Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Usb-kabinett till M.2 NVME..


Okalettos
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en M.2 NVME key M 2280 hårddisk Toshiba thnsn5256gpuk som vi ska skaffa ett "usb-kabinett" till..

Kommer det fungera med ett kabinett som inte har protokollet NVME i sin specifikation?

 

Mvh :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, stiften på ett M.2 kort och ett M.2 NVME kort är olika. Kabinettet måste ha stöd för båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom om du använder ett USB-kabinett med NVME kort kommer du inte att komma i närheten av den hastighet kortet kan leverera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Disken är en PCIe, dvs ytterligare en grej att se upp med vid val av kabinett eller?

 

Jag trodde det var "Key" som talade om vilken M.2-stiftkonfiguration det är..

Du menar att det är protokollet NVME som i grund och botten avgör att det i mitt fall är Key M..?

Räcker det inte att kabinettet stödjer PCIe Key M.. Måste det nödvändigtvis stödja även NVME..? Eller finns det inte ens Key M som inte samtidigt stödjer NVME..?

 

Vi har ingen glädje av NVME i detta fallet.. Vi ska bara läsa ut några få filer från disken (som vi inte kommer åt pga "någon" glömt Windowslösenordet).. 

Redigerad av Okalettos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Okalettos:

Disken är en PCIe, dvs ytterligare en grej att se upp med vid val av kabinett eller?

 

Jag trodde det var "Key" som talade om vilken M.2-stiftkonfiguration det är..

Du menar att det är protokollet NVME som i grund och botten avgör att det i mitt fall är Key M..?

Räcker det inte att kabinettet stödjer PCIe Key M.. Måste det nödvändigtvis stödja även NVME..? Eller finns det inte ens Key M som inte samtidigt stödjer NVME..?

 

Vi har ingen glädje av NVME i detta fallet.. Vi ska bara läsa ut några få filer från disken (som vi inte kommer åt pga "någon" glömt Windowslösenordet).. 

 

Key M 2280 anger bara storleken på M.2 kortet. 22 betyder 22 mm och är bredden på kortet. 80 är längden och betyder 80 mm. Det finns M.2 kort som är kortare, t.ex. 2260, 2242. Detta har inget att göra med vilken typ av kort det gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Okalettos:

Räcker det inte att kabinettet stödjer PCIe Key M.. Måste det nödvändigtvis stödja även NVME..?

 

Detta är min egentliga fråga ;).. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, skrev Okalettos:

 

Detta är min egentliga fråga ;).. 

 

55 minuter sedan, skrev Okalettos:
  6 timmar sedan, skrev Okalettos:

Räcker det inte att kabinettet stödjer PCIe Key M.. Måste det nödvändigtvis stödja även NVME..?

 

För att göra det enkelt, Ja. Står det att det fungerar med ett nvme kort, har du fått garanti på att det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Okalettos:
3 minuter sedan, skrev vertpre:

 

 

För att göra det enkelt, Ja. Står det att det fungerar med ett nvme kort, har du fått garanti på att det fungerar.

 

 

Ja jo det förstår jag.. Men de är mycke dyrare.. och via usb gör det ju ingen skillnad, samt att detta är en engångsgrej vi ska göra.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Okalettos:

 

 

Ja jo det förstår jag.. Men de är mycke dyrare.. och via usb gör det ju ingen skillnad, samt att detta är en engångsgrej vi ska göra.. 

 

Jag har ingen koll på vad de kostar men köpa något som kanske inte fungerar är väl inte så genomtänkt. Vad är det för kabinett ni har tittat på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda en Linux-distribution, live-version?

Du behöver inte plocka ur disken ur datorn, behöver ingen adapter eller annat.

Är det bara några filer du behöver kopiera över till en annan disk, varför inte köra datorn med t.ex. Ubuntu Live?

 

https://tutorials.ubuntu.com/tutorial/try-ubuntu-before-you-install#0

 

Nästan som att köra Windows och enkelt att kopiera de filer du vill ha kvar!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den Linux-lösningen är enklare än Mikael63s, som även jag tycker är svårbegriplig. Annars finns rena Windowsmetoder:

http://www.chntpw.com/reset-forgotten-windows-10-password

https://www.youtube.com/watch?v=sBd23RqViA0

 

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.651968/sa-nollstaller-du-ditt-windows-10-losenord/sida/1/steg-1---2

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Okalettos:

Ja, men begrep oss inte på Youtubevideon ;)

Man använder Rescatux som är en "räddningsskiva" som innehåller flera olika verktyg, bl.a. möjlighet att återställa ett lösenord i Windows.

Man laddar hem iso-filen, lägger det på ett USB-minne (ex. m.h.a. Rufus) eller bränner den på en skiva.

Sedan startar man upp datorn med skivan/minnet och då startar en liten dist. av Linux Debian där dessa verktyg finns åtkomliga via en meny som autostartar.

Rescatux är inte uppdaterad sedan oktober 2017, har inte uttalat stöd för Windows 10 men jag hittar inget som säger att det inte skulle fungera med Windows 10. (om nu aktuell dator har det OS,et) Jag testade själv på en virtuell maskin med Windows 10 men där hade jag inget lösenord från början så jag kunde inte testa fullt ut.

Att starta upp en Linux dist. (vilket ju även Rescatux är) löser ju problemen med att komma åt filerna men jag tänkte att man kunde ha nytta av att återställa lösenordet för att kunna fortsätta använda Windows/datorn..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...