Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp att spåna - fritt - att hindra tvättmaskinen att vandra iväg


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by svampenroten,

Rekommendera Poster

Behöver lite "input" i någon riktning.

Har en tvättmaskin som gärna vill vandra iväg om det är/blir lite obalans i trumman vid centrifugering.

(Blir det mycket obalans larmar maskinen för det)

 

Problemet är att golvet där maskinen står är.. ja inte ojämt som i skrovligt utan att där finns små höjdskillnader och så fort maskinen rör sig lite så stämmer inte de injusterade benen och det glappar ännu mer osv.

 

Att ställa den på gummiduk hjälper lite men inte tillräckligt.

Att fästa i väggen går bort.

 

Har själv börjat spåna lite:

Typ denna, som egentligen är för en båtstege.

Om tjockleken är ca 7-10 mm och det stora hålet minst 37 mm skulle jag kunna bulta fast två sådana i golvet (i de mindre hålen) och låta tvättmaskinens (fram)fötter stå inuti hålen. Hittar dock inte, för mig, relevant data för denna.

p1043.jpg

 

En annan tanke är två stycken av dessa där jag borrar hål i dem och fäster med en skruv med försänkt skalle.

4177_1.jpg

 

 

Andra ideér och uppslag önskas alltså!

(helst prylar som är förnicklade eller rostfria)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske putsa golvet, jämna till det, istället för att skapa större hål?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev Monshi:

Kanske putsa golvet, jämna till det, istället för att skapa större hål?

 

Uteslutet!

Nyligen målat och lackat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ett försök?

 

https://www.free-play.se/produkter/kabinettdelar/kabinettskydd/gummifotter-till-flipperspel.html

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju testat med en gummiduk men den är troligen inte tillräckligt mjuk/vibrationsdämpande.

Ska ta en titt på Classe's prylar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tvättmaskinen har ju i regel två st. balansvikter av betong på vardera sidan av trumman, lite halvmåne-formade och som är fjäderupphängda och skall förhindra obalans och skakningar särskilt vid centrifugering, då tvätten samlas mot ena sidan i trumman. Därav att en tvättmaskin är rätt tung.

Det första borde vara att kontrollera att betongvikterna sitter korrekt i dessa fjädrar.

Jag har nog bara varit med om att man kommer åt genom att luta omkull maskinen eller be någon hålla maskinen i c:a 45 gr. medan du böjer dig ned och sedan titta upp underifrån (ficklampa är bra).

Har du möjlighet så bryt strömmen till maskinen innan.

Förutsätter att det är en frontmatad maskin.

 

På ett ställe jag vet av införskaffades en Bosch tvättmaskin (samma modell man normalt har hemma) av chefen för att dom anställda skulle kunna tvätta sina arbetskläder och när dom själva installerade denna så läste man inte instruktionsboken innan, med följd av att man missade en väsentlig del av installationsproceduren:

Man skruvade inte bort 4 st. transportsäkringar ifrån baksidan. Alltså fyra långa skruvar som sitter fästade i betongvikterna och ut genom bakplåten/chassit och därmed satt dessa fast och hela maskinen skakade och levde rövare. Sedan transportsäkringarna plockats bort var det inga problem längre, men långvarig användning med dessa kvar kan resultera i skador.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
16 timmar sedan, skrev svampenroten:

Tack för tipset. Vi har en tvättmaskin med tendens att vandra på ett klinkergolv trots nya "ben" med mjukt gummi. Inhandlade vibrationsdämpare enligt ovan, skall bli spännande att se om maskinen står stilla.

/ Jari

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-05-08 på 02:36, skrev svampenroten:

Skaffade sådana idag och de verkar lovande.

Det är när det tvättas lite i maskinen, som mina arbetskläder, där sköljmedel inte ska användas, som maskinen tenderar vandra iväg.

Markerar som bästa lösning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nja, inte 100 % :(

 

Maskinen går i princip inte att flytta när den står på alla fyra "kuddar".

Trots det hade den vandrat iväg idag. Jag behöver nog komplettera dessa (för de var bra) med någon anordning som jag kan bulta fast.

Möjligen bara en bit plexiglasskiva med hål för ena "kudden", att dess tjocklek är tillräcklig för att hålla på plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ett bra golv så kanske en klick montage-lim under varje fot håller maskinen på plats?

 

Bara ett exempel, finns lite var stans.

 

https://www.clasohlson.com/se/Montagelim-NMN-Pattex/34-3451?gclid=EAIaIQobChMIrof-h4mx4gIVC7YYCh1ZPw02EAQYBSABEgLAdPD_BwE

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, ja kanske det!

Men då får det bli under framfötterna, under dessa kuddar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Postad (redigerade)

Trist att höra.

 

Tyvärr, för mig låter det som att tvättmaskinen har en inbyggd obalans.

Och du har givetvis kontrollerat transportsäkringar och upphängning jag pratat om innan är ok.

 

Visst det har jag sett förr, men inte så extremt och då börjar jag att undra om trummans upphängning börjar fela?

Trumman skall svänga vid rotation och det är detta som motvikterna skall ta upp och att maskinen väl invägd på alla fötter skall vandra iväg på detta sätt, säger mig att något inte står rätt till i maskinen.

 

Tex. Motorn kopplad via remhjulet till drivremmen mot trumman kan vara en orsak, en ytterligare orsak kan vara dålig/utsliten drivrem och då kan man få fantastiska konstiga fenomen liksom vibrationer.

 

Låter det något utöver maskinens eget ljud: typ lagerljud eller vibrationsljud typ "durrande"?

Kontrollera i alla fall drivremmen. Är drivremmen bra spänd och ser bra ut, ligger den rätt i motsvarande spår tex.?

Har den börjat "fransa" sig på kanterna så byt drivrem.

 

Kontrollera samtidigt att spåren för drivremmen mot trumman är helt rena:

Jag har varit med om att det varit skit i dessa och då betydde detta att för varje varv trumman roterade så hoppade det till och drivremmen just där där måste så att säga "klättra över" och då skakade hela maskinen.

 

Har det börjat nyligen eller har det alltid varit så?

Bara spånar lite.

Mvh

 

 

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solspindeln

Säga vad man vill, men still stod den...

https://www.youtube.com/watch?v=dq6T5BojXc8

Det kan vara lite bökigt att komma in, men som tidigare sagts kolla dämparna.

Fenomenet kan också uppstå med för lite men ändå tunga kläder (när de blir blöta)...

Dämparna klarar inte obalansen. Boten då är att lägga in mer kläder för att få en bättre fördelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
8 timmar sedan, skrev Solspindeln:

Säga vad man vill, men still stod den...

https://www.youtube.com/watch?v=dq6T5BojXc8

Det kan vara lite bökigt att komma in, men som tidigare sagts kolla dämparna.

Fenomenet kan också uppstå med för lite men ändå tunga kläder (när de blir blöta)...

Dämparna klarar inte obalansen. Boten då är att lägga in mer kläder för att få en bättre fördelning.

Hej,

Den där filmen kan ju vara kul (för nån?), men inget som hjälper TS med problemet.

 

Och boten att lägga in mer kläder för bättre fördelning stämmer inte på en modern tvättmaskin som hela tiden växlar rotationsvarv.

 

Dämparna klarar visst av tex. en enda socka till 5-7Kg tvätt och även dom större för 8-15Kg. Det gör alla tvättmaskiner idag. Dom är byggda för just detta att tvätten ligger i obalans.

 

Att packa in mer tvätt i trumman är varken effektivare eller miljövänligare eftersom en modern tvättmaskin har möjlighet att anpassa vattenmängden vid tvätt och dessutom vissa t.om. väger tvätten innan.

Det faktiskt så att överpacka leder till sämre tvättegenskaper och är mindre miljövänlig  - du har lorttvätt helt enkelt efter tvätt och kan måsta tvätta om.

Packa aldrig en tvättmaskin mer än vad tillverkaren rekommenderar.

Å andra sidan var heller eller aldrig rädd för att fylla en modern tvättmaskin. Allt enligt dess instruktioner.

 

Och inte minst viktigast: använd inte mer tvättmedel än som står på förpackningen. Tvätten blir inte renare, bara besvärligare att skölja ur och resterna hamnar i avloppet och sitter till viss del kvar i kläderna.

 

  • Och till sist: min personliga favorit som alltid retar upp folk: strunta helt i sköljmedel!


För det första: Sköljmedel direkt skadar material som tex. ylle: allt från naturmaterial (ull etc.) enär detta fyller naturfibrerna!

Det är totalt tabu att ens överväga att använda sköljmedel på kläder av ylle (fårull tex.).

 

För det andra: det gäller även bomullsmaterial och att ha sköljmedel i tex. underkläder inkl. alla sådana med blandmaterial tex. polyester etc. och bomull: så att dessa slutar att "andas" kan vem som helst räkna ut att det är ingen höjdare!

 

För det 3: e sköljmedel när det gäller handdukar och framförallt badlakan inklusive dessa av sk.frotté: dessa kommer då att ta upp en väsentlig del mindre vatten och när man torkar kroppen efter bad/dusch fungerar betydligt sämre!

 

För det fjärde: sköljmedel är absolut inte bra för miljön heller och eftersom det bara ställer till det i ren allmänhet, så har jag mycket svårt att förstå varför folk använder detta.

 

Sedan kan man faktiskt efter några år se avlagringar i en tvättmaskin där det använts sköljmedel hela tiden.

 

Ta en allvarlig funderare på varför just NI använder sköljmedel överhuvudtaget. Det tillför absolut ingenting positivt på något sätt: varken för kläder, miljö eller plånbok....

 

Ett tips. När det gäller tvättmaskiner: ta för vana att köra en tom maskin med något lite tvättmedel eller bikarbonat på 90C nån gång ibland: kanske en, två, tre ggr./år.
Har man kläder eller sängkläder som tvättas och där folk ofta använder hudkrämer och annat, så rensar man ut detta- vilket annars kan ställa till med bekymmer i förlängningen. Just hudkrämer packas med tiden liksom hårt vax i tvättmaskinens avloppstömnings-ventil.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet uppstår bara ibland, låt säga en av tjugo tvättar.

Blev mer påtagligt efter att jag lackat golvet, maskinen glider lättare på underlaget.

Maskinen står på en gjuten förhöjning och den lutar svagt mot ena hörnet.

Försöker illustrera utan bild som:

12

34

där 34 är framkant på maskinen och det lutar från 1-3, 2-4, 3-4.

Så när maskinen börjar vibrera tycks den dras mot 4 och eftersom 4 ligger aningen lägre kommer fot 4 att glappa mer och så fortsätter det.

 

De gummifötter @svampenroten tipsade om är bra. De är mjuka, diskreta och sitter bra. Dessutom kommer maskinen upp lite till från golvet.

Dock började även de att glida och jag tror att det beror på att jag inte rengjorde golvet innan jag placerade dem. De stod alltså inte på den lackade ytan utan på ett tunt lager smuts.

Efter tips från @Vedex har jag limmat fast 3 & 4. Återstår att se effekten.

 

Maskinen är gammal och visst lär dämparna vara sämre än när den var ny men om de vore helt slut skulle man märka detta vid varje tvätt, höra att trumman slår i osv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hmmm...gammal maskin..

Kollat drivremmen enligt mitt tips ovan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Kollat drivremmen

 

Nej, av den enkla anledningen att det inte finns någon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...