Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Your account has been hacked"


Dawkins
 Share

Go to solution Solved by mbgtmari,

Rekommendera Poster

Jag tittade en stund på en fransk film på SVTPlay: ”Blå är den varmaste färgen...”, - som sedan visades på TV2. Dagen efter kom en hacker-mail - ”från migsjälv”, (spoofing)! - till min e-mail adress,  med krav om 10.000 bitcoins, annars...skickas en video. Ett tomt hot i mitt fall.  Jag är över 85 år. Mejlen innehöll inga bilagor. Hackern har sannolikt plockat min e-mail adress från IP-adressen som registreras av SVTPlay. Exakt denna mejl beskrivas som en ”hoax” i PCRisk: 

https://www.pcrisk.com/removal-guides/14469-your-account-was-hacked-email-scam
  
AVAST djupscanning av datorn och Malwarebytes hittar inga virus. Efter fyra dagar har inget hänt,
men kan någon ha hackat sig in i min dator…? 
 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Postad (redigerade)

Nej ingen har hackat in sig i din dator. Det är bara ett tomt hot. Släng mejlet om du inte redan gjort det! Eftersom de där bluffande bitcoinmarodörerna inte vill sluta försöka lura oss så har följande hänt för mig. Efter nästan varje gång som jag loggat in på mitt konto för att se något på tv4 play så skickas ett mejl till den mejladress jag uppgett som användarnamn för "titta på tv4-kontot". I det mejlet berättas när "någon" loggade in på mitt konto och frågas om det var jag. Är det jag behöver jag inte bry mig om deras meddelande. (Eftersom det är jag noterar jag bara för mig själv att tv4 bryr sig om min säkerhet. Tack för det!) Kanske får du också ett sådant meddelande.

 

 

 

 

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, skrev Dawkins:

Jag tittade en stund på en fransk film på SVTPlay: ”Blå är den varmaste färgen...”, - som sedan visades på TV2. Dagen efter kom en hacker-mail - ”från migsjälv”, (spoofing)! - till min e-mail adress,  med krav om 10.000 bitcoins, annars...skickas en video. Ett tomt hot i mitt fall.  Jag är över 85 år. Mejlen innehöll inga bilagor. Hackern har sannolikt plockat min e-mail adress från IP-adressen som registreras av SVTPlay. Exakt denna mejl beskrivas som en ”hoax” i PCRisk: 

https://www.pcrisk.com/removal-guides/14469-your-account-was-hacked-email-scam
  
AVAST djupscanning av datorn och Malwarebytes hittar inga virus. Efter fyra dagar har inget hänt,
men kan någon ha hackat sig in i min dator…? 
 
 

 

Du kan lugnt kasta bort detta mail, det är bara som du själv säger, och som även mbgtmari är inne på, ett tomt hot. Ingen har heller "hackat" sig in i din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...