Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken del av hårddisken är det som ska formateras?


Tomas E
 Share

Go to solution Solved by vertpre,

Rekommendera Poster

Har anslutit en extern hårddisk via USB och vill formatera den. Enligt vad jag läst mig till ska man högerklicka på den partition man vill formatera och sen välja "Formatera". Problemet är att på de delar av hårddisken jag högerklickar på som har alternativet "Formatera" i menyn så är detta alternativ nedtonat i ljusgrått. Jag kan alltså inte välja det, se skärmdumpar. Vilken av dessa delar är det som ska formateras? Eller ska jag först välja "Ny enkel volym" på den svartmarkerade delen 620 MB?

 

2019498699_Formatera1.png.08b08562fdfd2e21a8392e32703d30a2.png

 

451719411_Formatera2.png.6a46b7088331a470c955711047e9ff61.png

 

1630168299_Formatera3.png.ef5dd446319778b8a093f5dd427f9b8a.png

 

1211576456_Formatera4.png.c6a29de0f69e957a3fedf0b5c8e3054b.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du anslutit hårddisken så borde du väl ha fått enhetsbokstav (bokstäver) i utforskaren. Och där kan du högerklicka och välja formatera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Tomas E:

Problemet är att på de delar av hårddisken jag högerklickar på som har alternativet "Formatera" i menyn så är detta alternativ nedtonat i ljusgrått.

Har du något val om att ta bort partitionen som redan finns?

Du vill väl ha en enda sammanhängande partition över hela disken och inte ha den uppdelad i flera. När du har fått en enda stor oallokerad partition väljer du "Ny enkel volym" i högerklicksmenyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra fråga men på disken där ens Windows-installation finns brukar enhetsbokstäverna stå utskrivna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har disken använts med en Mac dator, t.ex. Time Machine? I så fall skapas en EFI partition. Då går det inte att formatera med Diskhantering. Du kan använda ett tredjeparts program som EaseUs Partition Master eller Kommandotolken i Windows för att ta bort allt på disken. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev vertpre:

Har disken använts med en Mac dator, t.ex. Time Machine? I så fall skapas en EFI partition. Då går det inte att formatera med Diskhantering. Du kan använda ett tredjeparts program som EaseUs Partition Master eller Kommandotolken i Windows för att ta bort allt på disken. 

 

Ja, det stämmer! Ska prova lite senare, med Kommandotolken till att börja med. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

100 % säker på att Disk 2 är den externt anslutna?

 

Helt säker. Disk 2 försvann från listan när jag drog ur USB-kabeln från datorn och dök upp igen efter att jag kopplat in den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
10 minuter sedan, skrev Tomas E:

 

Ja, det stämmer! Ska prova lite senare, med Kommandotolken till att börja med. 

 

Du måste använda kommandotolken med admin rättigheter. Diskpart är det du ska använda. Här är en guide i fall du behöver.

https://www.seagate.com/support/kb/how-to-diskpart-eraseclean-a-drive-through-the-command-prompt-005929en/

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev vertpre:

 

Du måste använda kommandotolken med admin rättigheter. Diskpart är det du ska använda. Här är en guide i fall du behöver.

https://www.seagate.com/support/kb/how-to-diskpart-eraseclean-a-drive-through-the-command-prompt-005929en/

 

Då var det klart! :)

Lite knökigt, men tog det lugnt och såg till att jag valt rätt skiva samt dubbelkollade övriga inställningar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-28 på 09:21, skrev Cecilia:

Du vill väl ha en enda sammanhängande partition över hela disken och inte ha den uppdelad i flera.

 

Jo jag ska bara ha en partition.

 

Lite konstigt dock att den oallokerade partitionen var så stor som 620 MB. Det stämmer ju inte alls om man ser till hur den är uppdelad grafiskt. Den ser ju mer ut att vara runt 1/4 av det totala utrymmet. Hårddisken ska dessutom inte vara större än 500 (eller om det var 512) GB. Men det kanske har att göra med att den inte gick att läsa korrekt då den var Mac-formaterad sen tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partitionerna i grafen har inte en storlek som är i proportion till deras storlek för då skulle man ju inte ens se de där små partitionerna som inte ens är 1 GB och då är det ju stor risk för att man skulle hantera disken fel.

 

När det gäller skillnaden på 500/512 och 466 GB så beror det på att hårddisktillverkarna räknar som vi brukar göra och då betyder kilo 1000 och Giga 100 000 000 medan för Windows, som lever i en digital värd med bara ettor och nollor, så blir det lättare om kilo får betyda 1024 och Giga blir då 1 073 741 824.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...