Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hörlursuttag slutar funka efter reboot


Greyhame
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Jag har en Dell G5 15 5587 laptop (beskrivning: Dell.com) som har strulat med bl.a. wifi-kort och ljuddrivrutiner. Wifikortet (Intel) lyckades jag få att funka genom de senaste originaldrivrutinerna från Dells hemsida, men med ljudkortet är det annorlunda. Ljudet funkar alltid i datorns högtalare, men inget händer när jag pluggar in hörlurar, d.v.s. fortsätter spelar ur datorhögtalare, utan alternativ att välja ngt annat. 5 olika hörlurar har testats.

 

Det är ett Realtek-kort. När jag laddar ned de senaste drivrutinerna från Dells hemsida och kör en .exe-fil som automatiskt avinstallerar de gamla och installerar de nya 6.0.1.8642 drivisarna så funkar allt fint. Tills... Jag stänger av eller startar om datorn! Då är det tillbaka på ruta 1, inget ljud ur hörlursuttaget, tills jag återigen installerar de senaste drivrutinerna.

Så frusterande! Jag tänker att det är Windows som automatiskt installerar något nytt, men hur ska jag undvika det?

 

Edit: Lyckades via "How-to-Geek" (denna artikel) stanga av alla uppdateringar i group policy editor for det aktuella ljudkortet. Verkar fungera nu... Det star istallet att det saknas drivrutiner, se bild nr 4 nedan. Men; finns det nagon battre losning eller felkalla till allt detta? Pa detta viset maste jag manuellt stanga av detta varje gang jag vill uppdatera ljudkorsdrivrutinen, aven om jag gor det manuellt!

 

Kristofer

Capture1.JPG

Capture2-working.JPG

Capture2-working2.JPG

Capture2-working3.JPG

Redigerad av Greyhame
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-05-17 på 04:05, skrev Greyhame:

Det är ett Realtek-kort. När jag laddar ned de senaste drivrutinerna från Dells hemsida och kör en .exe-fil som automatiskt avinstallerar de gamla och installerar de nya 6.0.1.8642 drivisarna så funkar allt fint. Tills... Jag stänger av eller startar om datorn! Då är det tillbaka på ruta 1, inget ljud ur hörlursuttaget, tills jag återigen installerar de senaste drivrutinerna.

Vad blir det för versionsnummer efter omstarten?

Några ändringar i Enhetshanteraren då?

Hur ser det ut i Inställningar - System - Ljud gällande utdataenhet i de två fallen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...