Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var hittar jag Hjälp till Sticky Notes?


esofagus
 Share

Rekommendera Poster

Sticky Notes/Fästisar.
(Söker jag på Fästisar får jag ingen träff, Sticky Notes går bra).
Var hittar jag Hjälp till Sticky Notes?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan klicka på en anteckning, välja … uppe till höger, i fönstret som öppnas klickar du på kugghjulet, scrolla ned en bid så har du lite hjälp länkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget kugghjul.  Bara tre prickar         ...

Får där fram Ny anteckning, färgval, papperskorg och list-vy som val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för problem med programmet?

Det är ju så litet med få funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att hitta hjälpen.

Och nu talas det om ett kugghjul - även sett det nämnt på nätet - hur får man fram det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Se skärmbilden under Click on the options icon (three dots) on the right to change the color of your note.

https://www.makeuseof.com/tag/windows-10-sticky-notes/

Jag ser att artikelförfattaren kallar kugghjulsikonen (the cogwheel icon) för the cog icon.

Ser inget kugghjul. Men i länken talas om flera versioner av Sticky Notes, kanske någon version hade kugghjul?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har version 3.6.71.0 och det ser ut så här:

Skärmklipp.PNG

Där vänstra fönstret kommer upp så fort jag startar programmet (som jag aldrig har använt förut) och den enda hjälp som finns när jag klickar på kugghjulet är en länk som gäller vilka kortkommandon som finns.

 

Annars är ju programmet så enkelt och med så få funktioner så att Microsoft nog inte tycker att det behövs någon hjälp för att hitta och använda de få funktioner som finns (skapa anteckning, ta bort anteckning, sök efter anteckning och ändra färg samt några få inställningar). Även med komplicerade program som Word och Excel är det ju få som kollar hjälpen utan nästan alla prövar sig fram i stället.

 

Om bara det högra fönstret blir synligt när man startar programmet så väljer man att lista anteckningarna så dyker det vänstra upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag har version 3.6.71.0 och det ser ut så här:

Skärmklipp.PNG

Där vänstra fönstret kommer upp så fort jag startar programmet (som jag aldrig har använt förut) och den enda hjälp som finns när jag klickar på kugghjulet är en länk som gäller vilka kortkommandon som finns.

 

Annars är ju programmet så enkelt och med så få funktioner så att Microsoft nog inte tycker att det behövs någon hjälp för att hitta och använda de få funktioner som finns (skapa anteckning, ta bort anteckning, sök efter anteckning och ändra färg samt några få inställningar). Även med komplicerade program som Word och Excel är det ju få som kollar hjälpen utan nästan alla prövar sig fram i stället.

 

Om bara det högra fönstret blir synligt när man startar programmet så väljer man att lista anteckningarna så dyker det vänstra upp.

Har klickat med höger musknapp på ikonen för Sticky Notes i aktivitetsfältet.

Då kommer kugghjulet/inställningar upp.

Ser att min version är 3.1.55.0.

Laddat ner senaste nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du fick ner rätt version men det är konstigt att du inte har fått den automatiskt. Det har jag fått.

1405655550_Fstisar3.6_71.0.png.7bb5a21dfa6166282f02580828f79c57.png

Sticky Notes och alla  andra Windows 10-appar, som jag aldrig använder, uppdateras med jämna mellanrum. Det kan jag se när jag tittar i Tillförlitlighetshistoriken. Mina Fästisar uppdaterades t ex igår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev mbgtmari:

Bra att du fick ner rätt version men det är konstigt att du inte har fått den automatiskt. Det har jag fått.

1405655550_Fstisar3.6_71.0.png.7bb5a21dfa6166282f02580828f79c57.png

Sticky Notes och alla  andra Windows 10-appar, som jag aldrig använder, uppdateras med jämna mellanrum. Det kan jag se när jag tittar i Tillförlitlighetshistoriken. Mina Fästisar uppdaterades t ex igår.

Ja det är konstigt, trodde det gjordes automatiskt. Har ju fått Windows uppdaterat nyligen.

Nu har jag lärt mig att högerklicka på alla ikoner jag ser och även i Start-listan, fanns mycket att se.

 

Tillförlitlighetshistoriken nämner du, var finns den? 

Hittar den inte under Säkerhet och Underhåll. 

Microsoft Support känner inte igen namnet.

Sett en kurva i länk: https://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/all/historik-saknas-i-tillförlitlighetshistorik/c39a372d-6ecd-4124-8877-ac6ebca23313

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
12 minuter sedan, skrev esofagus:

 

Tillförlitlighetshistoriken nämner du, var finns den? 

Skriv tillför

i sökrutan (förstoringsglaset) bredvid Start så får du upp den.

787776613_Tillfr.png.df5c8943497b6f8af9789de8cc684e42.png

För mig räcker det numera att skriva t så kommer den upp, eftersom jag tittar så ofta i den, dvs nästan en gång varje dag.

 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Skriv tillför

i sökrutan (förstoringsglaset) bredvid start så får du upp den.

 

Tack. 

En dag kanske jag hittar den via Kontrollpanelen (Säkerhet och Underhåll).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för råden, tror jag klarar mig själv ett tag.

Undrar bara om man kan stänga tråden på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, vi stänger inte trådar bara för att de är avklarade. I ditt fall vet jag inte ens om du har hittat någon hjälp av betydelse eftersom den hjälp det länkas till i menyn bara gäller kortkommandona. Men det ska finnas möjlighet att uppdatera tråden av dig eller någon annan som har samma fråga den dag som Sticky Notes har uppdaterats och ändrats.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@esofagus

Förstoringsglaset är mycket användbart för att hitta sådant man letar efter. Jag använde det redan när jag hade Windows 7 och det har blivit ännu bättre i Windows 10. Det går otroligt snabbt att få tag på det man söker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...