Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kvantmekanisk sammanflätning


Flyfisherman
 Share

Rekommendera Poster

Flyfisherman

 

Jag har själv läst på om detta ämne för många år sedan och är lika intresserad idag som då.

Och nu har man med stor sannolikhet bevisat detta.

 

För er som är intresserade så kan man se programmet på SVT-Play Vetenskapens värld fram t.om. 12/10 2019

https://www.svtplay.se/video/21865886/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-einsteins-efterfoljare

Citat

Einsteins efterföljare. Kan två partiklar känna av varandras existens, trots att de befinner sig på ljusårs avstånd? Albert Einstein avfärdade det som "spöklik avståndsverkan". Ändå tycks kvantfysiken rymma denna häpnadsväckande telepatiska förmåga. Och nu håller fenomenet på att tämjas i form av avancerad teknik: kvantdatorer och kvantkryptering.

 

This Is Why Quantum Field Theory Is More Fundamental Than Quantum Mechanics

Citat

And why Einstein’s quest for unification was doomed from the start.

1*GptWg3QM1RtAZMBasNg_SA.gif

 

 

Samt Scientific American: Quantum Physics May Be Even Spookier Than You Think

 

En tanke som jag gått och burit på i många år: är om man kunde nyttja detta för kommunikation över stora avstånd, tex. mellan Mars och Jorden kan det ta upp till 24 minuter (beroende på var planeterna befinner sig i förhållande till varandra) för en radiosignal som färdas med ljusets hastighet och att direktkommunicera blir omöjligt.

 

Men ponera att kvantmekanisk sammanflätning skulle göra det möjligt? Spelar i så fall ingen roll var något i Universum befinner sig, så skulle kommunikation eller dataöverföring ske direkt och utan att bryta mot naturlagen dvs. ljushastigheten.

Problemet är närmast att så fort man observerar eller mäter, så påverkas objektet i fråga även om det handlar om fotoner.

Det går inte att varken observera eller mäta något som helst, utan att objektet i sig påverkas om än litet så sker alltid en påverkan.

:)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepig fråga för oss vanliga dödliga, lindrigt uttryckt.  Men jag kan i tanken förpassa mig till andra galaxer och se stället i mitt inre med viljans hjälp. Kanske en släng av kvantmekanisk sammanflätning? Men detta handlar väl om en av mig skapad  fantasi som pågår i min hjärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Jag misstänker att vi är närmare slutet på vår civilisation än lösningen på kommunikation med kvantmekanisk sammanflätning. Men jag kan förståss ha fel.

Å andra sidan delas min uppfattning väl av en majoritet av våra riksdagshen.

Som fortfarande planerar höghastighetsjärnvägar trots att vi kan redan idag med "den långsamma" ljushastigheten kan förflytta vår tanke från Stockholm till Malmö 10000 ggr snabbare än med tåget.

Och med mycket mindre miljöskada.

Såg att Lunds Universitet ska börja se på möjligheten av elektroniska konferenser.

Tror inte våra politiker kommer på den ideen på länge.

Tänk bara den tanken att våra nu aktuella EU-politiker stannar hemma i Sverige under mandatperioden och träffar sina EU-kolleger elektroniskt i Strassbourg och Bryssel !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Tycker detta verkar intressant och nu detta:

Men det betyder inte att det är löst när det gäller kommunikation över långa avstånd, inte på långa vägar, men ett litet, litet steg, kanske...men än så länge kan det inte lösas.
https://iopscience.iop.org/article/10.1209/0295-5075/125/40004/meta

 

Entangling Photon Sources on a Tiny Bridge

 

Enligt Fermilabs Dr. Don Lincoln går det inte, men samtidigt quantum entanglement färdas snabbare än ljushastigheten... problemet är själva mätningen så påverkar man direkt den andra partikeln...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Svårigheterna till att "förstå..." detta, är att det "kommuniceras" i ett annat "frekvensband" än vad som vanligtvis används.

Det hänger på Hårdvaran (mentala kapaciteten) om steg kan tas för att "ana"...

...enkelt... att Förstå och Veta undandrar sig verkställighet... Det är ett HELT Annat "Språk".

...som att skriva ner en Dröm på ett sätt så att andra upplever samma Dröm, genom att läsa det nedtecknade... Hmm... svååårt...

Det "ryktas om" att vissa som vi kallar "utvecklingsstörda", har denna förmåga att "ana" och då men ar jag inte bara Savanter. Kanske är de För Tidigt Födda?... MEN! Vilka FÖRLUSTER som görs genom att inte ta mer del av, vad en del har att förmedla... många gånger försöker "vi" göra oss större med att förminska andra... det sitter många 1000€:s Hattar på 1€:s huvuden... (ett tag till)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...