Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Usb3 kontrollerkort


Spac3man
 Share

Go to solution Solved by Flyfisherman,

Rekommendera Poster

har kollat på den här https://www.computersalg.se/i/1885814/microconnect-usb-adapter-pcie-2-0?utm_source=prisjaktSe&utm_medium=prisjaktSeLINK&utm_campaign=prisjaktSe och den här https://www.computersalg.se/i/636143/delock-pci-express-card-2-x?utm_source=prisjaktSe&utm_medium=prisjaktSeLINK&utm_campaign=prisjaktSe och det skiljer 72kr så jag tänkte faktiskt köpa den billigare. jag har haft delock kontrollerkort förut och dom har alltid funkat bra med min dator men jag tror nog jag chansar på den billigare varianten. någon som har provat microconnects grejer förut och kan säga om dom är bra eller dåliga?

båda korten har en kontakt för intern usb3 men det ena kortet har 19 stift medans det andra har 20 stift, vad är skillnaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Flyfisherman

Hej,

 

Nej, det är inga problem.

 

image.png.f0b8e8e0c4f6989136ca4494a7592930.png

 



Se noga på denna bild nedan och där det är 19-pinnar och en saknas längst upp till höger, alltså den blåa kontakten längst ned på bild:

image.png.7039522e106aa817a3295c2562e21ab4.png

 

Detta är på ett mobo, men samma gäller för ett instickskort.

Ok. 19 eller 20? Spelar ingen som helst roll - den tjugonde pinnen används inte för varken data eller spänning/jord.

Nr. 20 används i regel på så sätt att kontakten är nycklad dvs. den kan inte vändas fel om kontakten som skall dit har en plugg på motsvarande position nr. 20.

Men nu har även kontakten på bild ett hål i mitten som skall passa i motsvarande kontakt plugg så den går inte att vända fel i alla fall.

 

En vanlig USB 2.0 port har fyra pinnar vara en är för +5V och en för jord.

Dom andra två är endast för dataöverföring.

 

En USB 3.0 port använder dessutom 4 pinnar till bara för dataöverföring - eller rättare sagt två av dessa i kombination med USB 2.0

Medan dom två övriga pinnarna används för felkorrigering i kombination av Transmit (överföring).

Den klarar 10 gånger högre hastighet.

 

usb3-Apinout-600.jpg

 

image.png.4bb42bf993ccfd08932bfb64e5c14cb5.png

 

Nu kommer det speciella:

USB 3.0 klarar max 5A genom nr. 1 samt nr. 19 för +5V samt jord genom nr. 4 samt nr. 16.

Max 5 Gbit/s (625 MByte/s)

 

USB 2.0 kan maximalt hantera 0,5 A.

@ 480 Mbit/s (60 MB/s)

 

image.png.8bd15a07c6eefc838bdff73e1789ff3b.png

 

USB 3 är bakåtkompatibel till viss del.

Då menas att en USB 3.0 enhet kan anslutas i en USB 2.0 port - men blir begränsad till dess lägre hastighet och lägre strömförsörjning från 5A > 0,5A.

Likaledes är en USB 2.0 enhet kompatibel med en USB 3.0 port men kan aldrig utnyttja dess fulla potential.

Tex. en USB 3.0 sticka kan utan vidare anslutas i en USB 2.0 port - men blir långsammare.

 

Ansluter man en USB 3.0 disk eller annan enhet som från början kräver högre ström än 0,5A i en USB 2.0 port kan det bli problem och där får man tänka sig för.

Båda har fortfarande 5V spänning.

Dock brukar USB 3.0 / 3.1 portar antingen vara blåa eller röda.

 

Mvh

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

toppen då tror jag nog som sagt att jag tar och köper det billigare kortet (microconnect) :)

Redigerad av Spac3man
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...