Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SSID


hurvan
 Share

Rekommendera Poster

Har en mobil där jag samlat på mig 111 GB. Skulle vilja koppla min tv via wifi så jag kan titta på t ex  SVT play. Den vill veta SSID. Mobilens wifi kan jag förstå. Har sökt runt på mobilens nätverk och internet men kan inte ens hitta något 32 tecken nummer av slag. Var ska jag leta? Tack till den som lyckas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en mobil med Android som operativsystem, t ex från Samsung, eller en iPhone från Apple?

Om du vet (kan ta reda) på vilken version av Android resp iOS som du har så underlättar det också.

 

SSID är ett namn på mobilens trådlösa nätverk och något du kan bestämma själv. Det brukar inte vara ett 32 teckens nummer. Man bör hitta det i inställningarna där man ställer in mobilen för att agera "hotspot", dvs skapa ett trådlöst nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är visserligen för Android 6 så jag vet inte om det stämmer men å andra sidan är det en svensk guide: https://www.enkelteknik.se/dela-ut-internet-via-wi-fi-fran-en-android-telefon

i bilden i punk3 ser man till höger att det står Nätverksnamn (SSID) och där fyller du i något som passar dig, typ HurvanMobil, som du sen letar upp i datorns lista över trådlösa nätverk.

 

Berätta hur det går och om du behöver en nyare guide.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter många om och men har jag fått in det som det ska på mobilen utom att den har ett låst hänglås vid sidan om. Får inte fram något om hotspot någonstans.

På tv:n har jag också fått in det men det går inte att ansluta. "se till att det trådlösa nätverket är på och koppla sedan bort och återanslut det trådlösa nätverket" står det där. Och: se till att den trådlösa routern är påslagen och starta om den trådlösa routern (mobilen kan jag tro). 

Är väl troligen att jag måste öppna hänglåset på något vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låst hänglås brukar betyda att anslutningen är krypterad och det bör den förstås vara så att ingen annan ansluter till din mobil. Det är viktigt att du skriver in krypteringsnyckeln (lösenordet till det trådlösa nätverket) på samma sätt i teven som du gjorde i mobilen.

 

En "hotspot" är en mobil som har ett trådlöst nätverk vilket din mobil nu verkar ha, dvs din mobil är en hotspot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med "hotspot" menar jag att jag inte har "Internetdelning och hotspot" i Inställningar. Har något som heter "Wi-Fi Direct och där har jag hittat "Anslutna enheter" där det står:  Samsung 6 tillgänglig, också med ett låst hänglås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wi-Fi Direct är en annan sak.

 

Vad har du för val under Trådlöst och nätverk -> Mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har något som heter Nätverk och Internet. Under det ligger Wi-Fi, MobilnätverkVPN och Privat DNS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var underligt för t o m guiden http://howto-android.com/setting-up-hotspot-or-tethering-on-xiaomi-mi-a2-lite/ som just handlar om din mobil skriver om ett val som heter "Internet Connection Sharing".

 

Se om denna guide hjälper dig: https://www.hardreset.info/devices/xiaomi/xiaomi-a2-lite/portable-hotspot/

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, den har jag inte sett. Ska sätta mig in i vad där står.

Mobilen är inte ansluten. Jag upptäckte nämligen att den föredrog datorns GB framför sina egna. Snål mobil detta.

Tack för ditt tålamod med en gammal tant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är standard att mobilen föredrar trådlöst nätverk framför mobildata eftersom de flesta vill ha det så men du ska kunna stänga av WiFi så att mobildata används i stället, men kanske inte just när du håller på och försöker få igång detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick in på den andra länken du gav mig med bild på varje steg. Tjusigt. Och vet du, där ser man att jag har inte har "Hotspot & tethering" tab! Konstigt. Hur kan man få det? Jag såg att jag har android 9. Finns kanske inte kvar på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det här vara tillämpligt?

"As we have told in our previous post that Poco F1 has received the latest update so  [you?] must try out the Android 9 update. Your laptop or tablets should also be updated so, here are the steps."

https://gadgetfeatures.com/fix-xiaomi-poco-f1-internet-hotspot-not-working-issue/

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Jättesnällt. Börjar bli tjock i huvudet nu. Kommer att läsa igenom det i morgon med ett nytt huvud. Ser dock ut som bra instruktioner. Godnatt mina vänner!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är problemet att hitta och aktivera Hotspot i mobilen eller är den delen avklarad? *)

 

Hitta & aktivera ser ut att funka lika som på min telefon om man kollar några av de videoklipp som finns på nätet.

Dra ner systemfältet, fältet allra längst upp på skärmen.

Dra ner det ytterligare om bara en rad med ikoner visas.

Finns ingen ikon med Mobil hotspot - pröva att bläddra i sida. (Jag har två sidor på min)

Klicka på ikonen så att den "tänds".

Har man inte konfigurerat detta tidigare bör inställning för det dyka upp.

 

*) förstår inte riktigt första inlägget, vad har "påsamlade" 110 GB med detta att göra?

Är det en smart-tv som i sig innehåller SVT-Play appen och att den bara behöver internetåtkomst?

Finns inte wifi hemma i huset/lägenheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, här igen. Gjort en system reset av Wi-Fi inställningarna samt på tv´n. Hardrest.info hade en bild för "Set up Wi-Fi hotspot", den överensstämmer med hos mig Wi-Fi →Använd Wi-Fi → +lägg till nätverk. Nu har jag ett nätverk på Använd Wi-Fi → Sparade nätverk och Tv´n på Wi-Fi → Använd Wi-Fi →Inställningar för Wi-Fi - Avancerat - Wi-Fi Dirct Anslutna enheter "Samsung tillgänglig". Hur jag sedan ska kunna sammankoppla dem verkar inte kunna gå. Finns inte några alternativ då t ex inte finns någon trepunkts"ikon" för dem, inte heller fungerar en "längre" pekning. Kan ni ge mig en hint?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev hurvan:

Kan ni ge mig en hint?

Jag tror att du måste beskriva tydligare vad det egentligen är du vill uppnå?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill att min tv använder de GB jag har på mobil då jag tittar på tx svtplay. Idag använder den datorns, men jag har satt stopp för det nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, de 111 GB är alltså en surfpott du har och som du vill nyttja.

 

8 minuter sedan, skrev hurvan:

Idag använder den datorns

Hur hanterar du detta?

 

Det jag inte får klart för mig är om du enbart vill använda mobilen som hotspot och inte på något sätt blanda in den för att se ex- SVT-Play.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill se svt play på tv´n inte på mobilen, men jag vill att tv´n använder de GB jag har på mobilen inte de jag har i datorn, vilka den i vanliga fall gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag använder alltså tv´n datorn som hotspot men jag vill att den ska byta till mobilen som hotspot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev hurvan:

Hardrest.info hade en bild för "Set up Wi-Fi hotspot", den överensstämmer med hos mig Wi-Fi →Använd Wi-Fi → +lägg till nätverk.

Är det alltså ett ställe där du skriver in SSID och har möjlighet att ställa in IP-adress?

För att för mig så låter Använd Wi-Fi -> Lägg till nätverk som ett ställe där man ansluter sig till ett trådlöst nätverk som redan finns.

Har du möjligheter att ta skärmavbilder på mobilen som du sen kan ladda upp här?

På en del mobiler tar man en skärmavbild genom att trycka på Power + en av volymknapparna samtidigt, en del med Power + Hem och andra liknande varianter. https://www.wikihow.tech/Take-Screenshots-on-an-Android

 

2 timmar sedan, skrev hurvan:

Tv´n på Wi-Fi → Använd Wi-Fi →Inställningar för Wi-Fi - Avancerat - Wi-Fi Dirct

För mig låter Wi-Fi Direct fel för en internet-anslutning.

 

2 timmar sedan, skrev hurvan:

Anslutna enheter "Samsung tillgänglig".

Vad är det du har som kommer från Samsung?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Så ser den ut hos Hardrest och i min Lägg till nätverk. Och hamnar i sparade nätverk.

2. Det är i Wi-Fi Direct jag hittar den när jag sökte runt. Jag har inte lagt till den där själv.

3. Samsung är tv´n. 

xiaomi-a2-lite(6).jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltså skriva in nätverksnamn/SSID.

 

När du har konfigurerat hotspot/trådlöst nätverk i mobilen ska du gå till teven och i den välja att ansluta till det trådlösa nätverk som du skapade i mobilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...