Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill köpa billigt Lego men var?


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Go förmidda!

 

Jag gjorde en sökning på forumet och fann denna tråd: https://eforum.idg.se/topic/143203-lego/ men då den var från 2005 så ville jag inte kliva in i den. Istället väljer jag att starta en ny tråd här.  :) I vart fall är frågan också uppe på ett forum som är lite mer nischat mot Lego men tänkte fråga här också för att om möjligt få lite mer input (även om frågan är svår).

 

Nåväl. Jag tillhör inte dem som brukar bygga "MOC's" men den här gången har jag faktiskt lite idéer som jag tänkte försöka mig på. Behöver då en väldans massa delar men var får man tag i dem till bästa pris? Det verkar inte finnas så mycket i handeln ("Classic" boxarna räcker inte långt) och att köpa  set på måfå bara för att få ihop delar känns mycket osäkert. Osäkert känns också Blocket och Tradera. På den senare webbsidan är jag inte medlem och på Blocket tar de betalt som världsmästare (och inte bara där tydligen... ?). Dessutom kan de inte ge  17 i att ändra sin sida hela tiden och de har tagit bort möjligheten till Blocket paket i just den aktuella kategorin ? ! Jodå, det finns ett par butiker (vilka både finns som fysisk och E-butik) som säljer lösa bitar men dessa kan kosta mellan 1 och 50:- styck där specialbitarna är dyrast och jag behöver många bitar. Båda butikerna säljer också bitar i lösvikt men då ligger tyngdpunkten på standard bitar (ex. 1x3/2x3/2x4 etc.PP) och dylika bitar behöver jag ej.

 

Visst är det så att vi lever i en stor värd och det finns många olika tillverkare av dessa plastklossar. Jag är inte främmande för att köpa bitar av andra märken men jag tänkte visa upp dessa byggen (om de blir av) på ett Lego forum och om de får veta att skapelsen delvis är byggd med oäkta bitar så kommer det inte att bli roligt alls... (tänk er en kommentar om att gå i exil eller liknande så förstår ni att fanatismen och fanboyismen är real där ? ).

 

Så vad anser ni är det bästa alternativet? Finns det någon här som bygger egna kreationer och vet var man kan skaffa bitar billigast? Är glad för all input i detta ärende. :)

Redigerad av DePhaz
Glömde lite info
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, Lego...Länge sedan man pysslande med detta, har dock en oöppnad kartong, som jag inte har satt ihop ännu, en liten ovanlig byggsats som jag funderat på att sälja istället.

 

Men till ditt problem istället, som du är inne på så finns det många ställen som säljer, både fysiska butiker och på nätet.

 

Ett ställe som borde kunna ge dig lite tips om var du ska söka, hur priserna ligger, vet jag inte, men kolla kan du alltid göra.

 

https://www.swebrick.se/index.php?board=13.0

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Tack för svaret. Har redan frågat på detta forum och fått ett par tips. Det verkar dock som att Brick Link är populärast i de kretsarna och det blir samma sak som att köpa lösa bitar här hemma (skriver så men det finns svenska säljare på BL också). Fick tipset att köpa många stora satser på rea och det skulle fungera. Har dock inte avsättning för de bitar jag får på köpet (är ingen hängiven byggare även om det är kul någon gång ibland).

 

Vill också passa på att förtydliga en sak: När jag skrev om andra tillverkare var jag inte ute för att försvara olovlig kopiering (se bara på Lepin som pysslat med sådant i stor skala) utan vill bara klargöra att det finns många tillverkare därute som tillverkar dessa byggstenar. Kvaliteten kan skifta och så och färgerna men många är bra. En del tillverkare plagierar Lego rakt av (Som Lepin) men många gör sina egna set. En del gör både och (!). (Detta var helt OffTopic men jag ville lägga in denna brasklapp så att ingen drar igång en debatt om saken).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

I Facebook, finns det sk. Marketplace och där brukar man kunna hitta mycket sådant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo. Problemet är att jag inte har "fejjan". Tack ändå för svaret. Nå, funderar starkt på att strunta i alltihop och spara pengarna till något annat. Vi får se....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag markerade tråden som löst. En kollega med ebay konto beställde åt mig. Vi får se om det följer med några bitar jag kan använda. Annars får jag bygga något annat ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...