Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Erikkk

Glapp i laddkontakten

Rekommendera Poster

Är glapp i laddkontakten i min Acer aspire E5-553. Det glappade med min laddare ett tag tills den lade av helt, har provat med en annan laddare och den fungerar om jag sitter och håller i ett visst läge hela tiden. Den laddaren är dock för liten för uttaget och sitter därför inte stabilt, vilket gör mig osäker på om laddaren eller laddkontakten är problemet, svårt att testa detta utan att köpa ny laddare, och helt ovärt att lämna in på reparation som antagligen kostar ca 1000 kronor, och jag har haft den i 3 år, så då är det mer värt att köpa ny dator än att betala för reparation. Går det att byta ut ladduttaget enkelt själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade lite själv och såg att det finns reservdel billigt. Finns även instruktionsvideos på youtube, så vad jag kan se är det i princip bara att kunna öppna upp datorn skruva av den nuvarande laddkontakten, sätt på den nya och trycka i en sladd, borde väl tillochmed jag som aldrig grejat med sådant klara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle kunna vara glapp i kabeln till din originalladdare.

Att det glappar med en laddare vars laddkontakt är för liten är/blir ju normalt.

Även om du lyckas byta delen i datorn är det ju inte säkert att det hjälper, om det är i kabeln det är fel.

Har du möjlighet att mäta på originalladdaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det fel på laddaren så har Kjell.com laddare till bärbara datorer.

https://www.kjell.com/se/sok?query=datorladdare

Vad det gällde byta kontakten i datorn så hade jag gjort det på diskbänken, bra jord hos mig.

Börjat med att alltid ta i diskbänken innan jag rör något i datorn.

Börjat med att ta ut batteriet för att undvika risken kortslutning under själva bytet av kontakten.

Och jobbat barfota iförd bomullskläder för att minska risken för statisk elektricitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu