Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rensa datorn


Torparen
 Share

Go to solution Solved by Flyfisherman,

Rekommendera Poster

Jag planerar byta dator till en tidigare använd. Jag vill börja om på nytt i aktuell dator, vilken nu innehåller en massa program.

Min fråga blir som följer: Om jag vill ta bort allt utom W10 hur gör jag då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Postad (redigerade)

Hej,

 

Enklast och bäst är väl att du kör en ren ominstallation (då blir du av med gammalt stök också som annars kan ligga kvar och ställa till det).

Microsoft: Börja om på nytt med en ren installation av Windows 10

Klicka på + knappen nere i artikeln för utförliga instruktioner från MS.

 

Innan du börjar så koppla från alla anslutna externa enheter - utom mus, tangentbord och bildskärm.

 

Kom ihåg att efteråt måste du köra Windows update och omstart.

Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet => Windows update

Repetera detta efter omstart flera gånger, tills det inte finns fler Windows uppdateringar.

 

Eventuellt kan du manuellt behöva ladda hem och installera grafikdrivrutin från tillverkaren, men det beror på vilken grafikkrets du har. Det märker du i så fall om grafiken inte känns rätt.

Om du känns osäker så bara fråga så hjälper vi dig med att hitta rätt drivrutin/er för tex. grafik, skrivare och annat.

 

Ifall du har en skrivare så anslut inte denna innan du har installerat skrivardrivrutinen, skrivar-installationsprogrammet kommer att tala om när du skall ansluta skrivaren.

På så sätt blir det inga bekymmer med skrivarinstallationen. Inga krusiduller alls.

Mvh :)

Redigerad av Flyfisherman
Fyllt på med skrivar drivare
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok pedagogisk info tack. Lämnar klarrapport då allt är klart. Blir inte i dag (tror jag).:D

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att jag glömt lösenordet för inloggning. Glömt lösenordet? ja svarar jag då håller datorn på med infon vänta ett ögonblick  ögonblicket blir timmar, alltså som jag ser det kan jag inte använda datorn.

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Eftersom du redan har Windows 10 på datorn så borde du kunna göra en ny installation, efter att ha raderat hårddisken först,  hämta den versionen av Windows via denna länken    https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10    , börja med att

Ladda ned verktyget nu  väljer den version av Windows som du har, "32 eller 64 bitars" version, sedan HOME eller PRO versionen
du väljer om du vill ta ner till USB-sticka eller en  ISO-fil, USB är enklast. När du under installationen kommer till skall välja installationsplats,
väljer du ta bort samtliga partitioner, sedan skapar programmet nya när du fortsätter LYCKA TILL
 
HANS
 
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för ditt info. Som jag skrev tidigare har jag glömt lösenordet för inloggning. Då jag klickar på "glömt lösenord" stänger datorn efter några minuter. Då jag öppnar den på nytt samma procedur alltså just nu ligger projektet nere.

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ha lösenordet till datorn du vill ominstallera Windows på eftersom du kan skapa ett USB-minne med Windows 10 på vilken dator som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry nu fattar jag inget. Jag kan öppna datorn sedan kommer jag inte längre. Hur menar du då att jag fortsätter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Torparn

Du måste låna någon dator och ladda en en ny windowsinstallation. Du behöver usb minne på minst 8 GB. Därefter kan du surfa till Microsofts sida där du laddar ned först ett installtionsverktyg och därefter själva windows.

Sedan när du kommit så långt så får du starta datorn och direkt gå in i Biosinställningarna och se till att datorn "bootar" från usb. 

Stoppa sedan in usbminnet och starta om datorn

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
21 timmar sedan, skrev Torparen:

Sorry nu fattar jag inget. Jag kan öppna datorn sedan kommer jag inte längre. Hur menar du då att jag fortsätter?

 

Det behövs inget lösenord vid total ominstallation

 

När du startar datorn så måste USB-minnet sitta i, när det går igång så klicka på F12 eller F10 eller vad har för val på din dator för att komma åt startvalet, när du väl är inne så väljer du att starta från USB-minnet.
När du har kommit hit så är det som en vanlig nyinstallation


Windows installationsprogram hämtar som det beskrevs tidigare via en annan dator

HANS

Redigerad av Hanse
la till en rad
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Yes box allright. 

Precis som Hanse skriver. Du får en helt ny Windowsinstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att all info ni sänt mig kommer att hjälpa mig att genomföra projektet.

Av skäl som här utelämnas kan det dröja några dagar innan jag kommer till skott..

Jag lovar lämna slutrapport än en gång tack för all info.

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag nämnt tidigare avser jag betrakta den nygamla datorn som ny, alltså tom på program. Men kan jag rensa hårddisken helt, jag tänker att datorn innehåller datorprogram som tillverkaren lagt in. Om inte hur gör jag för att rensa hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan du göra, och du gör med installationsprogrammet, under installationen så får du en fråga om serienummer, svar nej och gå förbi detta godkänn Microsofts villkor, när du kommer fram till steget där du ser all partitioner, så markerar du och väljer ta bort varje partition för sig, sedan klickar du nästa datorn kommer nu att skapa flera nya partitioner, 2 mindre och 1 större därefter går installationen vidare.

Du u måste inte logga med ett Microsoft-konto du kan istället skapa ett lokalt kont när installationen är klar, du kommer att få frågor om att Microsoft vet var du finns och andra du måste svar att det är OK utan kan tacka nej om du inte vill att dom skall veta allt om dig

 

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu är projektet genomfört, nu skall aktuell data kopieras in.

Föreslår att tråden avslutas.

Tack för all hjälp ni bistått med.

PS hur markerar jag att tråden skall avslutas? DS

Redigerad av Torparen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev inte som jag tänkt mig. Jag har laddat W10 på en usbpinne. Men hur tömmer jag datorn så den blir som jag köpte den?

Om ni upplever mig surrig, beror det på åldern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte, och behövs inte heller för den är ju digitalt godkänd av Microsoft

Inställningar / Uppdatering & Säkerhet / Aktivering (i fältet till vänster) Windows har aktiverats med digital licens som är kopplad till Microsoft-konto) Du har registrerat ett lokalt Microsoft-konto under Inställningar-Konto

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Det blev inte som jag tänkt mig. Jag har laddat W10 på en usbpinne. Men hur tömmer jag datorn så den blir som jag köpte den?

Om ni upplever mig surrig, beror det på åldern.

Du behöver starta datorn från USB-minnet. Har du prövat med att starta om datorn med USB-minnet i?

 

Citat

Det går inte, och behövs inte heller för den är ju digitalt godkänd av Microsoft

Inställningar / Uppdatering & Säkerhet / Aktivering (i fältet till vänster) Windows har aktiverats med digital licens som är kopplad till Microsoft-konto) Du har registrerat ett lokalt Microsoft-konto under Inställningar-Konto

 

HANS

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Det blev inte som jag tänkt mig. Jag har laddat W10 på en usbpinne. Men hur tömmer jag datorn så den blir som jag köpte den?

Det går troligen inte om du menar att du ska den exakt som när den var ny med en del program installerade redan.

Om det är en märkesdator kan det finnas en OEM-partition att starta från, via denna installera om, men bättre om du installerar de program, de funktioner, du behöver på din dator.

vad är det du saknar?

 

Exakt vilken dator har du, modell?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lenovo. Det är så mycket skräp som jag vill ha bort. Det finns ett program som heter "killdisk vet du något om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte.

Du har installerat om dator med en ren version av Win10. Du saknar sakar men har samtidigt massor du vill bli av med?

 

Om du verkligen vill rensa dator helt, ha en helt ren installation av Win10 får du börja om från början och installera om Win10 igen och under processen ta bort alla partitioner på hårddisken och låta Windows bygga upp det den vill ha helt från scratch. Då tappar du givetvis bort eventuella OEM- och felsökningpartitioner som kan finnas i den dator. Windows bygger kanske upp en ny men jag vet inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du detaljera dina förslag gärna länkar till de program jag skall använda. Att omformatera disken är det något som kan användas?

PS hoppas du har tålamod med mig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan ju inte veta vad du vill ha. men har du exempelvis ett abb på Office gå in på https://portal.office.com och logga in för att hämta Office. Har installations-CD för andra program, använd dessa. Är det freeware/shareware (som paint.net, gimp, libreoffice) ladda hem det från officiella sidor.

 

Din dator borde vara ren från saker om du installerat från pinne och valt att installera över Window. Partionera om enbart om vill frigöra utrymme på disken egentligen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Torparen

Har du eller har du inte installerat Windows 10 från USB-minnet?

Det är svårt att hänga med i vad du har gjort och då kan svaren bli lite "goddag yxskaft".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja jag har inst Windows 10 från en pinne. Men det är kvar en massa oönskade filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...