Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Aja

Google Kalender

Rekommendera Poster

Aja

Jag är en flitig användare av Google kalender sedan många år. Nu har plötsligt det hänt att när jag klickar in mig i kalendern på dagens datum för att skapa en händelse så kommer det upp en ruta som är förinställd på 24 december 2015 och inte dagens datum. Jag måste ändra datum och klockslag varje gång i stället för att den tid jag markerar i kalendern automatiskt kommer upp. Jag har letat runt i inställningarna men kan inte hitta var och hur jag ska kunna ändra på detta. Tacksam för tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
fagerja

Beror troligen på att CMOS-batteriet är slut och datorns klocka går tillbaka till datumet då BIOS skapades. Byt batteri och ställ sedan in rätt tid i BIOS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Aja
Postad (redigerade)

Tack för svar. Det ska jag överväga att göra.

Om det är CM OS-batteriet som är slut så borde väl inte korrekt datum och tid visas i aktivitetslisten - vilket det gör?!

Redigerad av Aja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Aja

Jag har nu testat Google kalender i webbläsaren Edge och där fungerar det som det ska. Därför borde det väl inte vara ett CMOS-problem. Jag har rensat Google Chrome på historik, cacheminne, cookies men det löste inte problemet med att nyskapade aktiviteter automatiskt dateras 24 december 2015.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Aja

Jag har läst på den länk du gav mig och åter igen rensat historiken i webbläsaren. När jag gör det så fungerar det bra - tills jag uppdaterar webbläsaren då återkommer datumen 24/12 2015 när jag skapar en ny aktivitet. 

Jag har kollat bland bokmärken och tagit bort några, men jag har många hundra bokmärken i ett mappsystem och kan omöjligen hitta just det bokmärke som ev. stör Google kalender. Eftersom jag synkar webbläsaren Chrome i mina båda datorer borde exakt samma fel uppstå i båda datorerna när jag använde Chrome, om det är ett bokmärke som stör, men det gör det inte. I min andra dator har "Skapa aktivitet" också fastnat på ett tidigare datum men inte den 24/12 2015. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Jag uppfattade det som att det gällde just det bokmärke som man använder för att komma till Kalendern, inte innehållet i något annat bokmärke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Aja

Jag använder inget bokmärke för att komma in i kalendern, men jag har en webbsida - ett slags kontor - med länkar till alla möjliga sidor som jag ofta besöker. När jag klickar på länken till kalendern kommer jag in och inloggningsuppgifterna är sparade i Chrome.

Nu gjorde jag experimentet att logga in på ett annat av mina Google-konton och då uppstod samma problem. Men när jag sedan logga in igen på det Googlekonto jag vanligen använder så var problemet borta - även efter att jag uppdaterat webbläsaren. Konstigt att det inte funkade att rensa all historik, cache och cookies. Återstår att se om detta håller i sig. Det har tidigare funkat bra några dagar innan problemet återkommit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
1 timme sedan, skrev Aja:

Jag använder inget bokmärke för att komma in i kalendern, men jag har en webbsida - ett slags kontor - med länkar till alla möjliga sidor som jag ofta besöker. När jag klickar på länken till kalendern kommer jag in och inloggningsuppgifterna är sparade i Chrome.

I så fall motsvarar ju den länken ett bokmärke så det gäller att den länken inte innehåller något som direkt/indirekt kan innehålla/peka ut ett visst datum

1 timme sedan, skrev Aja:

Nu gjorde jag experimentet att logga in på ett annat av mina Google-konton och då uppstod samma problem. Men när jag sedan logga in igen på det Googlekonto jag vanligen använder så var problemet borta - även efter att jag uppdaterat webbläsaren. Konstigt att det inte funkade att rensa all historik, cache och cookies. Återstår att se om detta håller i sig. Det har tidigare funkat bra några dagar innan problemet återkommit.

Underligt, men jag håller tummarna :thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Aja

Hej igen,

Om du är intresserad kan jag meddela att nu kommer 24/12 2015 upp igen när jag ska skapa en ny händelse i kalendern.

Jag gjorde följande experiment:

1. Loggade ut och loggade in igen. Problemet kvarstod.

2. Logga ut och loggade in på ett annat gmail-konto. Problemet kvarstod.

3. Loggade ut och logga in på det första gmail-kontot igen och då var problemet åter borta.

Sannolikt för att återkomma i morgon när jag loggar in igen.

Jag fattar inte var denna uppgift är sparad. Chrome är vid upprepade tillfällen tömd på historik, cache och cookies.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...