad på alla webbutikers usla filter som tycks bygga på att du redan vet exakt vilken produkt du vill filtrera fram.

Senast i raden nu i kväll var Conrad. Där kan man bara göra ett val för respektive kategori och Elfa(Distrilec) är likadan.

Tänkte ta hjälp av den stora allmänheten dvs. ni medlemmar på eforum ;)

Jag är på jakt efter en armatur som jag kan placera i eller över en infälld apparatdosa (på vägg) i ett badrum.

• Ska INTE vara avsedd för batteridrift.
  • Ska INTE ha inbyggd strömställare och/eller touchfunktion. (Om det inte går att säkerställa att lampan tänds varje gång den får drivspänning)
  • Ska INTE vara av typ som man sätter i ett vägguttag.
  • Helst vit men blank krom kan funka.
  • Kan, men behöver inte, vara försedd med rörelsesensor.
  • Bör inte vara mycket större än apparatdosan, låt säga max 110 mm.
  • Bör, men måste inte, vara avsedd för 230 VAC. Om annan spänning måste omvandlare rymmas i dosan.
  • Priset, mest för att filtrera, kan vi sätta till max 550 kr. (Man kan nog även tänka sig ett min-pris på 100 kr)
  • Det måste inte vara en armatur avsedd för badrum.
    (Jo, säger nog en del, men överlåt just den biten till mig, jag är kapabel att avgöra vad som funkar/inte funkar beroende på utförande, montage/installation och placering)
  • Det finns en del nattlampor som har nedåtriktat sken och det funkar men det funkar även om det inte är nedåtriktat.
  • Eftersom det ska vara nattlampa och LED så kan man tänka sig en max-begränsning på, låt säga 4 W.

Ja det får räcka.

Som vanligt lär jag väl hitta en lämplig pryl själv direkt jag postat detta men, ja då är ju saken löst då.. ;)

Tillägg: Jo, jag har några uppslag, glömde bort att man inte ska gå över ån efter vatten, har nu kollat hos några leverantörer där jag handlat annan belysning tidigare...

Men mottager gärna förslag!

Redigerad av Mikael63
typiskt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Ja precis.

I mitt arbete använder jag nästan dagligen en av de stora elgrossisternas sidor och jag kollade där men backade när jag såg priset, 1640 kr + moms. Visserligen listpris men ändå varför jag släppte just dessa.

Eftersom jag har just elko i övrigt så kommer det att bli en sån :thumbsup: Jag hade bland mina bokmärken en leverantör som också säljer elko fast inte just nattljus (och ett annat bokmärke som säljer fd. Eljo).

Nu bara att kolla vad som medföljer, i en del fall medföljer inte ramen och i en del fall krävs drivdon.

Tillägg: det blev en https://www.eldirekt.se/varumarken/elko/nattbelysn-inf-vita-lysdioder

inte lika snygg men matchar mina andra enheter.

Redigerad av Mikael63
Beställt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Mikael63:

I mitt arbete använder jag nästan dagligen en av de stora elgrossisternas sidor och jag kollade där men backade när jag såg priset, 1640 kr + moms. Visserligen listpris men ändå varför jag släppte just dessa.

Listpriser för elprodukter verkar vara rena fantasier har jag förstått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TS skriver:

Blir så förgrymmad på alla webbutikers usla filter som tycks bygga på att du redan vet exakt vilken produkt du vill filtrera fram.

Senast i raden nu i kväll var Conrad. Där kan man bara göra ett val för respektive kategori och Elfa(Distrilec) är likadan.

I varje fall Elfa(Distrilec) valde SAP som materialhanteringssystem, även känt som

Schrecken, Angst, Panik och det var ju totalt hopplöst handla över nätet när ELFA började med SAP.

Så min vanliga rutin var besök hos ELFA butiken i Göteborg för att sedan hämta prylarna någon dag senare i butiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Citat

Eftersom det ska vara nattlampa och LED så kan man tänka sig en max-begränsning på, låt säga 4 W.

Eftersom jag läste detta precis i slutet v din kommentar i övrigt:

Du skall skaffa blått lyse med 690–600?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

Eftersom jag läste detta precis i slutet v din kommentar i övrigt:

Du skall skaffa blått lyse med 690–600?

Eh?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hehe alltså 690–600 THz våglängd eller i 435–500 mm bandet.

M.a.o. Blått lyse. Om du sitter uppe sent. Kroppens sk. melanin utsöndras mindre då och det är bl.a. detta som gör en trött.

Men återigen - det finns inget som helst att något skall vara bara: Ny-Teknik:
Forskare varnar: blått ljus från din smartphone kan göra dig blind

Redigerad av Flyfisherman
Korrigerat till Tera Hertz och ja det går från 690-600 THz omvänt ifråga om bandbreden i mm spannet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Hehe alltså 690–600 hz eller i våglängd 435–500 mm bandet.

M.a.o. Blått lyse. Om du sitter uppe sent.

Förhoppningsvis ska väl Mikael63 inte behöva sitta upp så sent just i badrummet ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Förhoppningsvis ska väl Mikael63 inte behöva sitta upp så sent just i badrummet ;)

Jag anser det fantastiskt att tex. en forskare på KTH  Professor Mariana Figueiro och dessutom varit med på anseddaTed Med (Ted Talks) och jag har sett programmet tidigare och blivit imponerad och intressant var det.
Där kommer hon med rakt motsatta resultat av detta hur blått ljus påverkar människor, när andra studier av detta från bl.a. MIT och CalTtech påvisar till viss del andra resultat.

Så vem skall man tro på? Förvisso är hon mest trovärdig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan, skrev Mikael63:

Precis! Anledningen till att jag vill ha en nattlampa är för att inte bli klarvaken när ordinarie belysning tänds.

En nattlampa bör vara röd. Inte nog med att man i lumpen fick lära sig att mörkerseendet inte påverkas av rött ljus.

Tröttheten däremot var aldrig uppe för diskussion..hehe...

Men man sov bra även i detta rödasken, visst man sov ju överallt där man kom åt p.g.a.. totalt lite sömn på övningarna.

Och när jag var med i Flygpojkarna (Flygvapnets motsvarighet till scouter och utan religion och annat tjafs) och var med på F4 i bla. flygledartornet då dom körde nattstridsövingar varje tisdag kväll - var det röd belysning i flygledartornet på F4 Frösön. Fast där var dom vakna minsann.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...