Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bostadsrätts trädgård full av stenar som fastnar i gräsklipparen.


Parisa
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

hej,

Jag har flyttat in i en nybyggd bostadsrätt med en liten trädgård med gräsmatta. Gräsmattan ser sådär ut och det är full med stenar som kan fastna i gräsklipparen. Mina bekanta som har varit hos mig har sagt att man inte borde få lov att lämna trädgården till köparen i sån skickt. Att de som har byggt huset borde ta bort stenarna och lägga matjord på hela trädgården, eftersom jorden verkar inte alls vara bra.

Jag har emailat kontaktpersonen på byggföretaget, men han svarar inte.

 

Vet någon om jag har rättigheter angående detta? Jag hittar ingenting om trädgården i min kontrakt.

 

Ps: trädgården är min. Min bostadsrätt är ett radhus med tillhörande trädgård. 

Mvh 

 

Jag redigerar inlägget så allt info står på samma ställe. 

Jag har egen trädgård. Mitt radhus är en av 10 och alla har små trädgårdar. Det är nyproduktion och vi alla är första ägare och det har visat sig att alla har liknande erfarenheter d.v s. massa stenar och annat. 

Vi har fått svar att det har bara ingått grovplanering av trädgården i vårt avtal. Nu måste vi undersöka vad grovplanering är. Det verkar inte finnas ett enkelt svar till detta. 

Betyder grovplanering att de kan lämna jorden i vilken skick som helst eller ej.

Jag tar gärna emot tips. 

Mvh

Redigerad av Parisa
Kompletterade info
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Eftersom du väl har köpt bostadsrätten av föreningen så är det med föreningen, alltså styrelsen, som du ta upp saken med. Det är de som kan veta vad som har avtalats med byggbolaget och kan utöva påtryckningar för ändringar. Men det är nog rätt vanligt att byggbolagen snålar in på jord osv för att hålla nere priset, särskilt i dessa tider där det ofta är svårt att sälja nyproducerat och bolagen riskerar att gå med förlust.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om gräsmattan ingår i din bostadsrätt (förutom dispositionsrätten till lägenheten) är det din uppgift som bostadsrättshavare att sköta om gräsmattan. Om gräsmattan inte ingår i din bostadsrätt så är det bostadsföreningens uppgift att sköta om gräsmattan, inklusive att klippa den. Gräsmattan är i så fall en sk allmän yta som alla bostadsrättshavare kan disponera.  I det ursprungliga upplåtelseavtalet som är träffat mellan föreningen och den första bostadsrättshavaren framgår vad som ingår i bostadsrätten. De efterföljande bostadsrättshavarna tar över det ursprungliga upplåtelseavtalet även om detta inte dokumenteras i något nytt upplåtelseavtal.

 

En bostadsrättsförening kan inte genom stämmobeslut eller styrelsebeslut med juridiskt bindande verkan ålägga bostadsrättshavare att sköta om föreningens mark eller byggnad/byggnadsdetaljer, t ex snöskottning av föreningens mark eller byggnadens tak, ett faktum som är obekant för många.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är den första bostadsrättshavaren, dvs har köpt bostadsrätten av föreningen, kan du i upplåtelseavtalet se vad som ingår i bostadsrätten. Om gräsmattan ingår och har överlämnats till dig i risigt skick bör du reklamera köpet och kräva att säljaren (föreningen) åtgärdar bristen. Om gräsmattan inte ingår i bostadsrätten kan du pensionera gräsklipparen och påminna föreningen att det är föreningens uppgift att sköta om gräsmatta, inklusive klippa gräset.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för era kloka och SNABBA svar. Jag har nu skrivit till föreningen och inväntar svar. De är inte så snabba på att svara, så jag får vänta några dagar. 

Kommer att skriva när jag vet mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
23 timmar sedan, skrev Parisa:

Vet någon om jag har rättigheter angående detta? Jag hittar ingenting om trädgården i min kontrakt.

Hmm men då kanske du inte har någon "privat" trädgård ?

 

Vad stod det i den information mäklaren gav dig innan du köpte bostadsrätten ?

Fanns inte trädgården med i prospektet så tillhör inte trädgården dig utan den tillhör bostadsrättsföreningen. Även om du har en dörr rakt ut i trädgården.

 

Och tillhör trädgården bostadsrättsföreningen så kan du inte klaga på hur mycket sten det är i gräsmattan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev Mållgan:

Om gräsmattan ingår i din bostadsrätt (förutom dispositionsrätten till lägenheten) är det din uppgift som bostadsrättshavare att sköta om gräsmattan. Om gräsmattan inte ingår i din bostadsrätt så är det bostadsföreningens uppgift att sköta om gräsmattan, inklusive att klippa den. Gräsmattan är i så fall en sk allmän yta som alla bostadsrättshavare kan disponera.  I det ursprungliga upplåtelseavtalet som är träffat mellan föreningen och den första bostadsrättshavaren framgår vad som ingår i bostadsrätten. De efterföljande bostadsrättshavarna tar över det ursprungliga upplåtelseavtalet även om detta inte dokumenteras i något nytt upplåtelseavtal.

 

En bostadsrättsförening kan inte genom stämmobeslut eller styrelsebeslut med juridiskt bindande verkan ålägga bostadsrättshavare att sköta om föreningens mark eller byggnad/byggnadsdetaljer, t ex snöskottning av föreningens mark eller byggnadens tak, ett faktum som är obekant för många.

 

13 minuter sedan, skrev jannejanne:

Hmm men då kanske du inte har någon "privat" trädgård ?

 

Vad stod det i den information mäklaren gav dig innan du köpte bostadsrätten ?

Fanns inte trädgården med i prospektet så tillhör inte trädgården dig utan den tillhör bostadsrättsföreningen. Även om du har en dörr rakt ut i trädgården.

 

Och tillhör trädgården bostadsrättsföreningen så kan du inte klaga på hur mycket sten det är i gräsmattan.

Trädgården tillhör mig. Jag har ett radhus med tillhörande trädgård. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev jannejanne:

Hmm men då kanske du inte har någon "privat" trädgård ?

 

Vad stod det i den information mäklaren gav dig innan du köpte bostadsrätten ?

Fanns inte trädgården med i prospektet så tillhör inte trädgården dig utan den tillhör bostadsrättsföreningen. Även om du har en dörr rakt ut i trädgården.

 

Och tillhör trädgården bostadsrättsföreningen så kan du inte klaga på hur mycket sten det är i gräsmattan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här skriver du: "Jag har flyttat in i en nybyggd bostadsrätt med en liten trädgård med gräsmatta."

"Trädgården tillhör mig. Jag har ett radhus med tillhörande trädgård."

 

Jag repeterar i stora drag vad jag har skrivit ovan.

 

Du äger inget radhus eller trädgård om du äger en bostadsrätt. Då innebär bostadsrätten att du har rätten att bo i radhuset (bostadsrätten = dispositionsrätten över radhuset). Om trädgården tillhör bostadsrätten har du även rätten att disponera trädgården och sköta om den, även ansvaret för skötseln om inte föreningen har åtagit sig att sköta om den. MEN, det är bostadsrättsföreningen som äger byggnaderna (bl a det radhus som du har rätten att bo i) och trädgården/gräsmattan.

 

Men igen, frågan är om trädgården ingår i din bostadsrätt eller ej. Svaret framgår rimligen i det upplåtelseavtal som är träffat mellan dig (som köpare av bostadsrätten och som första bostadsrättshavare avseende "ditt" radhus) och föreningen som säljare av bostadsrätten. Om inte den frågan klargörs är det meningslöst att spekulera i hur det ska vara med ansvaret för gräsmattans skick.

 

Men om trädgården ingår i bostadsrätten kan det ju vara så att föreningen inte levererat trädgården i acceptabelt skick. Då blir det för dig att reklamera leveransen av bostadsrätten med avseende på gräsmattans skick.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Parisa:

 

Trädgården tillhör mig. Jag har ett radhus med tillhörande trädgård. 

Mina föräldrar bodde i ett gammalt bostadsrättsradhus men uteplatser, rabatter och gräsmattor tillhörde inte bostadrätterna utan föreningen (på ett annat sätt än själva bostaden), däremot så stod det i stadgarna eller fanns något annat beslut på att varje bostadsrättsinnehavare skulle sköta och fick utnyttja området utanför huset själva, men de kunde t ex inte få Rot/Rut-avdrag för arbeten på uteplatsen, vilket förstås gick för arbeten inomhus.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det förekommer ju att bostadsrättsföreningar genom styrelse- eller stämmobeslut ålägger bostadsrättshavarna att sköta föreningens mark (t ex gräsmattor), byggnadsdelar (snöskotta tak ovanför marklägenheters entréer) mm (trappstädning ser man också förekomma), men sådana beslut har ingen bindande juridisk verkan. Bostadsrättshavaren kan vänligen men bestämt avböja ett sådant "erbjudande". Jag har haft anledning(ar) under årens lopp att gå till botten med den frågan. Och jag känner inte till, eller tror att det finns, något ursprungligt upplåtelseavtal i vilket förening ålägger bostadsrättshavare att sköta föreningens tillgångar.

Redigerad av Mållgan
Förtydligande
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...