Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med räckvidd Asus AC-RT57U


Plaincollar
 Share

Go to solution Solved by Plaincollar,

Rekommendera Poster

Plaincollar

Hej. Har för första gången kopplat upp mig till indraget "Öppen Fiber". Routern är en Asus AC-RT57U. Räckvidden är löjligt låg. Misstänker att jag konfigurerat routern mindre bra. Läste en tråd om en annan Asus-router (RT68U). Kan vara något liknade inställningsproblem. Vet dock inte hur att lösa. Jag får 115/115 Mbit 3 sek inne i sommarhuset, får varierande resultat runt 5 Gbit i gästhuset och noll i dess arbetsrum. Routern står i ett fönster som vetter mot gästhuset. Husen är byggda i trä. Signalerna skall alltså passera ett fönster samt en yttervägg i trä och hamnar då på ca 5 Mbit. En innervägg till och det är noll. Avstånden är ca 6 meter resp 10 meter. Bör enligt Asus support (totalt blasé) inte vara något problem. Samma besked från Webhallen. Vad kan jag ha missat när jag drog igång routern?

Tack på förhand

PC

Asus-routerns räckvidd.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det bra värde på utsidan av gästhusets fönster och direkt på insidan av fönstret (mät t ex med mobilen, gärna med appen WiFi Analyzer för Android)?

Om de två är bra så kan man pröva med en repeater i fönstret.

Om värdet är bra på utsidan av huset men inte innanför huset kan man ha en brygga under takfoten på utsidan och dra en nätverkskabel från den till insidan där man sätter en accesspunkt.

 

Är det nybyggda eller gamla hus med nya eller gamla fönster?
Är det bra mobiltäckning inne i gästhuset?

Fönster med solskydd och annat special kan blockera trådlösa nätverk och mobilnätverk.

 

Är det fri sikt mellan husen eller är det träd eller annat emellan?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Hej Cecilia. Med mobilen får jag inne i gästhuset 40 resp 20 kontra pcn som ger 5 resp 0. Husen är ganska nya byggda i trä. Inget i vägen och inga solskydd eller liknande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

I stan gär signalen genom tjock bärande betongvägg så detta borde inte vara något problem (förvisso annan router och där kabel)...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Plaincollar:

Routern är en Asus AC-RT57U

Ska det vara AC-RT58U?

Nyköpt?

Uppdaterad med senaste firmware?

Är antennerna riktade rakt uppåt och prövat med andra lägen på dem?

 

Visserligen bättre med mobilen än med datorn men det är ju inte riktigt bra. Om det är en android-mobil föreslår jag att du installerar WiFi Analyzer och undersöker hur signalstyrkan är nära routern, på utsidan av stora huset, utsidan av gäststugan och på insidan av det så att man kan se var mottagningen sjunker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Nej, det är faktiskt en 57U även om den är svår att hitta hos Asus. Köpt på Webhallen nyligen. Men det var nog en 68U jag skulle haft... Men jag ska kolla upp signalerna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hittade jag den. Jag ser att det är en dual-band och vid dåliga förhållanden är det normalt bättre att använda 2,4 GHz-bandet än 5 GHz-bandet eftersom 5 GHz har sämre räckvidd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Plaincollar:

Med mobilen får jag inne i gästhuset 40 resp 20 kontra pcn som ger 5 resp 0

Det är ju bra om exakt samma enhet används vid alla mätningar.

Om en mobil får 40/20 på samma position där en dator får 5/0 skulle jag inte leta fel i routern utan i datorn.

 

Testa med homeplug kanske?

https://www.kjell.com/se/sok?query=homeplug

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Jo det är sant. 5 GHz försvinner i arbetsrummet emedan 2,4 ligger på 80 %. 60% när jag kliver in i gästhuset. 40 % i stora huset. Allt enligt Wifi Analyzer. 80 % gäller dock inte pcn. Laptopen är mycket svajig. Ibland får man en seg kontakt i arbetsrummet. I rummet före det får jag 5 Gbit men det har hänt att jag fått 40-50 Gbit.

 

Som Mikael63 säger, datorn känns lite labil i sammanhanget men jag tycker resultaten överlag är dåliga baserat på omständigheterna. Skall ett fönster, en yttervägg i trä och en innervägg i gips slå ut en router totalt? Verkar inte helt rätt. Kan routern vara ett måndagsex? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Med risk för att verka tjatig. Detta borde fungera. Men om det visar sig att detta är något man får leva med av olika anledningar, vilket är det bästa sättet att optimera wifi-mottagningen i hus 2? MESH (som du Mikael63 föreslog) går inte då gästhuset har eget elskåp med huvudström och jordfelsbrytare mm. En repeater jobbar bara halvtid och att sätta en sådan i hus 2 rum 1 lämnar inte många Gbit till övers. Måste jag borra hål i båda husen och dra en ethernet-kabel till en anslutningsdosa/brygga? Med tanke på omständigheterna verkar det det senare helt sjukt. Eller har jag fel router? Är Asus RTN66W ett alternativ?  https://www.asus.com/se/Networking/RTN66W/

Om jag ökar mitt abonnemang till 500 Mbit, ökar även räckvidden då? Eller ska jag tjacka Facit? F-n, jag trodde fiber löste många problem... Tacksam för tips och råd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Plaincollar:

MESH (som du Mikael63 föreslog)

MESH är något annat än Homeplug som jag föreslog. Fast, ja de är ju närbesläktade.

 

9 timmar sedan, skrev Plaincollar:

har eget elskåp med huvudström och jordfelsbrytare mm.

Menar du att gästhuset har ett eget abonnemang, med egen elmätare, egen faktura?

 

Har huset bara en undercentral som matas från en central i sommarhuset så bör Homeplug fungera men det kan nog (fortfarande?) skilja i kvalitet/funktion hos olika typer av Homeplug.

Många butiker erbjuder ju öppet köp så det går ju att testa.

 

9 timmar sedan, skrev Plaincollar:

ökar mitt abonnemang till 500 Mbit, ökar även räckvidden då?

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många med stora villor, där det är svårt med täckningen, får mycket bra resultat med Mesh-lösningar och det är ju likartat i ditt fall där det faktiskt är rätt långa avstånd för en router. Ett USB-anslutet trådlöst nätverkskort, kanske med en förlängningssladd, till laptopen kan också vara bra eftersom den verkar ha en dålig antenn.

 

12 timmar sedan, skrev Plaincollar:

40 % i stora huset

Om det sjunker så mycket i samma hus så verkar det som att det finns något i väggarna som blockerar signalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fuktspärren i väggarna kan vara aluminiumfolie. En lösning kan vara en trådlös brygga med riktantenner. En AP med riktantenn kan eventullt räcka.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Jo, det är sant. En elräkning/ett abonnemang med separata elcentraler så Homeplug/MESH kanske fungerar? Men kräver kabel till/från resp plug?

 

Jag var nog lite trött i går. Med  mobilen och WyFy Analyzer: 80 % i stora huset, 60 i lilla huset och 40 procent i arbetsrummet. Med  laptopen 100 % / 3-25 % / 0 %.

 

Brygga kräver väl även den kablar till pc-enheterna?  Är det inte likvärdigt med repeater?

Med en till AP antar jag att du menar en router till som mellanhand i lilla huset? Kräver då kabel mellan resp AP men sedan trådlöst? 

 

Men om jag har samma el i båda husen (ett abonnemang) så kanske Homeplug är en bra lösning. Dock vet jag inte vad tappet blir med router - plug - plug - laptop. En AP till kanske är det optimala (men då måste man alltså punktera väggarna)?

 

Har jag tolkat det hela rätt??? Begreppsförvirringen är total!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En brygga tar in en trådlös signal från en router och gör om den till nätverkskabel.

En accesspunkt har en nätverkskabel på router-sidan och skickar ut en trådlös signal mot datorer etc.

 

Vilken funktion i appen Wifi Analyzer har du använt när du får fram %-siffror?

Jag rekommenderar "Signal meter" som mäter exakt signalstyrka.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Fönsterglas är bland det sämsta för en radiovåg att ta sig igenom, särskilt moderna tjocka tre-glasfönster.

Glaset består i huvudsak av kisel och detta är absolut ingen bra bärare för en radiovåg.

En ren betongvägg trots armering (betongen har trots allt en porös struktur och liknar inte alls glas) kan t.o.m. vara bättre och du har träväggar och försök då istället att ta radiosignalen igenom dessa i första hand.

Dock om du har isoleringsull typ glas-ull mellan väggarna så kan det bli ännu värre förstås....

 

Bara spånar lite. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Ska kolla om jag använt bäst alt på wifi analyzern. Det märkliga är att jag får in två grannars routers i datorns wifi meny men inte min egen (i omnämnda arbetsrum) och det finns inga grannar som ligger bättre till än min egen router???

 

Fönstren är iofs moderna och Gullfiber ligger visst i väggarna, dock inte aluminiumfolie som fuktspärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det andra nätverk i närheten så är det också viktigt att kolla upp att routrarnas kanalval på 2,4 GHz inte ligger nära varandra, bör vara 5 steg från varandra. Wifi Analyzer kan visa det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev Plaincollar:

En elräkning/ett abonnemang med separata elcentraler så Homeplug/MESH kanske fungerar?

Jo, då bör homeplug fungera.

Dessa kräver ingen konfigurering och det är ju fort gjort att testa hastigheten.

Kräver ingen kabeldragning eller håltagning.

Det som är viktigt, enligt egen erfarenhet, är att man sätter dessa direkt i ett vägguttag och inte i en grendosa. Man kan ju tycka att det bör fungera ändå men...

 

OBS! De homeplug jag har i åtanke inkluderar ingen trådlös förbindelse även om det säkert finns sådana.

Jag ska kolla upp marknaden lite..

 

Router - kabel - homeplug - elnätet - homeplug - kabel - dator.

 

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.658212/test-tl-wpa8630/sida/1/overraskande-latt-att-installera-och-anvanda

 

https://www.mobil.se/tester/produkttester/mobil-testar-datanat-via-eluttaget

 

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/lokala-natverk/homeplug-natverk-via-elnatet

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Kanalval verkar spela mindre roll då de flesta verka ha automatisk kanalval på så oavsett när jag testar så får jag olika resultat. Mönstret är aldrig detsamma.

Vilken Wifi Analyzer rekommenderar du? När jag rör mig runt på tomten så har min mobil gått in på en grannes ssid som är låst. Blir tvungen att manuellt tala om för den att gå hem, detta trots att jag sitter bredvid min router. Har provat olika kanaler men som sagt....

 

Nej, det är inget hinder att koppla kabel men lite antikt...

Men jag förstår inte varför en grannes router dominerar. Det är samma typ av hus men längre avstånd och fler hinder och som sagt; ingen ligger bättre till än min egen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Alla 4 antenner rakt upp. Har provat att vinkla men vet inte om det gav någon förbättring. Har placerat routern högt upp i fönstret. Kan det vara hårdvarufel på routern? Allt är så otroligt skumt. I stan (med annan router) där datorn är i ett stängt rum med en bärande betongvägg (sekelskifte) emellan får jag över utlovad hastighet både ned och upp. Den väggen måste ju innebära ett mer betydande hinder än en yttervägg i trä om än med Gullfiber. Betongvägen är med största sannolikhet armerad och avståndet detsamma. Kollade kanalerna igen och låg då ensam på kanal 3 med hög pik. Likt f-bannat ansluter mobilen till grannens låsta router... som ligger drygt 25 meter från min router. Ska ladda ner den appen. Hade en annan....


TP-link TL-WPA8630 Kit verkar vara ett intressant alternativ men kommer säkerligen att strula den med. Bara för att.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt ska antennerna vara riktade uppåt när man ska sprida signalen i ett plan och inte till en övervåning.

 

Signalstyrkan på många ställen med början på någon meter från routern tror jag är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Befinner mig i stan just nu men drar ut igen i veckan. Mäter då och återkommer. Mäter med din WIFI Analyzer?

 

Plockar ev med mig TP Link enl rek av Mikael63 och ser om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...