Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Räcker Windows Defender - Vad anser du?


fjed
 Share

Rekommendera Poster

Vad brukar du svara när någon frågar om det räcker med Windows Defender?

 

Om du anser att det inte räcker som skydd, vad brukar du rekommendera? Vad är din anledning till att det inte räcker till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör bara windows defender för datorns antivirus och brandvägg, inte upplevt att några problem. Kan ju inte säga till 100% om det finns något virus eller inte, men å andra sidan kan ingen annan säga det heller oavsett antivirusprogram.

 

Sen hjälper säkert brandväggen i routern också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Defender har fått bra resultat i tester det senaste året, dock kräver det lite mer datorresurser än en del andra bra antivirusprogram.

 

I detta inlägg kan du kolla testresultat från välgjorda tester av antivirusprogram: https://eforum.idg.se/topic/223493-antivirusprogram-rapporter-och-tester/?do=findComment&comment=1112963

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Det är nästan en månad sedan du ställde din fråga @fjed och ingen svarade att det INTE räckte med Windows Defender. Förutom .M så vet jag att Pelle Penna också tycker att Windows Defender räcker i hans Windows 10 dator.  Jag skulle också svara att det räcker med Windows Defender. Här kommer argument för denna åsikt från den välkända how to geek-sidan:

https://www.howtogeek.com/225385/what’s-the-best-antivirus-for-windows-10-is-windows-defender-good-enough/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att ge ett generellt svar anser jag. Individens, eller individernas, behov och önskemål bör eftersträvas.

Vill uppmuntra till att prova olika produkter till man hittar något som upplevs som godtagbart.

Det finns troligen många program där ute som ”räcker”. Men till vilket pris?

Är det till priset av reklam eller dylikt som dyker upp på skärmen varje dag, eller är det på bekostnad av prestandaförlust? Är det gratis eller kostar det pengar? Får jag den hjälp jag behöver, om jag behöver det?

Faktorerna man vill ta hänsyn till ökar högst sannolikt med datorvanan.

Välj gärna något som räcker!  ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Det är nästan en månad sedan du ställde din fråga @fjed och ingen svarade att det INTE räckte med Windows Defender. Förutom .M så vet jag att Pelle Penna också tycker att Windows Defender räcker i hans Windows 10 dator.  Jag skulle också svara att det räcker med Windows Defender. Här kommer argument för denna åsikt från den välkända how to geek-sidan:

https://www.howtogeek.com/225385/what’s-the-best-antivirus-for-windows-10-is-windows-defender-good-enough/

 

Windows Defender tycks klara sig bra i jämförelse med andra antivirusprogram. Är det bara det som frågan i tråden avser så kan jag också tycka att Windows Defender kan räcka. How-To Geek tycker t o m att Windows Defender kan vara att föredra jämfört med andra "gratis" antivirusprogram, som inte sällan innehåller mindre bra saker.


Men räcker Windows Defender? - Det tycker ju inte How-To Geek, de rekommenderar att man kompletterar med Malwarebytes. Gärna då betalversionen med realtidsskydd.


Håller också med Thirteen, det är mer än bara hur väl antivirusprogrammen hittar "virus" som avgör. Uppskattar man de extra skydd som t ex "Internet Security-paket" innehåller så kan det vara värt en peng.


Apropå Malwarebytes så använder jag ett par premiumlicenser som skaffades då inköpen avsåg livstid. Med andra ord, ingen årlig avgift för dem. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

Var ju ett tag sedan jag ställde min fråga. Hade faktiskt glömt bort det!

 

Finns det något som Defender inte skyddar sig mot jämfört med de andra antivirusskydden? Exempelvis  spionprogram, malware och andra hot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, i så fall hade det inte fått ungefär lika bra resultat i testerna som andra program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör aldrig som administratör på Windowsdator (eller Linux fdd) så Windows defender räcker mer än väl. Den gör ju ingen skada och finns med automatiskt så finns ingen anledning att köra andra antivirusprogram.
Då ska sägas att jag inte är särskilt försiktig var jag surfar eller vad jag laddar ner. Fast det beror mer på säkerheten jag får av mina backupprogram (och sandboxen webläsarna är i) än oförsiktighet i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...