Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Magge M

Bevisa ursprungsdatum png bild

Rekommendera Poster

Hur kan jag bevisa att skapad datumet på en png bild som är gjord i paint är äkta? Bilden är som sagt gjord i paint och sparad på traditionellt vis. Om jag har förstått det rätt så kan man förändra datum på bilder utan att det kan upptäckas? Kan bilden överhuvudtaget bevisa min upphovsrätt? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, skrev Magge M:

Om jag har förstått det rätt så kan man förändra datum på bilder utan att det kan upptäckas?

Att ändra attribut, som datum, på en fil är mycket lätt. 

image.png.882e93f5dd55470cfda9ffabb932de70.png

Men "utan att det upptäcks" vet jag inte vad som avses?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan jag använda datumet på en bild för att bevisa datumet för när min upphovsrätt skapades? Kan man spåra om attributen i en bild har ändrats?

Jag är instresserad av att skydda min upphovsrätt på en bild.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattenstämpel.

Är nog enda möjligheten att skydda sina foton eftersom datum kan ändras i egenskaper på det mesta man har i filväg.

Hade en deltagare som var seriös fotograf och hittade sina bilder över Katrineholm i Europa på flera ställens på hemsidor, men han tyckte det var kul att de gjorde så.

Skolorna började med detta för många år sen många scannade in sina bilder på barnen istället för att köpa deras dyra foton och förstoringar, men är nog ett minne blott nu.

Men har man viktiga bilder man vill skydda så är det nog vattenstämpel som gäller, se bara till att ha originalet sparat på säkert sätt.

Eller har någon något annat förslag för detta?

https://www.kamerabild.se/fotoskolor/bildbehandling/vattenst-mplar-i-dina-bilder-s-g-r-du

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från och med version 15.  av libpng kan du lägga in EXIF-data i en PNG-fil. Det är inte säkert att dina bildredigerings- och visningsprogram har stöd för det. I såfall får du lägga in det manuellt med en hexeditor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Naturligtvis går det att ta bort. Det gäller även vattenstämpel. Men någon, som använder bilden olovligt vet knappast att metasata kan läggas till en PNG-bild. Och då metadata inte syns i bilden är det inte troligt att det blir borttaget. Metadatat behöver inte vara EXIF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, skrev Magge M:

Jag är instresserad av att skydda min upphovsrätt på en bild. 

Din bild är med automatik Juridisk Upphovsrättsskyddad i det ögonblicket som du trycker på knappen på kameran och exponerar din bild.
Du äger alltid din bild genom Upphovsrätten.

Men att skydda din bild från att någon tar en kopia av den och använder den på ett sätt som du inte gett tillstånd till "Användarrätten", det är en annan sak.

Men visst kan du på olika sätt precis som det står i denna tråd, skydda din bild så att det kanske är mindre intressant att använda den/publicera den fel.

Det enklaste sättet är nog att lägga en form av vattenstämpel på bilden, finns ju en enkel förklaring till hur man gör i länken som Vedex tipsar om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...