Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Flyfisherman

Mäta ström från eluttag på MC

Rekommendera Poster

Jag har denna från Kjell o Company som jag monterat ovanpå batteriet på hojen.

 

image.png.f286490d73888be6ba3924a2a0245db9.png

Plus en säkrings hållare naturligtvis, från Kjell och i denna har jag stoppat i en 2A glassäkring (var den enda jag hade).

image.png.ef11be46232de7d6168844bc34278240.png

 

Och sedan dragit fram kabel till Garmin GPS på styret.

Men nu vill jag ansluta ytterligare en enhet och dra fram en USB-sladd till och via en sådan:

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/biltillbehor/kontakter/12-v-kontakter/2-vags-forgrening-for-12-v-uttag-p39082

image.png.90d9a3e0502a88420634918211cf4eb3.png

Nåväl allt gott. Men eftersom det är på hojen och batteriet har begränsad kapacitet och när man parkerar över tex. natten så vill jag veta hur mycket ström sådant drar, för jag har direktkoppling alltså inte via tändningsnyckeln pga. att jag vill kunna om behov finnes att även ladda mobilen.

Och då använder jag en mini till micro usb adapter även för detta:

 

image.png.41b3ae5dc500f6144c1cf6989fa23d00.png

 

Men hur gör jag på enklaste sätt att kunna mäta strömuttaget, alltså i Ampére?

Visst jag har en Fluke men då måste man seriekoppla och stöka. Men jag tänkte mig nån pryl att stoppa in i el-uttaget och sedan ansluta övriga på?

Finns det något sådant eller annat förslag?

 

Bilder så ni förstår vad jag menar:

20180825_132003_1.thumb.jpg.79c0bfa87ff866094867e33a53ebbc7b.jpg

 

20180825_132011-2.thumb.jpg.3d3d0022d2da07dfb46e4a0b66fc264e.jpg

 

 

20180715_142104.thumb.jpg.c4057303f6f651cc289b6e32e0a8c80e.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha, jag hann knappt starta tråden och sedan ringde fånen och polaren gav direkt ett tips om denna:

Koso – Uttag för USB med spänningsvakt

 

Men kanske inte direkt vad jag söker, eftersom jag då blir begränsad.

Tex. Garmin GPS laddaren kan tyvärr inte bytas ut, enär det också sitter en antennkabel på samma sladd för trafikinformation.

Fast det sista där har jag egentligen inget behov av, så visst möjligheten finns ju förstås.

Hmm... blir i så fall lite fler USB-adaptrar från Kjell då...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att mäta strömmen i realtid ger kanske inte så mycket? GPS'en torde väl dra lika mycket varje gång.

Strömförbrukningen för telefonen varierar väl men kanske inte så mycket tills den är helt fulladdad.

 

Spänningsvakten är ju en bra pryl men den tycks helt sakna indikeringar?

 

För många år sedan byggde jag en batteriövervakare med lysdioder. Använde den i min första bil. En engelsk bil med elsystem från Lucas. "Mannen som uppfann mörkret". Dock 12V och vanlig minusjord varför det inte var fullt så illa...

Lysdioderna monterade jag in i instrumentbrädan och hade kretskortet på annan plats.

 

Skannade in hela beskrivningen. 

 

lysdiodindikator.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vill du mäta hur mycket ström som går är detta en enkel väg.

Köper

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/skarvkabel-till-cigarrettandaruttag-2000016449

Skruvar av underdelen på uttaget och löder loss den ena kabelanslutningen och löder in en ny kabel på den platsen.

Sedan kan du köra in proppen i MC och koppla allt du vill till uttaget.

Och med en Multimeter mäta hur mycket ström som går mellan "den ena kabelanslutningen" och "den nya kabeln".

Tänk på

1) Startbatterier i fordon är till för att starta motorn och tål dåligt att laddas ur. Livslängden faller snabbt.

För att starta en hoj går det tex 50A under 10 sek. Det är bara 50 x 10/3600 = 0,14Ah eller 1 % av kapaciten i ett 14Ah batteri. Att ladda nått med ett startbatteri när motorn inte är igång är ingen bra ide.Om man inte ser nytt batteri varje säsong som en självklarhet.

2) Lågprisbatterier som tex Biltemas Underhållsfria och Biltemas Gel batterier har en enkel billig lösning för bra prestanda. Höj batterispänningen ! Det gör tillverkaren genom att öka svavelsyra koncentrationen i batteriet. För svavelsyra är billigt och bly är dyrt. Mätningar på Yuasa batterierna i mina två hojar någon dag efter de laddats gav 12,75 Volt och 12,78 Volt genomsnitt 12,77 Volt.

Mätning på ett Biltema Gelbatteri nån dag efter det laddats 13,17 Volt. Allt mätt med samma Multimeter inom 30 minuter. Dvs Skillnad 0,4 Volt. Det här gör det nödvändigt att "känna sitt batteri" om man vill avgöra hur laddat det är genom att mäta batterispänningen. Mina Yuasa drar igång hojarna med 12,7Volt. Ett Biltema underhållsfritt höll 13,2 Volt nån dag efter laddning. Tre månader senare 12,9 Volt. Men inte startade hojen innan batteriet laddats.

Nackdelen med ökad syra koncentration är kortare batteri livslängd....

PS  Ser det är en Daytona 955 utan kåpa, vilken årsmodell ? DS

 

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

17 timmar sedan, skrev jannejanne:

PS  Ser det är en Daytona 955 utan kåpa, vilken årsmodell ? DS

 

Det är ursprungligen en Triumph Daytona 955i ombyggd till Speed Tripple. Årsmodell 2003 single swing.

Dvs. alla kåpor borttagna, men med Daytonas värre motor (100Nm och 131 HK) 6-växlad men i grunden samma 3-cylindriga motor och även dess större oljekylare som avsetts för luftgenomströmningen pga. av nämnda kåpor.

 

Däcken: bak är det Michelin Pro Power 190/50 ZR 17 och fram Michelin Pro Power 120/70 ZR

och detta är inga bra däck för regn, men däremot fantastiskt grepp i torrt väglag och dom blir varma, rejält varma om man lägger handen på bakdäcket tex. efter en liten snabbtur.  Visst dessa är däck för säkerhet och extremt bra grepp men håller naturligtvis kanske bara en, två eller max tre säsonger för bakdäcket och nån säsong till för framdäcket.

Beror på hur många mil och hur hårt man kör man kör.

 

Framlysena är heller inte original utan kommer från Biltema och endast för att dom hade den modell som mest liknade Speed Tripples framlyktor -  dock Philips H4 i dessa.

 

Luftintaget är också större och lite annorlunda utformat på denna än en standard 955i Speed Tripple pga. kåporna som original satt på Daytonan och utan dessa låter den som ett jetplan som startar när man gasar...men det påverkar egentligen inte prestandan, ja kanske något lite mer knappt märkbart i så fall.

 

Det som däremot påverkar prestandan är att det sitter monterat en effekt-ljuddämpare som gör c:a 4-5% på hästkrafterna: säg nånstans mellan 134-137 Hk på tjänstevikt 225Kg... 😎

 

Dock måste jag byta ljuddämpare vid besiktning...

Här sitter det förvisso även en annan styrkrona samt styre, för jag vill sitta lite mer "bekvämt" och lite mer upprätt: därmed är styret c:a 10-12 cm högre än original.

 

Kuriosa: Tom Cruise i den andra Mission Impossible filmen från 2002 kör en Daytona 955i, och kör en Speed Tripple 885 108 HK, precis i slutscenerna av MC-jakten där?

image.png.bd931fa76356be065d7c3e170052bada.png

 

Saknar dock Speed Tripple sk. Fly screen dvs. den lilla kåpan som skall sitta framför styret ovanför lyktorna, liksom på bilden till höger och vet du/ni var man man kan få tag i denna så skicka ett PM.

 

Ja lite OT i tråden, men kan vara nog så viktigt att veta vilket batteri (14Ah) och generator som sitter i denna och just denna motor, men det skall det inte vara några problem kan jag tycka?

Men visst: jag tycker både du jannejanne och Mikael63 har intressanta synpunkter och nu får jag lite mer att fundera över.

Mvh :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Citat: Saknar dock Speed Tripple sk. Fly screen dvs. den lilla kåpan som skall sitta framför styret ovanför lyktorna, liksom på bilden till höger och vet du/ni var man man kan få tag i denna ?

 

Jag köper Triumphdelar från worldoftriumph.com i England. PARTS

Tänk dock på att det är viktigt med rätt årsmodel, kanske inte för dig med ombyggd hoj.

Triumph Daytona SKS478 är av 2001 års modell med dubbelsving, reggad 2002. Åter enkelsving med årsmodell 2002.

SKS478 har på transportstyrelsens site för fordonsuppgifter en motor på 108kW eller ca 145hk.

SKS478 har också ett "elektroniskt" kombinationsinstrument för hastighet, varvtal mm.

Du har 3 separata instrument på din Daytona. Därför och på grund av din Daytonas effekt 131hk så tror jag din Daytona är en 1997 till 2000 modell som reggades i Sverige 2003. Jfr MCN där man förenklat till en senare modell

https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/triumph/daytona-955i/

Jag tror därför att din Daytona är en som worldoftriumph.com kallar hos PARTS

Daytona T595 & 955i som har separata instrument, inte den senare från 2001 osv

som kallas Daytona 955i from VIN: 132513 som har ett kombinationsinstrument.

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...