Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moderering utan transparens


ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

Jag reagerade i en tråd bl a på att ett inlägg modererades utan någon kommentar om det. Det kallades sen för en "storm i ett vattenglas" - seriöst?

https://eforum.idg.se/topic/358475-moderskeppet-mattias-bok-photoshop

 

12 timmar sedan, skrev ChristerE:

Jag tycker det är bra att man inte kan radera sina inlägg (bara innehållet), av skäl som Cecilia förklarade.


Men när moderatorer gör ändringar i andras inlägg ska det förklaras. Dels ser man att inte medlemmen själv ändrat, men framför allt orsaken till ändringen. Gäller både ändringar i det som citeras, det huvudsakliga innehållet och när inlägg helt raderas. Ska det vara konsekvent bör moderatorer även kommentera när egna inlägg raderas. Det är inte alls osannolikt att någon hunnit se inlägget och undrar vart det tog vägen, som X-Men nu gjorde.


Det raderade inlägget förklarades efter X-Men's fråga. Men jag ser ingen förklaring till den raderade direktlänken, som X-Men också frågade om.


Det handlar om respekt och om förtroende!
 

 

 

11 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Oj, Vilken storm i ett vattenglas.

Jag kan förtydliga att det du skriver visst gäller.

Tex. när en Moderator går in och redigerar ett inlägg pga. brott mot någon regel, men inlägget i huvudsak får vara kvar - så meddelas alltid i just den tråden/inlägget anledningen till att inlägget blivit redigerat och av vem.

Är det ett inlägg eller för den delen en tråd som rapporterats in (vilket vem som helst kan göra och vi uppmuntrar alla att rapportera, kan även gälla att man tycker inlägget eller tråden bör flyttas) så kommer detta in till Moderatorernas rapporthörna och där vi sedan diskuterar och tar ett gemensamt beslut om ev. åtgärd.

Ofta kan det vara så att ett sådant rapporterat inlägg blir dolt i väntan på beslut.

Ibland sker inget och inlägget tas fram igen, ibland händer det att en medlem kan få en varning eller helt sonika blir avstängd.

I sådana fall meddelas alltid medlemmen om beslutet via PM - aldrig via öppna forumet.

 

Dessutom har vi möjlighet att direkt avsluta  våra egna inlägg och helt ta bort dessa, enda skillnaden är att en vanlig medlem endast kan radera sin egen text.

Men det blir ju för trist om man sätter igång med att ta bort det som redan skrivits och sedan tråden i sig innehåller en massa svar. Det är inget som nån vill se.

 

För övrigt är vi moderatorer här på våran egen fritid och inte alls avlönade från PC För Alla. Vi är egentligen bara vanliga medlemmar med förhöjda rättigheter att moderera.

Men vi (alla medlemmar) försöker att göra så att Eforum skall kännas trevligt och vara ett vänligt forum att besöka. Och kunskaperna och viljan att försöka hjälpa varandra besitter Ni alla medlemmar.

Mvh :)

 

"Jag kan förtydliga att det du skriver visst gäller."

Det jag vänder mig mot är att inlägg modereras helt utan information om det, varken att eller varför. Var i ditt "förtydligande" förklaras att det är okej?

 

8 timmar sedan, skrev Laso:

Och med detta så tycker jag av vi återgår till Trådtiteln och dess innehåll, alla vet nu vad som gäller :thumbsup:

 

Edit: Alla inlägg som hamnar Off Topic som inte hör till Trådrubriken, kommer att tas bort.

 

X-men skrev i ett inlägg (nu borttaget, ifall någon inte hittar det), som svar på Lasos inlägg:
Svar Ja på återgång till trådtiteln.
Svar Nej, alla vet inte vad som gäller.

 

Och jag håller helt med, hur ska vi veta det när det kommer olika signaler från moderatorerna. Och det inne i den tråd detta handlar om.

Märkligt också att X-Mens inlägg togs bort, utan kommentar om det inlägget. Det skrevs en bra stund innan "varningen" om att kommande Off Topic-inlägg kommer att tas bort.


Ett väldigt bra sätt att undvika sådana Off Topic-inlägg är att vara transparent. Som Cecilia var i t ex följande tråd.

https://eforum.idg.se/topic/358482-faran-med-smarta-och-uppkopplade-grejer/

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi moderatorer försöker vara transparenta men jag tycker att det finns undantag, t ex när spammare dyker upp och postar ovidkommande reklamlänkar i gamla trådar tar vi bort inlägget utan någon kommentar eftersom det inte ger något att skriva i en gammal tråd att ett spaminlägg har tagits bort utan det är bara störande för andra när de tror att det är en ny intressant tråd men sen ser att så inte är fallet. Vi behöver alltså göra en avvägning när det gäller om och vad vi skriver om våra åtgärder.

 

När det är ett inlägg som vi moderatorer tycker att vi behöver diskutera innan vi beslutar om åtgärd kan det inlägget ofta döljas medan det t ex utreds om det postade är eller inte är reklam för något man själv står bakom (reklam för egen vinning är oftast inte tillåten). Eftersom diskussionen kan ta flera dagar så är inlägget normalt dolt utan förklaring medan diskussionen pågår. Men om det ställs någon fråga om det osynliga inlägget så skriver någon av oss en förklaring.

 

Det dolda inlägg som du saknar är faktiskt under diskussion, men även utan det tillägg som Laso senare gjorde i sitt inlägg tycker jag att det framgick klart av hans ursprungliga inlägg att det fick vara nog med off-topic i tråden.  Det framgår ju också att TS Torparen uppskattade det beslutet.

 

Sen är vi alla människor som gör fel ibland, kanske ändå lättare när det är sent men man tycker att det är bäst med en sista forumkoll innan läggdags.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-05-12 på 10:22, skrev Cecilia:

Vi moderatorer försöker vara transparenta men jag tycker att det finns undantag, t ex när spammare dyker upp och postar ovidkommande reklamlänkar i gamla trådar tar vi bort inlägget utan någon kommentar eftersom det inte ger något att skriva i en gammal tråd att ett spaminlägg har tagits bort utan det är bara störande för andra när de tror att det är en ny intressant tråd men sen ser att så inte är fallet. Vi behöver alltså göra en avvägning när det gäller om och vad vi skriver om våra åtgärder.

 

När det är ett inlägg som vi moderatorer tycker att vi behöver diskutera innan vi beslutar om åtgärd kan det inlägget ofta döljas medan det t ex utreds om det postade är eller inte är reklam för något man själv står bakom (reklam för egen vinning är oftast inte tillåten). Eftersom diskussionen kan ta flera dagar så är inlägget normalt dolt utan förklaring medan diskussionen pågår. Men om det ställs någon fråga om det osynliga inlägget så skriver någon av oss en förklaring.

 

Det dolda inlägg som du saknar är faktiskt under diskussion, men även utan det tillägg som Laso senare gjorde i sitt inlägg tycker jag att det framgick klart av hans ursprungliga inlägg att det fick vara nog med off-topic i tråden.  Det framgår ju också att TS Torparen uppskattade det beslutet.

 

Sen är vi alla människor som gör fel ibland, kanske ändå lättare när det är sent men man tycker att det är bäst med en sista forumkoll innan läggdags.

Det som är märkligt är när en moderator gör fel sker ingen åtgärd, ursäkt eller annan kommentar. En moderator kan uppföra sig som den vill på eForum.

En moderator kan göra ett inlägg som bryter mot eForums regler, låta det vara synligt en stund för att sedan ta bort det och låtsas som ingenting.

Om en medlem gör samma sak blir denna medlem varnad och i vissa fall avstängd. eForums regler gäller inte moderatorer utan de är skyddade mot alla övergrepp så länge de tar bort inläggen innan de rönt för mycket uppmärksamhet.

 

Jag instämmer i det som ChristerE skriver ovan. För en medlem är det extremt svårt att förstå hur moderatorerna tillämpar eForums regler. I många fall upplever jag tillämpningarna som godtyckliga.

Moderatorer har också en förmåga att göra ett inlägg som mer eller mindre är OT, Off Topic, eller på svenska, utanför ämnet utan åtgärd. I den del fall görs inlägg som inte tillför tråden något, ett ämne som Laso ibland tar upp som skäl för åtgärd.

 

Det verkar finnas en inneboende vilja att göra så många inlägg som möjligt, av skäl som inte framgår. Varför göra ett inlägg som enbart poängterar ett tidigare inlägg men som inte tillför tråden något mer än ännu ett inlägg?

 

Jag har efterfrågat svar på varför en direktlänk jag lade in i en tråd kortades ned utan kommentar. ChristerE har påtalat att denna fråga ännu inte är besvarad. Trots detta hävdar moderatorerna att alla ändringar görs med en kommentar om varför. Då ställer jag en ny fråga, varför har detta inte gjorts i mitt fall?

 

I mångt och mycket upplever jag att moderatorerna på detta forum modererar efter eget gottfinnande.

eForum uppmuntrar inte medlemmar som besitter kunskaper som är användbara. I vissa fall motarbetas denna medlem av grupperingar av andra medlemmar, mer eller mindre uppmuntrade av en eller några moderatorer. 

 

Min upplevelse av eForum så här långt är att eForums regler kan ändras och kortas ned till enbart två regler.

 

1. En moderator gör aldrig fel och får göra precis som den önskar på eForum.

2. Skulle någon påstå att en moderator gjort något som inte är lämpligt skall regel 1. tillämpas.

 

Jag har mycket att tillföra detta forum beträffande de kunskaper jag besitter. Mitt intresse är noll och inget längre. Det är beklagligt att se hur vissa svarar trådskapares frågor. Ibland undrar jag om de som svarar har läst trådskaparens frågor.

 

Ett bra exempel på detta är den trådskapare som ställde tre enkla frågor i tråden som heter:

 

Räcker Windows Defenser - Vad anser du?

 

Inte en enda av de som svarat i tråden har besvarat trådskaparens frågor! Varför göra inlägg om trådskaparens innehåll inte bemöts på det sätt som trådskaparen förväntar sig? 

Med bakgrund till hur svaren är i tråden klassar jag dem alla som OT då de inte behandlar trådskaparens frågor. Inte ens huvudmoderatorns inlägg besvarar trådskaparens frågor!

Trots att svaren är utanför det ämne som trådskaparen skapat ligger de kvar. 

 

Hanteringen av moderationen av eForum sker godtyckligt och det går inte, som medlem, att få grepp på hur moderatorerna resonerar när de modererar eForum. eForums regler är för luddiga för att en som inte sitter med i ”moderatorstyrelsen” skall förstå dem.

 

Jag hade bestämt mig för att sluta skriva på eForum efter ”den storm i ett vattenglas” som uppstod i Torpans fråga kring Photoshopboken. Påhopp lämnas utan kommentarer och åtgärder bara för att en moderator kan ta bort inlägg. Direktlänk till en bok på ett bibliotek tas bort utan kommentar trots att en moderator anger att alla ändringar ges en förklaring till varför de görs.

 

Denna tråd skapades och jag ser en möjlighet att lufta mina synpunkter till hur moderationen på eForum görs. Det finns mycket gott med detta forum. Tyvärr är det med detta forum som med en del andra, det finns grupperingar som gör allt de kan för att göra det svårt för andra att ge information. Det är som ett slutet sällskap och nya gör sig icke besvär!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev X-Men:

Det som är märkligt är när en moderator gör fel sker ingen åtgärd, ursäkt eller annan kommentar.

Skiljer sig ju inte från när andra gör fel. Om en medlem raderar innehållet i sitt inlägg så händer oftast ingenting heller.

 

1 timme sedan, skrev X-Men:

En moderator kan uppföra sig som den vill på eForum.

Nej, om man vill klaga på en moderator, likaväl som på någon annan, kan man rapportera inlägget, skicka ett PM till mig eller mejla ansvarig på IDG. Alla de tre instanserna kan utföra en åtgärd som riktar sig mot moderatorn. Däremot diskuterar vi aldrig åtgärder mot någon, oavsett moderator eller inte, offentligt.

 

1 timme sedan, skrev X-Men:

En moderator kan göra ett inlägg som bryter mot eForums regler, låta det vara synligt en stund för att sedan ta bort det och låtsas som ingenting.

Om en medlem gör samma sak blir denna medlem varnad och i vissa fall avstängd. eForums regler gäller inte moderatorer utan de är skyddade mot alla övergrepp så länge de tar bort inläggen innan de rönt för mycket uppmärksamhet.

Det är precis likadant med en medlem som inte är en moderator, eftersom vi (andra) moderatorer inte kan göra något om vi inte vet vad som stod i inlägget tidigare.

 

2 timmar sedan, skrev X-Men:

För en medlem är det extremt svårt att förstå hur moderatorerna tillämpar eForums regler. I många fall upplever jag tillämpningarna som godtyckliga. 

Du kan alltid fråga mig i ett PM om det gäller en viss händelse. Allmänna diskussioner där det inte framgår att en viss person blir utpekad kan tas i detta forum.

 

2 timmar sedan, skrev X-Men:

Moderatorer har också en förmåga att göra ett inlägg som mer eller mindre är OT, Off Topic, eller på svenska, utanför ämnet utan åtgärd. I den del fall görs inlägg som inte tillför tråden något, ett ämne som Laso ibland tar upp som skäl för åtgärd.

Det är vanligt att medlemmar som inte är moderatorer skriver off-topic utan att något händer just för att det stör tråden mer om det varje gång påpekas med ett nytt inlägg. Normalt är det bara om det blir flera inlägg som riskerar att förstöra tråden som en åtgärd behövs, och då räcker det ju normalt med ett enkelt inlägg som påpekar att man ska låta tråden återgå till sitt ämne för att det inte ska bli mer off-topic-inlägg. Men ibland tycker någon att det är bättre att stämma i bäcken än i ån.

 

Men vi har aldrig varnat någon för att hen skrev ett off-topic-inlägg.

 

2 timmar sedan, skrev X-Men:

Det verkar finnas en inneboende vilja att göra så många inlägg som möjligt, av skäl som inte framgår. Varför göra ett inlägg som enbart poängterar ett tidigare inlägg men som inte tillför tråden något mer än ännu ett inlägg?

Jag har i alla fall ingen önskan att skriva många inlägg bara för att. Jag kan inte uttala mig om andra men i så fall tror jag inte att skiljelinjen går mellan om man är moderator eller inte utan att det i så fall är en personlighetsgrej.

 

I början av min vistelse på Eforum skrev jag många inlägg bara för att jag verkligen ville hjälpa så många som möjligt, men eftersom jag var ny här så var inläggen inte alltid så bra, de kunde vara för svåra att förstå för frågeställaren, jag hade missuppfattat frågan osv.

 

2 timmar sedan, skrev X-Men:

Jag har efterfrågat svar på varför en direktlänk jag lade in i en tråd kortades ned utan kommentar. ChristerE har påtalat att denna fråga ännu inte är besvarad. Trots detta hävdar moderatorerna att alla ändringar görs med en kommentar om varför. Då ställer jag en ny fråga, varför har detta inte gjorts i mitt fall?

Kan du länka till inlägget?

Men jag har inte påstått att verkligen alla ändringar görs med en kommentar om varför, bara att det är meningen.

 

2 timmar sedan, skrev X-Men:

I mångt och mycket upplever jag att moderatorerna på detta forum modererar efter eget gottfinnande.

I allt utom självklara fall har vi ofta långa diskussioner i grupp där vi väger olika åtgärder mot varandra innan ett beslut tas.

 

2 timmar sedan, skrev X-Men:

eForum uppmuntrar inte medlemmar som besitter kunskaper som är användbara. I vissa fall motarbetas denna medlem av grupperingar av andra medlemmar, mer eller mindre uppmuntrade av en eller några moderatorer. 

Jag beklagar att du upplever det så.

Jag försöker själv uppmuntra andra genom att trycka på gilla-knappen när jag ser bra inlägg, men jag läser långt ifrån alla inlägg.

 

2 timmar sedan, skrev X-Men:

Min upplevelse av eForum så här långt är att eForums regler kan ändras och kortas ned till enbart två regler.

 

1. En moderator gör aldrig fel och får göra precis som den önskar på eForum.

2. Skulle någon påstå att en moderator gjort något som inte är lämpligt skall regel 1. tillämpas.

Jag beklagar ditt upplevelse men själv håller jag inte med.

 

2 timmar sedan, skrev X-Men:

Det är beklagligt att se hur vissa svarar trådskapares frågor. Ibland undrar jag om de som svarar har läst trådskaparens frågor.

Det känner jag igen från alla forum som jag har läst i under alla år. Det är nog något som tillhör människans natur.

 

2 timmar sedan, skrev X-Men:

Räcker Windows Defenser - Vad anser du?

 

Inte en enda av de som svarat i tråden har besvarat trådskaparens frågor! Varför göra inlägg om trådskaparens innehåll inte bemöts på det sätt som trådskaparen förväntar sig? 

Med bakgrund till hur svaren är i tråden klassar jag dem alla som OT då de inte behandlar trådskaparens frågor. Inte ens huvudmoderatorns inlägg besvarar trådskaparens frågor!

Trots att svaren är utanför det ämne som trådskaparen skapat ligger de kvar. 

Just den specifika tråden kommer jag inte ihåg, men det där är ju ingen fråga som enkelt går att besvara. Att bara svara ja eller nej kan ju leda att frågeställaren drar helt fel slutsats eftersom man behöver olika skydd beroende på hur man beter sig vid datorn. Frågeställaren får en bättre förståelse och lär sig mer så att hen kan dra en egen slutsats genom annan information.

 

Ibland får man försöka förstå vad frågeställaren egentligen menar med sitt inlägg och inte ta allt bokstavligt på samma sätt som man bemöter människor ute i verkligheten, t ex ibland frågar någon bara av artighet hur man mår men ibland vill de verkligen veta och man svarar förstås på olika sätt i de två fallen.

 

2 timmar sedan, skrev X-Men:

Påhopp lämnas utan kommentarer och åtgärder bara för att en moderator kan ta bort inlägg.

Som sagt ingen skillnad jämfört med om en icke-moderator hade raderat innehållet i sitt inlägg. Det går inte att göra en åtgärd mot något som inte är syns. Men allt som man tror är ett brott mot Eforums regler ska man rapportera, dock är ju forumprogrammet så dumt att inläggets innehåll inte bifogas rapporten utan bara en länk till inlägget vilket gör att vi inte kan se det rapporterade innehållet om det senare har tagits bort.

 

Jag tycker det är tråkigt att du upplever Eforum så som du gör och hoppas att du kan hitta något annat forum som uppfyller dina önskemål om du inte vill vara kvar på Eforum trots allt. Jag önskar förstås att många vill vara delaktiga här och att det kommer in nya medlemmar som vill hjälpa andra allt eftersom andra medlemmar tröttnar. Om du har något förslag på hur man förbättrar Eforum så vill jag gärna få reda på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev X-Men:

Jag hade bestämt mig för att sluta skriva på eForum

Det skulle vara tråkigt, tycker jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-05-11 på 11:42, skrev Cecilia:

Då ser ju alla åtminstone att det har skett en förändring och kan gissa varför inlägget under svarar på en fråga som inte längre syns.

 

Kan du gissa vad ovanstående inlägg hade för innehåll innan jag tog bort det?

 

9 timmar sedan, skrev Cecilia:

Skiljer sig ju inte från när andra gör fel. Om en medlem raderar innehållet i sitt inlägg så händer oftast ingenting heller.

Men det syns att en medlem tagit bort innehållet i inlägget. Det gör det inte när en moderator gör så!

 

9 timmar sedan, skrev Cecilia:

Nej, om man vill klaga på en moderator, likaväl som på någon annan, kan man rapportera inlägget, skicka ett PM till mig eller mejla ansvarig på IDG.

Hur skall man kunna rapportera ett inlägg från en moderator när moderatorn tagit bort det?

 

 

9 timmar sedan, skrev Cecilia:

I början av min vistelse på Eforum skrev jag många inlägg bara för att jag verkligen ville hjälpa så många som möjligt, men eftersom jag var ny här så var inläggen inte alltid så bra,

Vore det inte bättre att avstå från att skriva istället för att skriva när det inte blir så bra? Nya medlemmar, som hjälper andra, bemöts på ett sätt av etablerade medlemmar som inte hör hemma på ett forum. Nya medlemmar som vill ha hjälp bemöts på ett betydligt mer respektfullt sätt av de etablerade. Min upplevelse är att etablerade medlemmar har svårt för nya medlemmar som har kunskaper på samma eller högre nivå. 

 

 

9 timmar sedan, skrev Cecilia:

Kan du länka till inlägget?

 

 

9 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det känner jag igen från alla forum som jag har läst i under alla år. Det är nog något som tillhör människans natur.

 

Då ställer jag frågan på nytt, varför har ni gjort inlägg i denna tråd utan att besvara trådskaparens frågor? Är det så svårt att läsa vad trådskaparen skrivit? Ni är fyra stycken som gjort inlägg och jag hade, om jag var moderator, klassat dem alla som OT!

 

 

Trådskaparens frågor:

 

1. Vad brukar du svara när någon frågar om det räcker med Windows Defender?

2. Om du anser att det inte räcker som skydd, vad brukar du rekommendera?

3. Vad är din anledning till att det inte räcker till?

 

Ingen av er fyra som svarat i ovanstående tråd har besvarat någon av de tre frågorna. Vad är det med dessa frågor som är så svårt att förstå och hur är det kopplat till "människans natur" ?

 

En av er svarar vad hen använder men det är inget svar på någon av de tre frågorna.

En av er länkar till testresultat på IDGs sidor. Det är inte heller något svar på någon av frågorna.

En av er berättar om en funktion i Windows Defender. Men vad har det med någon av de tre frågorna att göra?

Slutligen länkar en av er till en Youtubevideo där en person gör en egen test av Windows Defender.

 

Ingen av er har läst de tre frågorna! Ingen av er har besvarat någon av de tre frågorna. Samtliga inlägg är OT eftersom de inte berör trådskaparens frågor! Men inte ett enda inlägg är borttaget eller anmärkt på av någon moderator för att vara OT!

 

9 timmar sedan, skrev Cecilia:

Just den specifika tråden kommer jag inte ihåg, men det där är ju ingen fråga som enkelt går att besvara. Att bara svara ja eller nej kan ju leda att frågeställaren drar helt fel slutsats

 

Du kan själv se tråden nu utan att behöva leta. Jag har lagt in en länk till den ovan.

Trådskaparens frågor är solklara och de är enkla att besvara på ett för trådskaparen lättförståeligt sätt utan att denna drar fel slutsatser. Hur svårt kan det vara?

 

9 timmar sedan, skrev Cecilia:

Ibland får man försöka förstå vad frågeställaren egentligen menar med sitt inlägg och inte ta allt bokstavligt

Är det tre frågorna verkligen så svåra att förstå? Framgår de inte med all tydlighet vad trådskaparen önskar få veta? Om de nu är så svåra att förstå, varför inte be trådskaparen om mer information först istället för att komma med en massa svammel om sådant som trådskaparen inte har bett om?

 

"Människans natur" ?

 

Ovanstående är ett mycket bra exempel på vad jag finner som godtycke av moderatorerna. eftersom samtliga nuvarande fyra svar är OT och inget är borttaget!

 

9 timmar sedan, skrev Cecilia:

Som sagt ingen skillnad jämfört med om en icke-moderator hade raderat innehållet i sitt inlägg. Det går inte att göra en åtgärd mot något som inte är syns. Men allt som man tror är ett brott mot Eforums regler ska man rapportera, dock är ju forumprogrammet så dumt att inläggets innehåll inte bifogas rapporten utan bara en länk till inlägget vilket gör att vi inte kan se det rapporterade innehållet om det senare har tagits bort.

 

Därför kan jag inte rapportera Flyfishermans påhopp eftersom han är moderator och har tillåtelse att radera sina inlägg.

 

 

På 2019-05-12 på 01:57, skrev ChristerE:

X-men skrev i ett inlägg (nu borttaget, ifall någon inte hittar det), som svar på Lasos inlägg:
Svar Ja på återgång till trådtiteln.
Svar Nej, alla vet inte vad som gäller.

 

Ovanstående inlägg togs bort av Laso efter att han ändrade sitt inlägg och lade till att alla OT-inlägg därmed tas bort. Alla andra OT-inlägg får vara kvar men inte mitt, trots att det skrevs och publicerades innan Laso publicerade restriktionen.

Återigen ett exempel på godtycklighet från moderatorernas sida!

 

Varför denna selektivitet?

På vilket sätt uppfyller Flyfishermans långa inlägg kriteriet att uppfylla On Topic, d.v.s. håller sig till ämnet?

 

 

Vad har informationen om att moderatorerna är på eForum på sin fritid och utan lön från IDG med trådskaparens frågor om Photoshopbok att göra? Betyder informationen att alla andra medlemmar på eForum är här på betald tid och avlönade av IDG?

Hela inlägget översvämmas av OT-innehåll men det får minsann vara kvar!

Men det är ju självklart, Flyfisherman är moderator och moderatorer har inga regler att förhålla sig till på eForum! 

Detta inlägg är också publicerat före Lasos deklaration om att alla OT-inlägg kommer att tas bort. 
Men jag är bara en sketen usel medlem och sådana behandlas inte på samma sätt som moderatorer. Nej, sådana medlemmar skall "straffas" och inlägg tas bort urskillningslöst.

 

9 timmar sedan, skrev Cecilia:

Jag önskar förstås att många vill vara delaktiga här och att det kommer in nya medlemmar som vill hjälpa andra allt eftersom andra medlemmar tröttnar.

Jag förstår att medlemmar tröttnar på eForum! Med den behandling som nya medlemmar får, de som kommer hit och hjälper till, är allt annat än trevlig från de "äldre" på eForum. Som jag nämnt tidigare bemöts de som är i behov av hjälp betydligt vänligare än de som kommer hit och vill hjälpa till.

Jag sällar mig nu till den grupp som tröttnar för det är en attityd som gäller här som inte gynnar nytillkomna hjälpare.

 

9 timmar sedan, skrev Cecilia:

m du har något förslag på hur man förbättrar Eforum så vill jag gärna få reda på det.

En av de viktigaste parametrar som behövs är att ni moderatorer måste bli konsekventa!

Det är så fel av er att vara så selektiva som ni är. Jag har gett flera exempel på hur ni särbehandlar medlemmar. Att ta bort de som någon av er moderatorer tolkar som OT är i sin ordning. Men att ni väljer ut vilka inlägg som skall tas bort ur en hög med OT-inlägg är att vara selektiv!

Antingen tar ni bort samtliga OT-inlägg eller så låter ni de vara kvar.

Går ni ut med att "från och med nu" tas OT-inlägg bort, ja då får ni också se till att hålla detta och inte göra som Laso gjort, ta bort vissa OT-inlägg retroaktivt.

 

Ni måste också ändra er attityd mot nytillkomna som hjälper till. Det finns några som "hugger" direkt när de kan mot en nytillkommen när de inte tycker att inlägget är bra nog. I vissa fall är en nära till mobbing och ingen, absolut ingen, gör något åt det.

 

Ytterligare en sak som ni måste göra och det är att läsa trådskaparens inlägg innan ni svarar. Ibland undrar jag om de som svarar har läst innehållet överhuvudtaget! Det är för många "goddag yxskaftsvar" i trådar! Exempel på detta har du fått i detta svar. Det finns så mycket mer ni skulle kunna göra men jag ser de tre punkterna ovan som de mest väsentliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev X-Men:

Kan du gissa vad ovanstående inlägg hade för innehåll innan jag tog bort det?

Naturligtvis inte, och om det hade inträffat i en vanlig tråd att en medlem hade skrivit ett inlägg och sen tagit bort innehållet i det samt ingen mer hade postat i den tråden som kunde tänkas syfta på det tidigare innehållet så hade jag tagit bort inlägget helt eftersom det är utan information och störande samt det inte skulle vara någon censurering av någons åsikt.

 

12 timmar sedan, skrev X-Men:

Men det syns att en medlem tagit bort innehållet i inlägget. Det gör det inte när en moderator gör så!

Instämmer, se dock ovan.

 

12 timmar sedan, skrev X-Men:

Hur skall man kunna rapportera ett inlägg från en moderator när moderatorn tagit bort det?

Det går förstås inte, utan man ska ju rapportera inlägget medan det finns kvar med ett innehåll som bryter mot reglerna. Det är ju samma sak med inlägg där bara innehållet har tagits bort, det är ingen idé att rapportera det för vad som kan ha stått där tidigare eftersom ingen moderator kan veta vad som stod där från början.

 

13 timmar sedan, skrev X-Men:

Vore det inte bättre att avstå från att skriva istället för att skriva när det inte blir så bra? Nya medlemmar, som hjälper andra, bemöts på ett sätt av etablerade medlemmar som inte hör hemma på ett forum. Nya medlemmar som vill ha hjälp bemöts på ett betydligt mer respektfullt sätt av de etablerade. Min upplevelse är att etablerade medlemmar har svårt för nya medlemmar som har kunskaper på samma eller högre nivå. 

Som ny medlem förstod jag inte det utan det är ju kunskap som kom med tiden, bland annat genom tillrättavisningar av andra medlemmar.

 

Det var tråkigt att höra att det är så.

 

Angående ditt inlägg https://eforum.idg.se/topic/358475-moderskeppet-mattias-bok-photoshop/?do=findComment&comment=1713973 så har jag ju inte sett det inlägget med något annat innehåll och vet därför inte vad du menar med att länken har kortats ner. Att i Torparens tråd börja ställa frågor om inlägg som har tagits bort eller ändrats är att dra tråden off-topic. I Eforum finns det ingen explicit regel som förbjuder frågor i forumet om moderering (vilket är vanligt i andra forum) men det är olämpligt att börja ställa frågor om moderering i någon annans tråd eftersom det lätt missuppfattats, som visas av Torparens senare inlägg om borttaget inlägg.  Att länken finns där, efter att tydligen ha varit borta, är väl ett synligt tecken på att moderatorn senare insåg att det var fel handlat.

 

När det gäller tråden https://eforum.idg.se/topic/358396-räcker-windows-defender-vad-anser-du/

 

 så är mitt svar i den tråden ett svar på frågan Vad brukar du svara när någon frågar om det räcker med Windows Defender? eftersom det är just det jag skulle svara om en bekant eller en kollega frågade mig om det räcker med Defender. Jag kan inte heller veta att någon av de andra absolut inte skulle svara ungefär likadant i verkligheten. Jag tycker också att de bidrar till ge frågeställaren kunskap för att kunna gå vidare med sitt beslut om att använda Defender eller inte. Men naturligtvis vore det bättre om hen kom tillbaka och ställde följdfrågor eller diskuterade vidare på något sätt. Inget av de inläggen är så mycket off-topic att de förtjänar att tas bort, för om vi skulle vara så hårda på vad som är off-topic skulle väldigt många trådar förbli obesvarade i forumet i stället för att komma fram till en lösning för trådskaparen. Vi skulle också skrämma bort många, särskilt de som nyligen har kommit till Eforum som då skulle uppleva att de har försökt hjälpa till men deras inlägg bara togs bort.

 

Överlag så friar vi hellre än fäller när det gäller regelöverträdelser eftersom vi inte vill riskera att censurera någon i onödan.

 

13 timmar sedan, skrev X-Men:

Ovanstående inlägg togs bort av Laso efter att han ändrade sitt inlägg och lade till att alla OT-inlägg därmed tas bort. Alla andra OT-inlägg får vara kvar men inte mitt, trots att det skrevs och publicerades innan Laso publicerade restriktionen.

Det inlägg som togs bort var, till skillnad från de tidigare, skrivna efter att Laso hade skrivit "Och med detta så tycker jag av vi återgår till Trådtiteln och dess innehåll, alla vet nu vad som gäller :thumbsup: " och det är ju en uppmaning att sluta med off-topic-inlägg men trots detta skrivs det ett till och det är därför det tas bort. Sedan förtydligar Laso sitt inlägg eftersom syftet med inlägget tydligen inte gick fram.

 

13 timmar sedan, skrev X-Men:

På vilket sätt uppfyller Flyfishermans långa inlägg kriteriet att uppfylla On Topic, d.v.s. håller sig till ämnet?

Det är förstås off-topic precis som inlägget det är ett svar till. Men det går ju inte ihop sig om du ibland tycker att moderatorer inte ska svara på off-topic-frågor och ibland tycker att det inte svaras tillräckligt mycket på off-topic-frågor.

 

13 timmar sedan, skrev X-Men:

En av de viktigaste parametrar som behövs är att ni moderatorer måste bli konsekventa!

Har du något annat exempel?

 

13 timmar sedan, skrev X-Men:

Ni måste också ändra er attityd mot nytillkomna som hjälper till. Det finns några som "hugger" direkt när de kan mot en nytillkommen när de inte tycker att inlägget är bra nog. I vissa fall är en nära till mobbing och ingen, absolut ingen, gör något åt det.

Tycker du att vi tydligare ska skriva om rapportering av inlägg och när det ska användas?

Jag undrar för din beskrivning om att det nästan liknar mobbning låter för mig som att det är något som borde rapporteras för att det ska gå att undersöka, följa upp och leda till ändring.

 

Tack för dina synpunkter :thumbsup:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-05-15 på 13:06, skrev Cecilia:

Naturligtvis inte, och om det hade inträffat i en vanlig tråd att en medlem hade skrivit ett inlägg och sen tagit bort innehållet i det samt ingen mer hade postat i den tråden som kunde tänkas syfta på det tidigare innehållet så hade jag tagit bort inlägget helt eftersom det är utan information och störande samt det inte skulle vara någon censurering av någons åsikt.

Jag har tidigare påtalat att sådana inlägg skall tas bort men du har skrivit att de skall vara kvar för att andra skall kunna gissa sig till vad som skrivits. Varför dubbla budskap?

 

På 2019-05-15 på 13:06, skrev Cecilia:

Det går förstås inte, utan man ska ju rapportera inlägget medan det finns kvar med ett innehåll som bryter mot reglerna. Det är ju samma sak med inlägg där bara innehållet har tagits bort, det är ingen idé att rapportera det för vad som kan ha stått där tidigare eftersom ingen moderator kan veta vad som stod där från början.

Det innebär att en moderator kan skriva vad som helst utan att riskera något. Moderatorn får, i motsatts till en medlem, ta bort inlägget så det inte framgår att något skrivits.

 

På 2019-05-15 på 13:06, skrev Cecilia:

När det gäller tråden https://eforum.idg.se/topic/358396-räcker-windows-defender-vad-anser-du/

 

 så är mitt svar i den tråden ett svar på frågan Vad brukar du svara när någon frågar om det räcker med Windows Defender? eftersom det är just det jag skulle svara om en bekant eller en kollega frågade mig om det räcker med Defender.

Med andra ord, det är ingen idé att fråga dig om vad du tycker. 

 

På 2019-05-15 på 13:06, skrev Cecilia:

Men naturligtvis vore det bättre om hen kom tillbaka och ställde följdfrågor eller diskuterade vidare på något sätt.

Hen behöver i det aktuella fallet inte återkomma med fler frågor. Tre solklara frågor ställdes och inte en enda av frågorna besvarades. 4 inlägg gjordes och alla är Off Topic. Men inte ett enda av dem togs bort. Det är ett bra exempel på selektivt urval av moderatorerna.

 

Om trådskaparen var ute efter mer kunskap om hur säkerhetsprogrammen fungerar skulle trådskaparen ställt frågorna på annat sätt. 
I det aktuella fallet ville trådskaparen få veta vad du och andra tycker, inte få mer kunskap om hur programmen fungerar. Det är uppenbart att skriven svenska är svår att förstå för vissa.

 

På 2019-05-15 på 13:06, skrev Cecilia:

Det inlägg som togs bort var, till skillnad från de tidigare, skrivna efter att Laso hade skrivit "Och med detta så tycker jag av vi återgår till Trådtiteln och dess innehåll, alla vet nu vad som gäller

Det påståendet är falsk!

Laso publicerade den texten klockan 17.33. Jag skrev mitt inlägg klockan 18.33. Kort efter mitt inlägg skriver Torparen sitt inlägg.

Klockan 19.03 redigerar Laso sitt inlägg med tillägget att alla inlägg som "från och med nu" är OT kommer att tas bort. Samtidigt tog Laso bort mitt inlägg.

Jag skrev således mitt inlägg innan Laso skrev att alla påföljande inlägg som är OT kommer att tas bort. När ni argumenterar bör ni hålla er till sanningen och inte komma med falska påståenden! Det är inte konstruktivt och det här är ett ypperligt exempel på de oskrivna eForumreglerna:

 

1. En moderator gör aldrig fel och får göra precis som den önskar på eForum.

2. Skulle någon påstå att en moderator gjort något som inte är lämpligt skall regel 1. tillämpas.

 

 

På 2019-05-15 på 13:06, skrev Cecilia:

det är ju en uppmaning att sluta med off-topic-inlägg

Betyder detta att meningen "Alla vet nu vad som gäller" egentligen betyder "En uppmaning att sluta med off-topic-inlägg" ?

Var finns denna ordlista med förklaringar till översättningar av moderatorers inlägg? Jag har gått igenom allt jag kan hitta på eForum men ingenstans hittar jag något ordlista med förklaringar till hur man skall tolka moderatorers inlägg.

 

 

På 2019-05-12 på 01:57, skrev ChristerE:

Svar Ja på återgång till trådtiteln.
Svar Nej, alla vet inte vad som gäller.

Ovanstående inlägg skrev jag efter att Laso gjorde sitt inlägg klockan 17.33 i tråden. Det är detta som tagits bort av Laso klockan 19.03, efter att Laso redigerat sitt inlägg och lagt till att "från och med nu tas off-topic-inlägg bort". 

 

Ser man till hur du och de tre andra i tråden om Windows Defender har svarat inser jag att svenska språket är svårt för bl.a. moderatorer att förstå. Jag har skrivit "Nej, alla vet inte vad som gäller" men det är tydligen en mening som är något som inte förstås av moderatorer.

 

Ytterligare ett exempel på selektivitet av moderatorer och tillämpning av eForums oskrivna regler. Ett övertramp som inte kan ursäktas.

Hur skall jag, som medlem, förstår att meningen "alla vet nu vad som gäller" egentligen betyder "från och med nu tas alla off-topic-inlägg bort"? 
Var finner jag dessa ordlistor på eForum? Hur mycket mer av sådana meningar finns på eForum som kräver ordlistor som förklarar hur de egentligen skall läsas?

 

På 2019-05-15 på 13:06, skrev Cecilia:

Det är förstås off-topic precis som inlägget det är ett svar till. Men det går ju inte ihop sig om du ibland tycker att moderatorer inte ska svara på off-topic-frågor och ibland tycker att det inte svaras tillräckligt mycket på off-topic-frågor.

Ytterligare ett exempel på godtycklighet. Så länge en moderator gör off-topic-inlägg är det okej men inte när en medlem gör det.

 

På 2019-05-15 på 13:06, skrev Cecilia:

Tycker du att vi tydligare ska skriva om rapportering av inlägg och när det ska användas?

Mitt inägg, som togs bort, togs bort utan förklaring. Att ni moderatorer har ordlistor på eForum som jag inte hittar, med förklaringar till era kryptiskt skrivna meningar, kräver förtydligande för oss som inte har tillgång till dessa ordlistor.

När ni, utan vidare, kortar ner länkar, kan ni skriva varför ni kortar ner den. Om länkar inte får gå  till offentliga bibliotek, till exempel, ta bort länken och förklara att sådana länkar inte är tillåtna. 

 

Det jag skriver här förstärker bara min uppfattning om att jag gjort mitt här. Allt genomsyras av selektiva urval om vad som får vara kvar och vad som skall tas bort. Inlägg görs där efterfrågan om egna åsikter önskas men besvaras med länkar till saker som inte har med trådar att göra.

 

 

 

Vad tillför nedanstående inlägg i tråden?

 

 

Du har redan skrivit svar i tråden och ovanstående inlägg är enbart för att öka antalet gjorda inlägg till listan för den som gjort inlägget

.

 

Nedanstående inlägg är ett solklart fall av Off-Topic:

 

Vad har en egen historik om problem med service på datorer att göra med trådskaparens ämne? Inte ett dyft!

 

Att det inte är konsekvent behandling av inlägg är övertydligt och jag förstår inte hur ni väljer ut era "offer".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man bör väl kunna beakta att det kan finnas olika "grader" av hur mycket ett inlägg håller sig till ämnet resp. inte gör det.

Om jag skriver en fråga som gäller en katt (ja, jag kom inte på annat nu) och någon svarar typ "min hund hade liknande.." så kan man anse att det inlägget på något sätt ändå knyter an till tråden. Skulle tråden översvämmas av en massa inlägg, kanske nya frågor men som enbart berör hund, ja då bör det vidtas åtgärder.

Skulle tråden med frågor om en katt i stället börja handla om hur eforum drivs, ja då är det också läge att göra något åt det.

Ibland efter en inkommen anmälan.

 

Även vi moderatorer är människor och människor kan göra fel ibland.

 

Jag skrev tidigare att jag tyckte det skulle vara tråkigt om du @X-Men slutade skriva på eforum. Det eftersom jag tycker att du har tillfört många bra svar i flera "problemtrådar".

Nu tycks fokus ligga på att kritisera oss moderatorer istället, vilket jag tycker är synd. (Inte kritiken i sig men att fokus hamnat där)

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eforum har ett regelverk att hålla sig till, och det är IDG.se som har gett Eforums Moderatorer uppdraget att hålla ordningen bland inläggen.

 

Samtidigt kommer det naturligtvis tillfällen där det kan vara svårt att rätt tolka ett inlägg utifrån reglerna, och om det behövs en tillrättavisning av något slag enligt Eforums regler. Det är precis som det är svårt ibland för en domstol i Sverige att kunna tolka en lag rätt så att en vettig dom kan bli verklighet.

En lag eller en regel kan vara hur bra skriven som helst, men när det gäller, så är det ändå rätt tolkning på denna lag /regel som kommer att betyda något. Eforums regler är inte alltid rak på sak, utan dom går att tolka på flera sätt, precis som Sveriges lagar är tolkningsbara åt flera håll.

 

Finns många trådar och inlägg på detta forum som innehåller liknande det som tas upp i denna tråd. Ibland tas rätt beslut ibland inte.

Eftersom det finns fler än en moderator som behöver ta ett beslut i en oftast knepig anmälan/diskussion, så blir det inte alltid rätt beslut som tas. Inte alltid som moderatorerna är överens, precis som när en domstolsjury inte är helt överens, då blir det ett beslut utifrån majoritet.

 

Ibland krävs det ett snabbt beslut, då går oftast den moderator som råkar vara inloggad in och tar beslut, ibland är det ingen moderator inne, då kan det ta en längre tid innan något görs. Eller också är det bara en moderator inne under en hel dag, så får denna ta dom beslut som behövs på eget bevåg.

 

När det gäller det som behandlas i denna tråd, så står jag för besluten och inläggen jag skrivit, visst bör vi informera om när vi gör en ändring i någons inlägg, håller jag med om, eller skriva ett enklare förklarande inlägg, men ibland så uteblir detta tyvärr, det kan säkert bli bättre.
Men är det någon som inte gillar ett beslut, så finns ju möjligheten att både anmäla ett inlägg, och att skicka ett PM till Cecilia och få en förklaring, det händer att ett beslut tas om, efter en sådan anmälan från en medlem.

 

Detta inlägg är inget direkt svar på innehållet  i tråden, bara en liten överblick över att det inte alltid är så enkelt att få rätt balans när det gäller skötsel av detta forum, som sagt, moderatorerna på detta forum är bara människor som ibland gör fel, precis som vilken medlem som helst.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev X-Men:

Jag har tidigare påtalat att sådana inlägg skall tas bort men du har skrivit att de skall vara kvar för att andra skall kunna gissa sig till vad som skrivits. Varför dubbla budskap?

Därför att alla val beror på omständigheterna, ibland är det ena bäst och ibland är det andra. När det gäller om tomma inlägg ska vara kvar eller inte får man bedöma utifrån vad man tycker är bäst för tråden.

 

Som Laso har skrivit, Eforums regler, liksom Sveriges lagar, är inte alltid så enkla att följa oavsett om man är moderator eller inte respektive jurist eller inte. Det finns ju en anledning till att vi har domstolar där flera jurister tillsammans diskuterar och bedömer om något är lagligt eller inte. Samma sak gäller även alla andra forum på internet, moderatorer gör en bedömning av om något ska tas bort, redigeras eller vara kvar i oförändrat skick så gott de kan utifrån forumets regler. Oftast blir det bästa som väljs men ibland görs det fel.

 

Citat

"Och med detta så tycker jag av vi återgår till Trådtiteln och dess innehåll, alla vet nu vad som gäller"

För mig (och för Laso antar jag) är det ett vanligt svensk sätt att uttrycka sig som betyder att man ska återgå till det som trådtiteln och trådstarten handlar om, i stället för att fortsätta skriva off-topic, och jag behöver ingen ordlista för att förstå det. Det är antagligen formulerat så för att det inte ska låta allt för mycket som en tillrättavisning utan något trevligare. Tråkigt att du inte kunde förstå det.

 

6 timmar sedan, skrev X-Men:

Vad tillför nedanstående inlägg i tråden?

...

Du har redan skrivit svar i tråden och ovanstående inlägg är enbart för att öka antalet gjorda inlägg till listan för den som gjort inlägget

Som du kan se så uppskattades svaret av trådskaparen, det framgår ju av hens svar. Jag kan lova dig att Flyfisherman inte skriver bara för att få många inlägg utan för att han vill hjälpa dem som har problem. I detta fall har ju trådskaparen t ex problem med att vissa mappar är långsamma vid viss hantering.

 

6 timmar sedan, skrev X-Men:

Vad har en egen historik om problem med service på datorer att göra med trådskaparens ämne? Inte ett dyft!

Det är ju ett svar på detta som trådskaparen skrev:

"Jag tror att datorn med Windows är ca 3 år. Jag hoppas verkligen inte att hårddisken är slut redan."

Att jannejanne vet av egen erfarenhet att hårddiskar lätt kan gå sönder och kan göra det efter kort tid, vilket är bra för trådskaparen att veta.

 

Så som Mikael63 skrev, det är väldigt stor skillnad på ett sånt svar och på inlägg som börjar diskutera forumets moderering i en tråd som handlar om en Photoshop-bok, särskilt på ett sätt som inte involverar trådskaparen utan bara gör hen förvirrad. Jag beklagar om du inte kan se skillnaden på de två fallen.

 

Eforum är inte bara ett enkelt fråga-svar-forum utan det är meningen att folk också ska kunna diskutera och i trådar är det normalt att de driver iväg en del om trådskaparen så önskar, särskilt efter att huvudfrågan/-ämnet är färdigbehandlat, precis som diskussioner och samtal i det verkliga livet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

För mig (och för Laso antar jag) är det ett vanligt svensk sätt att uttrycka sig som betyder att man ska återgå till det som trådtiteln och trådstarten handlar om

Det vore på sin plats om din och Lasos svenska är översatt till normalsvenska när ni skriver. Det underlättar för de medlemmar, i synnerhet nya, som ännu inte lärt sig ditt och Lasos språk. 

Varför inte använda normalsvenska i alla svar?

 

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Eforum är inte bara ett enkelt fråga-svar-forum utan det är meningen att folk också ska kunna diskutera och i trådar är det normalt att de driver iväg en del om trådskaparen så önskar, särskilt efter att huvudfrågan/-ämnet är färdigbehandlat, precis som diskussioner och samtal i det verkliga livet.

Det är en av skälen till att moderatorer finns.

Någonstans måste det ändå finnas någon form av konsekvent hanteringen, vilket jag upplever brister på eForum.

Det är uppenbart att dessa åsikter inte uppskattas, vilket är beklagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Mikael63:

Jag skrev tidigare att jag tyckte det skulle vara tråkigt om du @X-Men slutade skriva på eforum. Det eftersom jag tycker att du har tillfört många bra svar i flera "problemtrådar".

Den uppfattningen är ömsesidig, eller skall jag skriva var ömsesidig. 

Jag utgår från att du, från och med nu, bytt åsikt.

 

Men håll ut! Detta är det sista jag skriver för jag inser att det här leder ingenstans.

 

Nu kan alla jubla!

Tack för mig!

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev X-Men:

Jag utgår från att du, från och med nu, bytt åsikt.

Nej, inte när det gäller bra svar på problem.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solspindeln

I anslutning till frågan undrar jag varför mitt inlägg i Avreagera dig! blev borttaget utan någon kommentar till mig?

Det har kunnat skickats personligt.

Ska allt vara "Politiskt Korrekt" (PK) så ha inte dessa sidor!

Renodla i så fall sajten till en Rent Teknisk sajt. Börjar det spreta för mycket så tenderar det åt fel håll.

Hjälpen här är RIKTIGT PROFFSIGT KANONBRA! Låt inte lusten att "täcka allt" förta det.

 

(ett litet p.s.... varför har min Mejladress blivit "spam-märkt" när jag försöker ansluta mig till Nyhetsbrevet?)

 

Of Topic Varning

ett p.s.2 så där från höften: Den Värld vi känner och Lever I har sen en tid påbörjat en förändring av sällan skådad dignitet, och det är Stor Fördel om man är följsam där, och inte krampaktigt håller kvar vid det "gamla"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
11 timmar sedan, skrev X-Men:

Det är uppenbart att dessa åsikter inte uppskattas, vilket är beklagligt.

Åsikter är alltid välkomna även sådana som jag inte delar.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, skrev Solspindeln:

I anslutning till frågan undrar jag varför mitt inlägg i Avreagera dig! blev borttaget utan någon kommentar till mig?

Det är nu synligt igen, men var dolt under tiden som inlägget diskuterades i moderatorgruppen. Hade vi beslutat att inlägget skulle fortsätta vara dolt hade du fått ett meddelande i PM eller mejl.

 

Cecilia

Moderator

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vågorna svallar fortfarande - vattenglaset är nämligen väääldigt stort. ☺️


Ser att tråden mest handlar om vad som är Off Topic, med tråden om Windows Defender som exempel, m fl. Det är väl inte de bästa exemplen för en sådan diskussion och jag tycker argumenten från moderatorer både är sakliga och sansade (när det gäller Off Topic-frågan). Men jag förstår X-Mens frustration.


Syftet med tråden var detta med "transparens", att moderatorer ska kommentera ändringar i, och borttagning av, medlemmarnas inlägg (undantaget t ex inlägg där innehållet raderats av medlemmen själv). Och här tycker jag diskussionen svajar rätt ordentligt.


Bland det jag citerade i första inlägget står "Jag kan förtydliga att det du skriver visst gäller" och sen kommer en massa information som jag inte alls kan se förtydliga varför X-Mens inlägg redigerades utan förklaring. Det kom heller ingen förklaring till min följdfråga.


Kommentaren "alla vet nu vad som gäller" antog jag syftade på budskapet i inlägget före, d v s "Jag kan förtydliga att det du skriver visst gäller". Att varken X-Men eller jag förstod det framgår i slutet av mitt tidigare inlägg i den här tråden. "det kommer olika signaler" inbegrep det gillande mitt inlägg om att ändringar ska förklaras fick, och det av en moderator. Här i tråden står också "bara att det är meningen", vilket syftar på att ändringar ska förklaras. Jag är helt med på att bedömningar inte alltid blir det bästa, men att en förklaring uteblir trots att frågor ställs om anledningen ser inte bra ut. Syftar t ex på X-Mens redigerade länk.


"Och med detta så tycker jag av vi återgår till Trådtiteln och dess innehåll" är en högst rimlig kommentar. X-Mens följande inlägg ser ni delar av i mitt förra inlägg. X-Men skrev i samma inlägg "Förslag: Någon moderator kan klippa ut allt som inte hör till tråden, skapa en ny och flytta det som inte är relevant för denna tråd till den nya tråden." Jag förstår faktiskt inte varför det inlägget, med det innehållet, också raderades. Det var dessutom skrivet före tillägget om att Off Topic-inlägg kommer att raderas.


Som sagt, "alla vet nu vad som gäller" tolkades som att syfta på inlägget före ("visst gäller" och i nästa inlägg "vad som gäller"). Tar någon detta för en efterkonstruktion så tar ni fel. Skulle "alla vet nu vad som gäller" syfta på början av samma mening så bör det ju handla om tyckandet om att återgå till trådtiteln. Jo, jag är seriös om detta. Var syftet redan från början det som tillägget förmedlar så borde det ju ha gjorts klart redan då, inte lindats in för att vara "trevligare". För min del hade det absolut inte tolkats som en tillrättavisning, bara som tydlig information.


"Sedan förtydligar Laso sitt inlägg eftersom syftet med inlägget tydligen inte gick fram." Att det gjorda tillägget är ett förtydligande håller jag alltså inte alls med om. Det är först med tillägget det blir ett budskap om radering av inlägg.


Och, som sagt, med innehållet i X-Mens borttagna inlägg. X-Men höll ju med om återgång till trådtiteln, och gav dessutom ett förslag om att flytta det som inte tillhör tråden. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev ChristerE:

Bland det jag citerade i första inlägget står "Jag kan förtydliga att det du skriver visst gäller" och sen kommer en massa information som jag inte alls kan se förtydliga varför X-Mens inlägg redigerades utan förklaring.

Förklaringen till att förklaringen saknas är bara den att det var ett misstag. Det är nu väldigt låg sannolikhet för att den moderatorn gör om samma misstag igen under den närmaste tiden.

 

7 timmar sedan, skrev ChristerE:

Som sagt, "alla vet nu vad som gäller" tolkades som att syfta på inlägget före ("visst gäller" och i nästa inlägg "vad som gäller").

Okej

Tråkigt att något var tvetydigt och med din förklaring förstår jag bättre varför det blev som det blev.

 

7 timmar sedan, skrev ChristerE:

För min del hade det absolut inte tolkats som en tillrättavisning, bara som tydlig information.

Vi har fått klagomål från andra när vi har varit mer rakt på sak och inte lindat in det, där det framgår att de har tagit illa vid sig.

 

7 timmar sedan, skrev ChristerE:

Och, som sagt, med innehållet i X-Mens borttagna inlägg. X-Men höll ju med om återgång till trådtiteln, och gav dessutom ett förslag om att flytta det som inte tillhör tråden. ?

För Laso var det ju självklart att han redan hade sagt till om att tråden nu skulle hålla sig on-topic och att det då var rimligt att ta bort nya off-topic-inlägg.

 

Ang. flytt av inlägg till en ny tråd så var det uppe till diskussion bland moderatorerna när du startade denna tråd men i och med det så verkade det inte viktigt längre. Att bryta ut inlägg till en ny tråd om modereringen hade inte heller varit enkelt eftersom vi behövde då specialbehandla Torparens inlägg som bland annat frågar vad för inlägg som tagits bort. Hade det inlägget fått vara kvar i tråden, men inläggen om modereringen tagits bort, så hade ju det inlägget verkat mycket underligt, men om vi å andra sidan hade flyttat med Torparens inlägg hade det verkat mycket underligt i den nya tråden eftersom det inlägget också handlar om bibliotek och moderskeppet. Vi vill ju inte att en medlem ska framställas i dålig dager på grund av de åtgärder vi gör. Så en åtgärd som verkar enkel när den föreslås är inte alltid så enkel i praktiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Cecilia:

Ang. flytt av inlägg till en ny tråd så var det uppe till diskussion bland moderatorerna när du startade denna tråd men i och med det så verkade det inte viktigt längre. Att bryta ut inlägg till en ny tråd om modereringen hade inte heller varit enkelt eftersom vi behövde då specialbehandla Torparens inlägg som bland annat frågar vad för inlägg som tagits bort. Hade det inlägget fått vara kvar i tråden, men inläggen om modereringen tagits bort, så hade ju det inlägget verkat mycket underligt, men om vi å andra sidan hade flyttat med Torparens inlägg hade det verkat mycket underligt i den nya tråden eftersom det inlägget också handlar om bibliotek och moderskeppet. Vi vill ju inte att en medlem ska framställas i dålig dager på grund av de åtgärder vi gör. Så en åtgärd som verkar enkel när den föreslås är inte alltid så enkel i praktiken.

 

Förklaringen är högst relevant, men en kommentar så ingen missförstår:


Jag tog inte med X-Mens förslag för att "försiktigt påpeka" att Off Topic-inläggen borde ha flyttats. (En annan lösning blev det med informationen om att kommande Off Topic-inlägg kommer att tas bort.)


Sista stycket i mitt förra inlägg, innehållande "som sagt", avsåg en mening några stycken tidigare "Jag förstår faktiskt inte varför det inlägget, med det innehållet, också raderades." Oavsett frågan om "före" eller "efter" ? så visade ju X-Men i det inlägget att han var med på en återgång till trådtiteln, och gav ett förslag på hur tråden kunde "snyggas till". Det understryker ju budskapet om att återgå till trådtiteln. Hade väl inte varit fel att behålla.


Förutom den detaljen, bra i alla fall att frågan (ämnet för tråden) har fått luftas.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...