Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte lägga till mapp för säkerhetskopiering


Tomas E
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

Jag vill lägga till dokumentmappen på C: i listan för mappar som ska säkerhetskopieras men det går inte.

 

Jag går hit och väljer "Lägg till en mapp":

image.png.fbbe56ff456021a5b6b9473cc9784dd0.png

 

 

Men när jag markerar dokumentmappen så finns där inga objekt.

image.png.3bfb2ddd594a3201407e4f10e50a3156.png

 

 

Om jag däremot högerklickar på dokumentmappen och väljer "Öppna i nytt fönster" så finns ju dokumentet där. 

image.png.304f0420f55c1b7f541e482e63bf57e3.png

 

När jag sen valt mappen så dyker "snurran" upp och sen kommer jag tillbaks till inställningarna, men mappen har inte lagts till. Beror detta på att inga objekt hittas i mappen eller beror det på något annat? Är dessa problem sammankopplade?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Lägg till en Mapp" står det.

 

Har du några mappar i Dokument? Om inte får du skapa en och lägga din fil i den mappen, sedan kan du lägga till Dokument.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
På 2019-05-17 på 00:55, skrev vertpre:

Har du några mappar i Dokument?

Den nedersta bilden visar ju det.

(Tillägg, efter svar nedan: Ja, naturligtvis, jag var helt inne i tankebanorna på att inte Ts såg några filer och läste som "Har du några filer i Dokument" :blush: )

Men att det inte syns några filer i mellanbilden beror väl på att den dialogen bara tittar på just mappar att lägga till.

Dock inget svar på varför mappen inte läggs till.

Möjligen ska man lägga till mappen  C:\Users\användare\Documents i stället.

Redigerad av Mikael63
Tillägg efter vertpres inkägg nedan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Tomas E:

Jag vill lägga till dokumentmappen på ? i listan för mappar som ska säkerhetskopieras men det går inte.

 

Jag går hit och väljer "Lägg till en mapp":

image.png.fbbe56ff456021a5b6b9473cc9784dd0.png

 

 

Men när jag markerar dokumentmappen så finns där inga objekt.

image.png.3bfb2ddd594a3201407e4f10e50a3156.png

 

 

Om jag däremot högerklickar på dokumentmappen och väljer "Öppna i nytt fönster" så finns ju dokumentet där. 

image.png.304f0420f55c1b7f541e482e63bf57e3.png

 

När jag sen valt mappen så dyker "snurran" upp och sen kommer jag tillbaks till inställningarna, men mappen har inte lagts till. Beror detta på att inga objekt hittas i mappen eller beror det på något annat? Är dessa problem sammankopplade?

 

Det visas av någon anledning inte dokument med extensionen .pdf, men går du in i Återställ personliga filer så finns den sparad. /bgjo

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det visas tydligen endast mappar under Dokument, men som sagt, även filerna sparas som de skall. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
11 timmar sedan, skrev vertpre:

"Lägg till en Mapp" står det.

 

Har du några mappar i Dokument? Om inte får du skapa en och lägga din fil i den mappen, sedan kan du lägga till Dokument.

 

Aha! Jag trodde att "Dokument" är en mapp. Men vad kallar man "Dokument" om det inte är en mapp?

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Den nedersta bilden visar ju det.

 

Det är ingen mapp. Det är en fil.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Tomas E:

 

Aha! Jag trodde att "Dokument" är en mapp. Men vad kallar man "Dokument" om det inte är en mapp?

Visst är Dokument en mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste revidera mitt första inlägg. I din första bild visas inte hela dialog rutan. Du har klippt av den nedre delen. Jag använder inte Windows säkerhetskopiering för jag tycker inte det är bra. Nu har i alla fall testat att lägga till en mapp. Jag fick också upp "Inga objekt matchade sökningen" men det kan man glömma.

 

Informationen "Inga objekt matchade sökningen" behöver du inte bry dig om. Längst ner i rutan som kommer upp när man vill lägga till en mapp står det "Välj den här mappen". Klicka där och allt är ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
6 timmar sedan, skrev vertpre:

Jag måste revidera mitt första inlägg. I din första bild visas inte hela dialog rutan. Du har klippt av den nedre delen. Jag använder inte Windows säkerhetskopiering för jag tycker inte det är bra. Nu har i alla fall testat att lägga till en mapp. Jag fick också upp "Inga objekt matchade sökningen" men det kan man glömma.

 

Informationen "Inga objekt matchade sökningen" behöver du inte bry dig om. Längst ner i rutan som kommer upp när man vill lägga till en mapp står det "Välj den här mappen". Klicka där och allt är ok.

 

Jag har tidigare flyttat min användares dokumentmapp till den andra hårddisken, D: tillsammans med Bilder, Filmer och Musik bl a. Är detta samma mapp som den jag markerat i första inlägget? I så fall så är den redan kopierad (sökväg  D:\Users\Användarnamn. Jag trodde dock att de mappar som syns under "Den här datorn" är användar-oberoende eller vad man ska kalla det och ligger under C:, dvs att det finns en separat dokumentmapp för hela datorn och sen en för varje användare om man flyttat sin dokumentmapp till en annan hårddisk.

 

Jag har dock ingen tillagd dokumentmapp vars sökväg är  C:\Users\Användarnamn.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
19 minuter sedan, skrev Tomas E:

Är detta samma mapp som den jag markerat i första inlägget?

Troligen.

Kolla genom att högerklicka på Dokument-mappen och sen välja Egenskaper så står det på Allmänt-fliken mappens exakta sökväg (plats).

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på resp mapp och titta på Egenskaperna. Där ser du sökvägen. Har du flyttat dina Dokument, Bilder etc till tex D:\Users\Användarnamn\.. så är det denna som visas under Den här datorn. Jag har dessutom upptäckt att några av mapparna (Dokument, Bilder etc) kan återskapas under C:\Users\Användarnamn\ i samband med vissa uppdateringar av operativsystemet (MS Windows). Därför har jag vid dessa tillfällen Återställt de flyttade mapparna på D-drivern, med hjälp av Plats-fliken under egenskaperna, till ursprungsplatsen och därefter gjort om proceduren. Detta för att slippa ha dubbel uppsättning av dem i utforskaren. /bgjo

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev bgjo:

Högerklicka på resp mapp och titta på Egenskaperna. Där ser du sökvägen. Har du flyttat dina Dokument, Bilder etc till tex D:\Users\Användarnamn\.. så är det denna som visas under Den här datorn. Jag har dessutom upptäckt att några av mapparna (Dokument, Bilder etc) kan återskapas under C:\Users\Användarnamn\ i samband med vissa uppdateringar av operativsystemet (MS Windows). Därför har jag vid dessa tillfällen Återställt de flyttade mapparna på D-drivern, med hjälp av Plats-fliken under egenskaperna, till ursprungsplatsen och därefter gjort om proceduren. Detta för att slippa ha dubbel uppsättning av dem i utforskaren. /bgjo

 

Men om de mapparna återskapas på C: så får man väl dubbletter av dem, såvida inte Windows även flyttar tillbaka filerna? Hur kan Windows klara av detta utan att krascha? Eller är mapparna bara "spökfiler" i utforskaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Cecilia:

Troligen.

Kolla genom att högerklicka på Dokument-mappen och sen välja Egenskaper så står det på Allmänt-fliken mappens exakta sökväg (plats).

 

Det stämde. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Tomas E:

 

Men om de mapparna återskapas på ? så får man väl dubbletter av dem, såvida inte Windows även flyttar tillbaka filerna? Hur kan Windows klara av detta utan att krascha? Eller är mapparna bara "spökfiler" i utforskaren?

 

Det blir dubbletter av mapparna på C-drivern, men Windows flyttar inte tillbaka filerna. Tittar man på egenskaperna ser man att de ursprungliga (flyttade mapparna på D) fortfarande har kvar plats-fliken. Du kan återställa dem till sina Standardvärden utan att flytta filerna (svara Nej på följdfrågan om du vill flytta filerna) och därefter göra om proceduren. Fungerar, men är förmodligen en Bug i programmet(?). /bgjo

 

snip_20190517192745.png.bc22189548b0a941120fe82cf7d42c60.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev bgjo:

Jag har dessutom upptäckt att några av mapparna (Dokument, Bilder etc) kan återskapas under C:\Users\Användarnamn\ i samband med vissa uppdateringar av operativsystemet (MS Windows).

De gånger jag har råkat ut för det har det berott på något dåligt skrivet program som inte har kollat om Dokument-mappen (eller vilken mapp det gäller) har flyttats till D:. Det har synts därför att programmet har skapat C:...\Dokument\Programnamn och i den mappen lagt sina filer.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De gånger jag har råkat ut för detta, har varit i samband med en uppdatering av Windows. Windows verkar dock fortfarande arbeta mot de flyttade mapparna (i detta fallet D-drivern), dvs de som har plats-fliken i sina egenskaper. Det har varit så under många år för mig.

Kan tilläggas att de nya mapparna som återskapas i samband med uppdateringar av Windows, alltid är tomma. /bgjo

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-05-18 på 09:35, skrev bgjo:

De gånger jag har råkat ut för detta, har varit i samband med en uppdatering av Windows. Windows verkar dock fortfarande arbeta mot de flyttade mapparna (i detta fallet D-drivern), dvs de som har plats-fliken i sina egenskaper. Det har varit så under många år för mig.

Kan tilläggas att de nya mapparna som återskapas i samband med uppdateringar av Windows, alltid är tomma. /bgjo

Då återstår bara en fråga:

 

Hur kommer det sig att det blir en skrattsmiley när du citerar mitt inlägg och det innehåller "sekolon"? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
På 2019-05-19 på 20:17, skrev Tomas E:

Hur kommer det sig att det blir en skrattsmiley när du citerar mitt inlägg och det innehåller "sekolon"? :lol:

Det beror på att bgjo bara citerade ditt C+kolon med mellanslag efter (med Smiley-funktionen påslagen). När jag skriver C+kolon med mellanslag efter i ett inlägg förvandlas det också till en smiley när jag har postat inlägget. Hur  lyckades du undvika att det blev en smiley av ditt "sekolon" mellanslag när ditt inlägg hade postats? Jag har letat efter inställningen "Avaktivera smileys" i skrivrutan men jag hittar den inte. (Jag brukar lösa problemet genom att göra ett mellanslag efter C, dvs skriva C :.) @Tomas E berätta gärna var avaktiveringsinställningen finns!

Redigerad av mbgtmari
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Det beror på att bgjo bara citerade ditt C+kolon med mellanslag efter (med Smiley-funktionen påslagen). När jag skriver C+kolon med mellanslag efter i ett inlägg förvandlas det också till en smiley när jag har postat inlägget. Hur  lyckades du undvika att det blev en smiley av ditt "sekolon" mellanslag när ditt inlägg hade postats? Jag har letat efter inställningen "Avaktivera smileys" i skrivrutan men jag hittar den inte. (Jag brukar lösa problemet genom att göra ett mellanslag efter C, dvs skriva C :.) @Tomas E berätta gärna var avaktiveringsinställningen finns!

 

Mycket märkligt! Om jag skriver C: i sökrutan för smileys så får jag inga sökresultat. Vad det beror på vet jag inte.

 

image.png.f21d477870ef1600d302d29e7e72bd0e.png

 

 

Om jag däremot skriver t ex : så får jag upp ett flertal förslag.

 

image.png.0387781132378446be5121b328d5c071.png

 

 

Även om jag enbart skriver C så får jag upp en hel radda med förslag.

 

image.png.ec6d606bae88390bd375f1caace71fb7.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...