Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte ta bort filer på datorn som synkas mot OneDrive


Mad Man
 Share

Go to solution Solved by Mad Man,

Rekommendera Poster

Hej,

Idag sprang jag på ett problem som har gjort mig konfunderat, jag kan nämligen inte ta bort filer på hårddisken som synkas mot OneDrive. Följande grejer har jag gjort utan att det blev bättre.
Stänga av OneDrive och sedan försöka ta bort fil=>Funkade inte

Välja bort foldrar som skall synkas och sedan försöka ta bort fil.=Funkar inte

Stänga av internet och sedan försöka ta bort fil=> Funkar inte.

 

Det skumma är om jag loggar in på Onedrive via en webbläsare och tar bort en fil där, så så försvinner den, men filen ligger ändå kvar på hårddisken. Så något skumt synkroniseringsproblem är det, fast det borde inte vara orsaken till att jag inte kan ta bort filen från hårddisken.

 

Och för att röra till det ytterligare, så kan jag, via dos-promten ta bort vissa av filerna som inte går att ta bort via utforskaren. Det gäller dock inte alla. I vissa fall så säger dos-promten att filen inte finns när jag försöker ta bort den, trots att filen är med på listan och jag kan öppna själva filen.

 

Skapar jag en ny fil så har jag inga problem att ta bort bort den.

 

Hoppas på hjälp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tar du bort filerna?

Får du något felmeddelande?

I vilken/vilka mappar finns filerna, typ i någon särskild OneDrive-mapp, i dina egna vanliga mappar i någon Program-mapp?

 

På 2019-05-04 på 19:54, skrev Mad Man:

I vissa fall så säger dos-promten att filen inte finns när jag försöker ta bort den, trots att filen är med på listan och jag kan öppna själva filen.

Syns filen när du listar mappens innehåll i Kommandotolken, dvs med kommandot dir?

Kanske det du menar med listan men jag är inte säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Cecilia:

Hur tar du bort filerna?

Får du något felmeddelande?

I vilken/vilka mappar finns filerna, typ i någon särskild OneDrive-mapp, i dina egna vanliga mappar i någon Program-mapp?

 

Syns filen när du listar mappens innehåll i Kommandotolken, dvs med kommandot dir?

Kanske det du menar med listan men jag är inte säker.

 

I de fall jag lyckats ta bort filer så är det via dos-prompten. Vad jag dock märkte nyss var att i vissa fall, dock inte alla, så kan man ta bort filer en och en, men inte när man har markerat flera.

 

Tar jag bort filerna via onedrives websida så försvinner bara filen "online", så att säga, den finns kvar på hårddisken.

 

Det är lika olika mappar.

 

I de fall jag inte kan ta bort filerna, ens med dos-promten, då dyker sagda fil upp när jag kör dir, men när jag skall deleta filen så säger promten att filen inte finns.

 

En sak som säkert har med det hela att göra är att OneDriven hela tiden, timme in och timme ut säger att "Behandlar 38 förändringar".  I de mån jag lyckats ta bort en fil, så dyker den infon upp där också, men texten "Behandlar 38 förändringar" kvarstår.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag resetade Onedrive enligt info i en av länkarna. Efter det så var det bra "Behandlar 6 förändringar" kvar. Jag lyckades hitta alla dessa 6 filer och kunde ta bort dom med dos-prompten, så nu verkar OndDrive appen vara nöjd. Men grundproblemet kvarstår; jag kan inte ta bort filer genom utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

After messing around awhile trying to solve it I remembered that I had recently in the onedrive settings, on the Settings Tab, unchecked the 'Files on Demand' option.   

Once I added that check mark back, things deleted again like normal.

...

Thanks 'Mike P, it works for me in spite that the option was originally checked. I'm enlightened by this to uncheck it, then the files can be operated again although it took times to download all the files.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/cannot-delete-folders-or-files-on-my-pc-in/7c38c729-5d61-4274-93b5-0dacade5c029 inlägg av Mike P and CNJYGinger, se även inlägg daterat December 14, 2018 och February 6, 2019.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
På 2019-05-18 på 08:46, skrev Cecilia:

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/cannot-delete-folders-or-files-on-my-pc-in/7c38c729-5d61-4274-93b5-0dacade5c029 inlägg av Mike P and CNJYGinger, se även inlägg daterat December 14, 2018 och February 6, 2019.

 

Tyvärr så spelar det ingen roll om bocken för "Spara utrymme och ladda ned filer när du använder dem" är förkryssad eller inte.  Dessutom känns det mer logiskt att ha den förkyssad, för det är väl först då som filen verkligen sparas på hårddisken?

 

Jag har dock kommit på ett work-around, som egentligen inte löser orsaken till varför det inte går att ta bort filer, men som ändå faktisk tar bort dom.

 

1)Avmarkera ovan nämnda kryssruta.

2) Välj filen som skall tas bort, högerklicka och välj "Frigör utrymme"

3) Ta bort filen

4)Markera ovan nämnda kryssruta.

 

Det får väl duga i brist på annat.

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...