Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Firefox - Adblock Plus fungerar inte


Flyfisherman
 Share

Go to solution Solved by Flyfisherman,

Rekommendera Poster

Flyfisherman

FF ver. 66.0.3 vet ej när denna version uppdaterades/installerades, men från och med idag när jag startade FF så fungerar inte Adblock Plus längre.

Fungerade gjorde det i går kväll i alla fall. Och det går heller inte att ladda ned Adblock Plus igen.

 

Dessutom har Adobe Acrobat tillägget slutat att fungera, fast det kan jag leva med eftersom jag kan kopiera länkadress direkt till Adobe Acrobat om jag vill konvertera en webbsida till pdf.

 

image.png.5bc9d9e626cc62e6ef2c89fdfc03a446.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja så var det några Firefoxversioner tidigare för Adblock+ och då inaktiverade jag denna och installerade uBlock Origin i stället. Sedan uppdaterades Adblock Plus så den gick att använda i Firefox. Det kommer den nog att göras nu också. Jag föreslår därför att du gör som jag gjorde: installera uBlock Origin och inaktivera Adblock Plus. Risken finns dock att du kommer att föredra uBlock Origin även efter Adblock Plus- uppdatering. Det har jag gjort.

 

Jag ska kolla hur det är med Adobe Acrobat. Återkommer.

 

Har nu kollat. Jag har inga problem med att öppna en pdf i Firefox. Jag har Adobe Acrobat Reader DC Version 20.19.010.20099. Det där tillägget du har (för att konvertera en webbsida till pdf) har jag inte men det behöver nog också uppdateras för att uppfylla Firefox-standard.

 

Senaste versionen av Adblock Plus är 3.5.2. Den versionen kom den 19 april 2019, i alla fall i fransk tappning

https://addons.mozilla.org/fr/firefox/addon/adblock-plus/

På engelska

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/adblock-plus/

 

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Jag har inga problem med något av nämnda tillägg i FF med samma version (32 bit) på win 10 x64.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hmm både ja och nej. FF teamet är medveten och har skapat en sk. hotfix och detta i dag, men kan tydligen än så länge endast fås genom att aktivera "Studies" och även då kan det tydligen ta upp till 6-timmar innan den nya "Studies" installerats.

 

Efteråt kan man kontrollera statusen för denna:  om hotfix-reset-xpi-verification-timestamp-1548973 har kommit in och sedan avaktivera "Studies" igen.

https://blog.mozilla.org/addons/2019/05/04/update-regarding-add-ons-in-firefox/

 

Gäller för övrigt många fler tillägg än dom jag listat.

Det kommer tydligen en ny FF uppdatering vanliga vägen vid ett senare tillfälle som skall åtgärda detta, men det kan ta lite tid.

 

För många har det tydligen redan fungerat enligt kommentarerna här och på Blogzilla, men ännu inte för mig. Bara att vänta då...

Har för övrigt aktiverat "Studies" temporärt nu enligt instruktioner i länken ovan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Japp nu fungerar båda tilläggen igen.

Fick in detta via "Studier" och sedan avaktiverade jag studier och insamlande av data igen.

 

image.png.eb7255333eaaec123f8348dc2611db89.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga av mina tillägg fungerar hos mig, även några teman försvann, till och med FF´s eget normaltema försvann, men det är väl bara att vänta och se...:thumbsdown:, "Studier" är aktiverad i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nu är det igång igen, trevligt att sådant här går att fixa manuellt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Flyfisherman

Och nån gång i går kväll 5/5 har Mozilla släppt en uppdatering av FF ver. 66.0.4

Den hade åtminstone inte dykt upp hos mig på eftermiddagen i går.

Har man inte fått in denna automatiskt så kan man gå via Hjälp > Om Firefox och även se versionsnumret där.


https://www.mozilla.org/en-US/firefox/66.0.4/releasenotes/?utm_campaign=whatsnew&utm_medium=firefox-browser&utm_source=firefox-browser

Citat

Fixed

Repaired certificate chain to re-enable web extensions that had been disabled

 

 

Det må jag säga var raskt marscherat. :thumbsup:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så har Mozilla även släppt denna uppdatering för Android, så plattan och mobilen kan fungera också med FF, tack , snyggt jobbat Mozilla.

Bara att uppdatera Firefox så är tilläggen igång igen :thumbsup:

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 .. och nu finns en fixad version, 66.0.5, även i programförrådet för Linux Mint..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja och nu såg jag att denna ver. 66.0.5 släpptes 7 maj på bl.a. Windows plattformarna med en ytterligare fix för i grunden samma problem.

 

https://www.mozilla.org/en-US/firefox/66.0.5/releasenotes/?utm_campaign=whatsnew&utm_medium=firefox-browser&utm_source=firefox-browser

 

Citat

 

Fix

Further improvements to re-enable web extensions which had been disabled for users with a master password set (Bug 1549249).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...