Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Com porten slö..


blindmouse42

Rekommendera Poster

Tja!

Jag har just installerat XP Pro på min dator och har lite problem med com porten som modemet sitter på. Uppkopplingen blir bara på 9.6 kb/s och det är trots allt ett 56k v.90 modem så jag fattar inte vad det är för fel. Jag körde Me innan och då var allt frid och fröjd. Modemet är ett noname men XP hade inga problem med att hitta det och installera det så det måste bero på com porten. jag provade också att ställa ned modemet ännu långsamare men resultatet blev ändå 9.6

vad göra?

Hjälp mig någon!

 

/ Damien

 

Min dator består av följande:

P3 700

256 MB RAM

EP3VCA moderkort, med den senaste via 4 i 1

GeForce2 32 GTS

SB live 1024

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja.. jag kan ju ha fel men vad jag har hört så ska inte ett 56k modem klara av mer än max 5 kb/s så det kan vara orsaken.. men som sagt så kan jag ha fel :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett modem som klarar 56kbit/s har en teoretisk max-hastighet på 56/8 = 7kB/s (B = byte) så huruvida du har problem eller inte beror på om det är byte eller bit som visas som enhet.

 

Om du har 9.6kB/s så har du ju en väldigt bra hastighet för att vara modem...

 

Kanske borde tillägga att man kan få högre hastigheter än "max" genom att ladda ner okomprimerade filer, så för att verkligen testa anslutningen så skall man ladda ner zip-filer eller annan hårt komprimerad data, såsom Mpeg.

 

/ Terborn

 

[inlägget ändrat 2001-10-13 11:28:48 av terborn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på att du har fel drivrutiner på modemet. 9,6 Kbit/s är mkt slött. Max hastigheten för ett 56K modem är 6.0 Kb/s. Det är skillnad på Kbit/s och Kb/s. Försök ändra drivrutin det finns att hämta på modemets hemsida oftast. Men XP anpassad drivrutin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis menade jag 9.6 Kbit/sekund och ingenting annat. Hade jag haft 9.6 kb/s hade jag hoppat av glädje och allt hade varit frid och fröjd men så är alltså inte fallet. Ursäkta oklarheten. Jag skulle nog behöva ha lite fler förslag på vad det kan vara förutom modemets drivrutiner.

 

/Damien

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjohoo!

Problemet löst.

Numera 115.2 kbps...liiiite skillnad.

Tack för tipset dock.

/Damien

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...