Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skillnaden mellan installerat och tillgänglikt minne


Solspindeln
 Share

Rekommendera Poster

Solspindeln

Vad att göra? när skillnaden är så stor mellan det installerade och tillgängliga minnet? Det känns som en outnyttjad resurs. Slöheten märks främst i stora mappar t.ex. Musik (.mp3 80-90 Gb) vid sortering mellan storlek och längd, men inte alltid, ibland blixtsnabbt.

 

1985499863_ACER1.PNG.0208f34b2ba4d48a60e28fb0c9642091.PNG1764094237_ACER2.PNG.50edba0cfef2765ca9dc6877922ef959.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillgängligt fysiskt minne är den del av RAM-minnet som inte används av program som har startats eller av Windows cache för filsystemet. Startar man ytterligare ett program är det alltså dessa 823 MB som används i första hand.

 

Sammanlagt fysiskt minne är oväntat lite men i vissa Windows-versioner har för mig ologiska termer använts. Men har du ett grafikkort (-chip) som använder det vanliga RAM-minnet i stället för att ha sitt eget kanske du borde minska mängden RAM det får använda (görs normalt i BIOS/UEFI).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solspindeln

Tack! Cecilia.

Kollade upp det och den (UMA Frame Buffer size) stod på Auto och 512Mb.

Halverar den (fast på 256Mb) och ser om det blir ändring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solspindeln

Ingen påtagbar skillnad, men inget Stort problem, så det får bli att lägga över "gamla" låtar på en annan disk.

Med tiden så blir de "nya".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att dela upp den stora mappen med .mp3 i många mindre mappar?

Det är ju väldigt mycket som Windows ska gå igenom för att kunna sortera så mycket i Utforskaren och tiden för det kan vara begränsat av hårddiskens hastighet också.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solspindeln

Exakt, det är ingen "superdator" jag har, den har naturliga begränsningar.

Det är till 90% enskilda spår jag kör i spellistor, så, så får det bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Det verkar gå utöka att minnet.

Bäst är som jag ser det att ta bort befintliga minnen och installera 2 st på 4GB för totalt 8GB minne

Att installera 2 x 8GB för totalt 16GB ser jag som en viss risk. Eftersom 16GB är maximum

och ju mer minne som installeras, dessto större blir belastningen på minnesdrivkretsarna.

Risk minnesdrivkretsarna inte orkar med de av dig valda 2x8GB=16GB.

https://www.crucial.com/usa/en/compatible-upgrade-for/Acer/aspire-xc-115#MEMORYFilters

eller

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?o=2595369

Men jag kan inte garantera att de här minnena fungerar i din dator, tyvärr.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solspindeln

Som du säger jannejanne, det bästa blir att installera ytterligare ett 4 gb minne. 16Gb kan bli för "arbetsamt".

Jag spelar inte och redigerar inga videor, så 8Gb bör räcka. Ska se vad som sitter där nu och med bra data i jämförelse, så blir det ett till.

Det är skillnaden... mellan det installerade (4Gb) och tillgängliga (823 !Mb) som skapar visssss irritation!

Men med i beräkningen måste jag ha att jag gav 400:- för Burken, med W7 Pro (Äkta), hos en handlare och man får mestadels vad man betalar för.

Jag är NÖJD! Hade jag inte sett kalla siffror (vilket inte går att lita helt på) så hade jag inte knorrat, surfar Blixtsnabbt, och detta på dongel.

Det känns lite som att ta in på Hotell och klaga på att det finns Löss bakom tapeterna och få svaret: -Va Fan har du bakom tapeterna å´ göra?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Som Cecilia redan nämnt så har du 4GB primärminne (ram).

Men samtidigt så har din bärbara dator en inbyggd grafikkrets och denna kommer att ta en viss del av datorns sk. ram minne och använda för grafiken och hur mycket detta beror på vad du kör för grafikintensiva program alt. kör för speltitlar.

 

Men i första hand skulle jag vilja rekommendera att du uppdaterar alla dina drivrutiner från Acer.

Men innan du börjar så skapa en systemåterställningspunkt.

 

Här hämtar du dessa drivrutiner och du kan för enkelhetens skull bara skriva in din dators modellbeteckning, alltså modellkoden.

Denna bör finnas på en klisterlapp på datorns undersida eller bak/sidan.

https://www.acer.com/ac/sv/SE/content/drivers

 

Behövs det så hämtar du hem en åt gången och installerar, därefter omstart.

Sedan nästa osv.

 

Till sist kör du Windows update med omstart.

Start > Inställningar > System och säkerhet > Windows update

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solspindeln

Hej Flyfisherman, det är en stationär dator. Jag får försöka igen att uppdatera hos Acer, men de är inte sååå intresserad av att släppa på något. Jag har gett dom SNID nummer och även försökt med S/N numret.

Det är ett stående inslag, detta när jag ska uppdatera hos tillverkarna! En gång! har det Lyckats utan fibbel, en DELL-dator som jag uppgraderade BIOS på... men då var det "hårigt" läge... skulle det lyckas?... JA!

Kommer jag till ett nära avslut sååå, kommer typ:  7 Alternativ! med minst 3 underalternativ... -vilken vill du ha? HeHe!

Nu för tiden kan jag "skratta" åt det, förut kom en vokabulär som jag inte visste att jag hade.

Aldrig att jag skulle ladda ner från någon "outsider", då får det hellre vara.

Jag kör en sväng igen och återkommer med resultatet.

 

p.s. Cecilias råd om uppdelning av musikfilerna fungerade Bra! Halverade tiden! YES!!!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solspindeln
Postad (redigerade)

Japp... nu kom jag på "felet" med uppdateringen.

När jag köpte den så lades Win7Pro in på min begäran, och på Acer,s sida finns det bara för Win 8.1 64 bit och Win 10 64 bit, per automatik. Jag mejlar och frågar.

 

Uppdatering: Den ska klara 16Gb och de ser efter vad uppgradering för Win 7 finns.

Redigerad av Solspindeln
Uppdatering
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...