Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med räckvidd Asus AC-RT57U


Plaincollar
 Share

Go to solution Solved by Plaincollar,

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Du hade väl en fungerande router i stan?

Kan du inte låna med den till stugan bara för att jämföra mot den som du har där?

 

Tillägg:

Citat

TP Link enl rek av Mikael63

 

Nja, jag har inte rekommenderat just TP-Link och jag har egentligen inte rekommenderat att använda dessa homeplugs men jag rekommenderar att pröva dessa innan ev. kabeldragning mm.

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Plaincollar:

Men vill nog dra kabel till en AP

 

Okej, då skulle jag ha valt att förlägga en kabel över till gäststugan i stället.

I mark (i rör) eller i luft (på bärlina).

Slippa dyra utomhusprylar.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill testa homeplugs kan det vara bra att välja ett ställe där du får lämna tillbaks prylarna om de inte fungerar. Kjell brukar gå med på det om man öppnar förpackningen försiktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Tyvärr fungerar inte den app du Cecilia hänvisar till med Android 9. Men nu åkte jag ut till huset och tog med min lilla Asus. Den ger trådlöst på 2,4 GHz bandet 55 inne i stora huset, 40 utanför fönstret, 51 i gästhuset och 18 i dess arbetsrum. Stora laptopen gav nu bara 80, 10, 16 resp 0. Nog tror jag att jag behöver en trådad AP i gästhuset men samtidigt verkar Routern inte ha alla knivar i lådan. Resultaten via bredbandsbolaget varierar kraftigt. Och något jag inte sett förut är att när man mäter hastigheten så ligger den väldigt lågt under mätningen för att på slutet sticka upp till slutresultatet. När jag mäter hemma på gatan där jag bor i stan.... så ser mönstret helt annorlunda ut. Den går upp och lägger sig ungefär där den slutar direkt.

 

Frågan är om jag skall reklamera routern och uppgradera till en bättre samt köpa en AP samtidigt? Frågan som följer då är; vad är skillnaden på en AP i förhållande till en router med inaktiverad NAT? Är det i princip två routrar jag skall ha (varav den ena utan NAT)  nu när jag ändå bestämt mig för att dra kabel mellan husen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt att appen inte fungerar med din mobil för jag tycker den hjälper mig mycket.

 

En trådlös hemmarouter innehåller åtminstone dessa funktioner:

brandvägg

NAT

router (att routa dataflöden)

DHCP

DNS

switch

accesspunkt

 

En sån kan användas som accesspunkt om man kopplar sig sig förbi alla funktioner utom de två sista, vilket man gör genom att stänga av DHCP och ansluta en annan router på en LAN-port i stället för på WAN-porten. Eftersom den router du har nu inte verkar fungera så bra mellan husen kan du kanske använda den som accesspunkt i gäststugan.

 

13 timmar sedan, skrev Plaincollar:

Den ger trådlöst på 2,4 GHz bandet 55 inne i stora huset, 40 utanför fönstret, 51 i gästhuset

För mig låter det ju som att fönstret blockerar en hel del. Du kanske ska pröva med att ha routern på något annat ställe än vid fönstret.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
19 timmar sedan, skrev Plaincollar:

Tyvärr fungerar inte den app du Cecilia hänvisar till med Android 9. Men nu åkte jag ut till huset och tog med min lilla Asus. Den ger trådlöst på 2,4 GHz bandet 55 inne i stora huset, 40 utanför fönstret, 51 i gästhuset och 18 i dess arbetsrum. Stora laptopen gav nu bara 80, 10, 16 resp 0. Nog tror jag att jag behöver en trådad AP i gästhuset men samtidigt verkar Routern inte ha alla knivar i lådan. Resultaten via bredbandsbolaget varierar kraftigt. Och något jag inte sett förut är att när man mäter hastigheten så ligger den väldigt lågt under mätningen för att på slutet sticka upp till slutresultatet. När jag mäter hemma på gatan där jag bor i stan.... så ser mönstret helt annorlunda ut. Den går upp och lägger sig ungefär där den slutar direkt.

 

Frågan är om jag skall reklamera routern och uppgradera till en bättre samt köpa en AP samtidigt? Frågan som följer då är; vad är skillnaden på en AP i förhållande till en router med inaktiverad NAT? Är det i princip två routrar jag skall ha (varav den ena utan NAT)  nu när jag ändå bestämt mig för att dra kabel mellan husen?

 

Hej! Wifi Analyzer fungerar på android 9, jag använder den på min Samsung galaxy S9. Det kan vara lite knepigt få den fungera då "plats" måste vara aktiverat i dess inställningar.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Okey. Bra. Var lite för snabb att lita på recentionerna efter att den strejkade. Skall kolla igen vad det är som blockar mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Hej

Kör nu WiFi Analyzer och dess "signal meter". Ger mycket varierande värden. Sitter jag på samma ställe i hus 2 varierar det mellan ca  -50, -60 och - 70. Detta under loppet av ett par minuter. Har satt rekommenderad kanal. Har också köpt en till router som jag ska dra kabel till (AP). Problemet blir därmed akademiskt men är likväl märkligt. 

Samtidigt som mobilen på samma plats får 35 Mbit på 2,4 får pcn 0,78 men med full signalstyrka enligt ikonen i traybar. Vid 5 Ghz är ikonen knappt ifylld men får då 15 Mbit.

Man kanske kan dra slutsatsen att routern/fibret levererar ojämnt och att min pc har en dålig 2,4 antenn?

 

Cecilia nämnde ett usb-anslutet nätverkskort? Något likt detta?  https://www.webhallen.com/se/product/187112-ASUS-USB-AC56-AC1200

 

Och varför hoppar mottagningen i styrka regelbundet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Citat

Och varför hoppar mottagningen i styrka regelbundet?

 

Försök att minska antalet aktiva enheter som använder samma trådlösa frekvensband. Både Bluetooth- och wifi-enheter använder 2,4 GHz-bandet, men många wifi-enheter kan använda 5 GHz-bandet istället. Det kanske hjälper om du ansluter fler av dina wifi-enheter till 5 GHz-bandet, om din wifi-router har stöd för båda banden. Dom flesta wifi-routrar med dubbla band hanterar det här automatiskt, men kanske inte helt optimalt?

 

Om  inte kanske du manuellt kan testa att styra om detta till 2,4GHz i routern för alla enheter?

Och ja, 2,4GHz bandet har längre räckvidd än 5Ghz bandet  - dock om några kanaler krockar eller kommer nära varandra kan det i sig störa signalöverföringen.

 

Ang. frekvens och våglängder och som en viktig del: är att lägre frekvens eller längre våglängd har lättare att ta sig igenom över större avstånd alt. genom hinder såsom väggar.

All about circuits.com: The Fundamentals of Wi-Fi Antennas Part 1

 

Det fungerar liksom ljud i ett annat spektrum: höga ljudfrekvenser kan man ganska enkelt isolera sig mot, men tex. ljud med låg frekvens och buller är väldigt svårt att isolera sig mot och därför har tex. vindkraftssnurror sådan miljöpåverkan över långa avstånd på omgivningen: alla som varit i närheten av en sådan mast med rotordiameter på 90m (45m långa fläktblad) eller bara sätta på stereon och lyssna hur basljudet tar sig igenom det mesta, medan diskantljudet bromsas upp av minsta hinder (eller lyssnat på grannarnas basljud) känner nog igen detta.

Samma princip gäller röntgenvågor och ljus för den delen.

Däremot kan man störa ut buller med annat buller på exakt samma våglängd där ljudvågorna tar ut varandra och därmed skyddas från skador...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Plaincollar:

Man kanske kan dra slutsatsen att routern/fibret levererar ojämnt och att min pc har en dålig 2,4 antenn?

En router skickar ju inte ut en signal hela tiden, dvs om den inte har något att skicka så blir den tyst och det är antagligen det du ser som ojämna värden.

 

Kommer inte ihåg om det har varit uppe i tråden men har du kollat att du har senaste drivrutinen för nätverkskortet och senaste BIOS/UEFI som finns på datortillverkarens webbplats?

 

13 timmar sedan, skrev Plaincollar:

Cecilia nämnde ett usb-anslutet nätverkskort? Något likt detta? 

Ja, det är nog ett bra nätverkskort eftersom det har extern antenn och får du ändå dålig mottagning så kan du stoppa in en USB-förlängskabel mellan datorn och kortet så att du kan placera antennen en bit bort med bättre mottagning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Jo, håller helt med frekvensresonemanget. Dock är det bara två enheter som ligget på 2,4.

 

Angående de varierande värdena så var alla enheter passiva. Jag satt och läste ett pm och hade ljud på WiFi A och någon gång per minut hoppade det upp med 30 enheter.

Missförstå mig rätt, jag lever inte numer med Ms WiFi Analyzer men nu låg jag och stirrade på dess Time Graph. En grannes router ligger konstant betydlig högre i mottagning än min och har så gjort från början. Nu ökade den rejält. Exakt samtidigt sjönk min med lika mycket (har de en superrouter för 10 kkr?). Grannen ligger på kanal 6 och jag 12 (en tredje på 5). Ingen krock. Kan en router dominera sin omgivning? Avståndet till den routern är betydligt längre än till min och skillnaden i styrka gäller oavsett var på tomten jag är eller i vilken fastighet jag befinner mig i. (I skrivande stund ligger jag på ca  -80 konstant som under några sekunder hoppade upp till -45 utan anledning. How come?).

 

Att jag får lägre Mbit på datorn än på mobilen tyder ju på dålig mottagning i datorn. Dock gäller inte det när jag är i samma rum som routern. Då får datorn fullt och mobilen lägre. I stan är läget motsatt där datorn har bättre i alla lägen. Skillnaden där är tjocka betongväggar mot här träväggar. Kabel resp fiber.

 

Visst, signaler är signaler. Har varit både här och där med järn i ena handen och kommunikation i andra och insekter överallt och vet att sändning och mottagning inte fungerar som slå på en tv. Men i detta fall ser jag ingen röd tråd i hur det krånglar. Idag drar jag ledning mellan de två aktuella husen och kopplar upp en Asus router (AP)  i hus två. Nästa steg blir väl ett USB nätverkskort om nödvändigt. Skall bli intressant att se vad det leder till... 

All input mottages tacksamt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar
På 2019-05-15 på 13:19, skrev Cecilia:

Det var ju tråkigt att appen inte fungerar med din mobil för jag tycker den hjälper mig mycket.

 

En trådlös hemmarouter innehåller åtminstone dessa funktioner:

brandvägg

NAT

router (att routa dataflöden)

DHCP

DNS

switch

accesspunkt

 

En sån kan användas som accesspunkt om man kopplar sig sig förbi alla funktioner utom de två sista, vilket man gör genom att stänga av DHCP och ansluta en annan router på en LAN-port i stället för på WAN-porten. Eftersom den router du har nu inte verkar fungera så bra mellan husen kan du kanske använda den som accesspunkt i gäststugan.

 

För mig låter det ju som att fönstret blockerar en hel del. Du kanske ska pröva med att ha routern på något annat ställe än vid fönstret.

Hej

Ett mycket bra och tydligt svar. Tackar vi för. En följdfråga. Var kommer WDS in i bilden? Min router har stöd för detta. Har nu två Asus routrar och skall koppla ihop dem enligt din text men samtidigt läser jag om WDS lite var stans. Gör det någon skillnad i din beskrivning? Vill ogärna in och rodda i routrarna och ställa till det...:-/

 

"It is possible to use a second router as a range extender to your existing network. It is also very possible to create only one network name between the two routers so your BluOS Players and other network devices will connect to which ever router has the stronger signal.

Many newer routers include WDS or Wireless Distributed Services to create multiple Access Points on a single network with a single name.

If your existing routers do not support WDS you can manually create a WDS environment using these simple steps.

Router 1

Set up this router as normal. In the wireless security settings of the router, disable Automatic Channel selection and manually set the channel to channel 3.

Router 2

In most cases, this router must be wired to the original router. Consider a wireless media bridge or by running a single network cable in this case to the other location.

  • Disable the DHCP server on this router to prevent IP conflicts or network configuration issues////"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

WDS är bara aktuellt vid trådlös anslutning mellan router och AP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte använt WDS för på den tiden jag gjorde ett större nätverk med hjälp av två routrar så fanns inte det. Jag läste lite på sidan https://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_distribution_system och det har att göra med trådlösa nätverk men verkar mest intressant om man har många accesspunkter och det är vanligt att datorer/mobiler flyttas omkring så att de ibland bör ansluta till en accesspunkt (router) och ibland en annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • Solution

Sent omsider, pga div oplanerade händelser, tänkte jag runda av denna tråd. Gjorde klart idag!

Problemet var, verkar det som, 2 för välbyggda hus olämpliga för WiFi. Lösningen blev en extra accesspunkt i lilla huset kopplad via lina till huvudroutern i stora huset. Båda av märket Asus men lite enklare i lilla huset. Konfigurerade accesspunkten som Cecilia beskrev i tidigare inlägg.

Bortsett hål i väggarna och kabel i rör mellan husen (vilket iofs var snabbt gjort) så är det den klart bästa lösningen för dylika problem. Inget tapp på vägen och full fart i båda kåkarna. En synergieffekt är att signalen också är stark runt om på tomten. Inte helt oviktigt då ett Plejd-system, IP-kamera mm är installerat överallt som styrs via blåtand/internet.

 

Stort tack för alla svar som ledde till en perfekt lösning. // PC

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...