Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med att felsöka laddproblem på Suzuki 750 GS L -82


Flyfisherman
 Share

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Detta är hojen.

Suzuki 750 GS L -1982 4-cylindrig med dubbla avgasrör (ett på vardera sidan) och 4 st. Mikuni förgasare.

 

DSC_0537.thumb.jpg.f0f6ef7e5bccf5e6a81a776361e5ccf8.jpg

 

MC.thumb.jpg.c953831460ba88e521436ff884bd0c9a.jpg

 

Den  laddar inte.

Jag har testat att koppla från generatorn (tre-fas) och mätt: c:a 1,8 Ohm mellan alla faserna.

Jag skaffade en begagnad sk. Rectifier från Tyskland via Ebay och min kompis där, och från just det företaget som sålde begagnade prylar märker man alltid dessa, dvs. att rectifiern hade en gul färgprick. Skall vara testad och klar.

 

Fortfarande ingen laddning. Plockar isär generatorn.

Mäter igen mellan alla tre faserna och generatorn helt bortkopplad och har 1-2 Ohm emellan dessa: Gul, Bå/vit och Grön/vit.

Samt Gul till jord: 0 Ohm.

 

För övrigt är väl dessa färger standard väl?

Är detta ok?

Kan det vara generatorn i så fall?
20180603_genartor1.thumb.jpg.7e41c186b4dcfa59018257ed14451ea3.jpg

 

Konstigt, jag kan tänka mig att en fas/lindning pajat:

Motorn avslagen och batterispänning 12,87V

Men när jag mäter spänningen med motorn igång utan lyse och fulladdat batteri:

12,54V

Varvar upp till 3500 RPM

13,2V

Slår på hellyse samt bromsljus - fortfarande med samma varvtal: 12,6V

Ned till tomgångsvarv och batterispänningen är då ? 11,5V

Mätt med ett Fluke instrument.

Laddningen fungerar icke! Och laddningen skall väl ligga mellan minst 13,5V - 14,2V.  På bilen skall laddspänningen ligga på +14V.

 

Då undrar jag: eftersom jag kan se en viss spännings-förändring och kan det vara så att bara en spole i generatorn gått och kurkat ur sig?

Hur gör man för att veta vad som är felet?

Kan ju t.o.m vara Rectifiern också egentligen.

Rectifiern är väl både en likriktar-brygga (möjligen halvvågs likriktning?) och spänningsregulator?


image.png.eaf1499b87a28a04a36e4b44e8a7b1ff.png

 

Jag har möjlighet att köpa en begagnad testad generator i Tyskland via min tyska polare i Frankfurt och med frakt kostar det c:a 950 sek, men innan jag gör det så skulle jag gärna vilja ta reda på exakt var felet ligger?

 

Mvh :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
8 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

(tre-fas)

 

8 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Samt Gul till jord: 0 Ohm

 

Kan någon verifiera att det är så på en fungerande generator?

 

Jag tänker/antar:

Att det är frågan om en Delta-kopplad generator, med sex spolar på varje "gren". (det behöver inte vara så, men för fortsatt resonemangs skull)

Förenklar ner det till att det "ser ut" som en vanlig D-lopplad generator, eller trafo om man så vill.

 

Då finns tre anslutningar. Enbart, ingen chassiejord eller liknande.

Dessa tre anslutningar har färgerna Gul, Blå/vit och Grön/vit, enligt ovan.

En resistansmätning mellan dessa, på alla tre möjliga mätningar ger samma resistans. Detta är bra, att det är lika värde. 

 

En mätning mellan EN av dessa anslutningar, gul, till chassiejord ger värdet 0 Ohm. Varför?

Det borde innebära att en mätning mellan blå/vit till chassiejord, och en mätning mellan grön/vit, blir 1-2 Ohm?

 

Okej, om vi då antar att det inte är D-koppling utan Y-koppling.

Då borde det finnas fyra ledare och där gul kan förutsättas vara anluten till mittpunkten och att mittpunkten också är förbunden med chassiejord. Alltså saknas en ledare, om det är ett trefassystem.

Mittpunkten kan ju vara ansluten till chassiejord UTAN att samtidigt vara ansluten till någon ledare.

Då är gul fortfarande ena "benet". Varför 0 Ohm?

 

Om mitt resonemang håller finns ett överslag till chassiejord i generatorn.

Mätning på en felfri generator kan bekräfta det. Erhålls likadana värden håller inte min "teori".

 

Hur är det med permanentmagneten? Är den starkt magnetisk eller har den tappat orken?

Den borde ju innehålla minst en nord-pol och en syd-pol, kan man med en annan liten magnet bekräfta det? Att föra en liten magnet runt och se att den suger fast omväxlande vill stötas bort?

(Ja, lite "snillen spekulerar" men...)

 

Se även https://eforum.idg.se/topic/356126-felsöka-laddproblem-på-en-suzuki-750-gs-l-custom-1982/;)

 

Mera tillägg: schemat där och andra scheman på nätet bekräftar att det är en Y-kopplad generator UTAN anslutning till mittpunkten, mätning mellan gul ledare och chassiejord på en helt losstagen generator ska inte ge 0 Ohm.

 

Redigerad av Mikael63
länk mm
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack för din upplysande kommentar och där fick jag något att fundera på.

Hmmm....:)

 

Ja det är en Y-koppling. Finns ingen nolla naturligtvis.

Nja alltså jag mätte innan jag skruvade loss generatorn.

Verkar skumt att just den gula ligger på 0 Ohm?

 

Men efteråt kunde jag bara se att dom 3 olika faserna inbördes hade mellan 1-2 Ohm som sagt.

 

Och problemet är att jag har en servicehandbok för en Suzi 750 men från -79 och där är det separat likriktare samt regulator.

Nåja färgerna stämmer (gul, vit/blå, vit/grön) och det är standard, men för felsökning ingår att koppla loss den vit/gröna och kortsluta den vit/blåa till den etc. starta motorn, inget lyse, varva till 5000 rpm och sedan mäta spänningarna.

Problemet för mig är att jag törs inte lita på denna felsökningsprocedur, när varken modell eller el-schemat heller stämmer.

 

Ang.permanentmagneten: ja du till att börja med trodde jag någon kört fast kåpan med Loctite - den satt så extremt och sedan visade det sig att det var just magneten...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag tog fasta på detta:

10 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

och generatorn helt bortkopplad och har 1-2 Ohm emellan dessa: Gul, Bå/vit och Grön/vit.

Samt Gul till jord: 0 Ohm.

 

Här en beskuren del av schemat i den andra tråden

image.png.d28ecbb58dc3258359b0f22172f6a839.png

Här finns inget som antyder att någon del är ansluten till jord.

Om mätningen ger 2 Ohm mellan de olika anslutningarna och man får 0 Ohm mellan gul och jord så bör man även få 2 Ohm mellan de andra anslutningarna och jord.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Precis.

Och det betyder?

Generatorn eller..?

 

Alt. att det kan vara ledningsproblem upp till rectifiern - men detta har jag kollat och inga problem (rivit halva hojen för just detta).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att det finns en "kortis" mot jord som inte ska vara där.

Innebär väl att ena lindningen inte gör någon nytta samtidigt som just gul tyck vara involverad i själva regleringen enligt schemat i den andra tråden.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Postad (redigerade)

Ja det låter rimligt det du säger.

Nu har jag lite mer att gå på. Får helt enkelt koppla loss alla kablarna dom från generator 5 st. har ett särskilt skyddshölje -3faser+röd och jord) men visst.

En i taget naturligtvis. Fortfarande kommer det ta nån halvdag. - såvida man inte skrattar...

 

Fel av mig:

Från generator är det endast 3 st. Gul, vit/blå samt vit/grön
5 st. är det till/från regulatorn och likriktaren (rectifiern) där röd går till batteriet och den svarta till jord.

Likafullt är det några timmars jobb med detta om inte mer...

Redigerad av Flyfisherman
Uppdaterat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
Postad (redigerade)

För kontroll av generatorn, stillastående motor.

Koppla loss generatorn från regulatorn.

Det ska vara lågt motstånd mellan sladdarna L1, L2, L3 när man mäter de tre paren

L1 och L2

L1 och L3

L2 och L3

Lågt motstånd , Inget avbrott, OK

Mät sedan mellan två skruvar på motorn.

Eller här med losskopplad skyddkåpa med stator.

Mät mellan två punkter på skyddskåpan, det ska vara lågt motstånd. Du har kommit igenom oxiderna.

Mät sedan mellan den

ena punkten och L1

ena punkten och L2

ena punkten och L3

Alla tre mätningarna ska ge högt motstånd, över 100kOhm.

Är motståndet högt, bra statorn har inte brunnit.

Starta hojen. Fortfarande med statorn bortkopplad från regulatorn.

Med varm motor varva upp till ca 4000RPM

du ska då ha ca 70VAC mellan alla tre paren L1 till L2, L1 till L3, L2 till L3

Har du det så stator / generator OK, dvs det är regulatorn som är kass.

Ett brutalare och mer tydligt visa att stator/generator är OK är att använda en Strålkastarlampa av H4 typ.

Den ska kopplas så att glödtrådarna ligger i serie (Två 12V glödtrådar  blir 24Volt, två 24Volt glödtrådar blir 48 Volt) För en generator ger lätt upp mot 50 Volt utan reglering.

Starta hojen, fortfarande med statorn bortkopplad från regulatorn.

När den går på tomgång, (så generatorn ger låg spänning, undvika elda av glödtråd direkt) koppla in lampan mellan paren av sladdar.

Ska lysa lika mycket mellan alla tre paren. = Inget avbrott i lindningen.

Koppla in lampan mellan en av sladdarna och minus på batteriet =

då ska lampan INTE lysa = Ingen kortis mellan stator och motor.

Då är statorn OK och felet ligger i regulator.

Det vanliga idag är att köpa in en modern MOSFET regulator som fungerar genom att bryta strömmen

från Statorn/Generatorn när batterispänningen ligger på ca 14,3Volt.

Äldre regulatorer fungerar genom att kortsluta Statorn/Generatorn när batterispänningen ligger på ca 14,3 Volt. Resultat av kortslutning: Regulatorn och Statorn blir mycket varma och "brinner".

Vanligast Regulatorn.

http://www.qwant.com/?q=motorcycle mosfet regulator&t=web

Redigerad av jannejanne
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Flyfisherman

Ok. Tack alla för hjälpen, men jag hade redan tagit ur generatorn i natt.

Visst ibland håller man på mitt i nätterna med att skruva...hehe.

 

Nåja:

Mellan Gul och/vit grön 0,9-1,0 Ohm

Mellan Gul och vit/blå 09-1,0 Ohm

Mellan vit/blå och vit/grön 0,9-1,0 Ohm

Det verkar fel? Skall vara 0,65 Ohm +/-05 Ohm

 

Däremot mellan alla dessa separat till stator är det runt 1, 1 Ohm.

?Det måste väl ändå vara galet?

 

Se här:

imageproxy.php?img=&key=118909bb206a889dimageproxy.php?img=&key=118909bb206a889dimage.png.62a03bf1edba91ad9675dd46725f581a.png

 

image.png.23cd1e2b2a06829853d9d8c2a76b7181.png

Vad texten sedan säger är att i så fall är statorn kass...??

 

Tex. att jag mäter upp 0,9-1.0 Ohm där det skall vara 0,65  +/- 0,05 Ohm och att jag har i princip kortslutning mellan alla ledarna separat till statorkärnan (1,1 Ohm) där det skall vara avbrott?

Mvh :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok. Jag pratade med polaren i Frankfurt och han har nu beställt denna åt mig:

Exakt samma part nr. som står på baksidan av statorn.

 

s-l1600.jpg

 

EUR 33,74 plus frakt landar det väl på runt 7-800 sek. Helt Ok.

Blir spännande att se om det kommer att fungera, annars vete fåglarna...

Men våga vinn... :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
Postad (redigerade)

Flyfisherman skriver Citat:

Mellan Gul och/vit grön 0,9-1,0 Ohm

Mellan Gul och vit/blå 09-1,0 Ohm

Mellan vit/blå och vit/grön 0,9-1,0 Ohm

Det verkar fel? Skall vara 0,65 Ohm +/-05 Ohm

Slutcitat.

 

Svar: Det är mycket svårt mäta små motstånd. Så 0,9 - 1,0 Ohm är OK

 

Flyfisherman skriver Citat:

Däremot mellan alla dessa separat till stator är det runt 1, 1 Ohm.

Slutcitat

 

Svar: Statorn har brunnit, kortslutning mellan lindningarna och "kärnan", motståndet borde vara minst 100kOhm mellan lindningar och "kärnan" i statorn.

 

Så nu tillkommer frågan om också regulatorn har brunnit.  Dvs om det behövs ny regulator också.

 

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ja nu har det gått en tid och jag har glömt att svara.

Men så är det jannejanne.

Statorn hade brunnit och är bytt men fortfarande ingen laddning och en kontroll av regulatorn visade att den tydligen också gått och rakat sig pga. generator felet som var rotorsaken.

 

Pratade även med en bil-elektriker och på en direkt fråga om en trasig generator kunde skada rectifiern så svarade han direkt ja. Han hjälpe mig dessutom att mäta upp denna och vi kunde konstatera att en eller flera dioder var åt pipan, dock kunde vi ej säga vilka eftersom dosan är försluten.

 

  • Alltså, nu är generatorn hel inga problem där, men jag har två st. trasiga regulatorer.

 

Däremot så läste jag på nätet om en utbytes regulator som dessutom har 0,5V lägre utspänning för att batterilivslängden blir bättre, med inbyggd skydd för kortslutning samt med MOS-fet dioder och tydligen skall passa för denna Suzi inkl. Yamaha, Kawasaki, Honda från -76 till -88 eller vad det var.

 

En förbättrad regulator m.a.o. från ett företag som heter ESR och är väl amerikanskt vad jag kan förstå.

Dom har ett flertal olika modeller.

Denna funderar jag på, fast jag hittade exakt samma ESR 101 i England för c:a  600:- sek på ett annat ställe och givetvis hittar jag inte igen just den länken, men detta är det jag tänker på och vad tror du om det?

https://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/reservdelar/elektronik/generator/regulator/laddningsregulator-esr-101

 

Det blir i alla fall ingen hojåkning mer i år på den Suzin, men man skall ju ha nåt att pyssla med under vintern också....

 

Triumph Daytona (ombyggd till Speed Triple) 955i däremot hoppas jag få lägga lite fler mil under däcken innan det blir dags att ställa undan den.

 

Mvh

20180715_142040.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...