Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Dag Erlandsson

Tvätt och torkmaskin i ett / rekommendation

Rekommendera Poster

Lighthouse2
Just nu, skrev Dag Erlandsson:

Tack för tipset. Men tänker att iom att maskinen är 38 djup, så var den perfekt o storlek för ett så litet badrum. Då försvinner lite av djupet med en sån förhöjning. Eller? Sedan har vi höjde fram till kran 106...  

Ja det ena ger det andra. Här får du upp maskinen en bra bit från vattnet som samlas på ett duschgolv plus får förvaringsplats. Men förstår hur du tänker om att den tar plats!

Och längre bak mot väggen kan ju inte maskinen skjutas oavsett, kranen är ju där oavsett den höjd maskinen står på?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Dag Erlandsson
2 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Ja det ena ger det andra. Här får du upp maskinen en bra bit från vattnet som samlas på ett duschgolv plus får förvaringsplats. Men förstår hur du tänker om att den tar plats!

Och längre bak mot väggen kan ju inte maskinen skjutas oavsett, kranen är ju där oavsett den höjd maskinen står på?!

Fast idén är så bra! Finns det inte mindre djupa förhöjnings socklar? Min tanke är att skaffa en duschdraperi skena som är rundad. Så någon som hade monterat en lust på golvet också i dusch hörnan så att vatten inte skulle komma ut? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2
5 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Fast idén är så bra! Finns det inte mindre djupa förhöjnings socklar? Min tanke är att skaffa en duschdraperi skena som är rundad. Så någon som hade monterat en lust på golvet också i dusch hörnan så att vatten inte skulle komma ut? 

Dessa är också bra, dom dämpar också vibrationerna. Du lägger dem under varje fot på maskinen och kommer då upp en bit extra. Inte mycket men bättre än inget.

https://www.clasohlson.com/se/Vibrationsdämpare-för-tvättmaskin/p/Pr408387000

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson
2 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Dessa är också bra, dom dämpar också vibrationerna. Du lägger dem under varje fot på maskinen och kommer då upp en bit extra. Inte mycket men bättre än inget.

https://www.clasohlson.com/se/Vibrationsdämpare-för-tvättmaskin/p/Pr408387000

Jag köpte dessa idag på Elgiganten 

0C0E9246-3A53-4A53-BE80-1084D157529B.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

När det gäller stativ så hör med butiken där du köpte tvättmaskinen. Det är i alla fall inte vanligt med mindre socklar utan alla jag hittade är för normalstora maskiner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson
Postad (redigerade)

En annan fråga med detta. Hur fäster jag själva Tvättmaskins avloppet 

Tvättmaskinsavlopp

Är det nått jag kan göra själv? Eller är

det något dom gör vid leverans? 

5738C0E4-EE32-4BFA-9630-6B4CCA24E9AD.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
På 2019-04-26 på 08:51, skrev Mikael63:

Du kan fästa avloppsrördetaljerna med buntband i kallvattenledningen nertill och i ledningarna för handdukstorken upptill.

På 2019-04-26 på 10:54, skrev Cecilia:

Vi har den typen av tratt och den är skruvad in i väggen men det går också bra att limma fast den eftersom den har en plan yta på baksidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson
29 minuter sedan, skrev Mikael63:

Förstå inte fullt ut. det är ju ett mellanrum mellan väggen och själva avloppet. Det kommer inte att gå att ha den tight mot väggen. Eller har jag missförstått? 

453D837D-61C9-49F3-B387-1125BBA1A5FE.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson
Postad (redigerade)
3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Skippa fastsättning nertill.

Bara att sätta dit den menar du? Med buntbanden menar du att jag ska sätta dom (i så fall) mot Dessa rör. 

9689FA1E-4DA0-405E-891E-18531E31A911.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Jag tror att det löser sig när du har rördelarna på plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson
Postad (redigerade)
10 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jag tror att det löser sig när du har rördelarna på plats.

Tack! Sista frågan här såg jag ett annat avlopp för halva priset som också är en böj på så att det kommer närmare väggen. Är det likadant eller är Bauhaus bättre och mer estetiskt? 
Avlopp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Den från Biltema saknar golvhuv. Så vitt jag kan se är båda förslagen visade med en böj på röret. Det är väldigt lite information om Biltemas så det kan ju vara i en dålig plast som inte håller bra, man kan väl misstänka att de har snålat in på något för att hålla nere priset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson

Så då var den uppsatt. Men det ser inte ”snyggt” ut... Vad kan jag göra för att få till det snyggare? 

85240D03-A8CD-4EA5-B34B-9DD58D8D7FE5.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Avloppsröret borde gå att korta av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Avloppsröret borde gå att korta av.

Precis.

Antingen kapa så att fästhålen stämmer i höjd med rörutloppen..

image.thumb.png.8732406c74e67931cc9a2589bf812e68.png

..så att inte buntbandet behöver vara på sniskan.

Eller så kapa ännu mer så att det går att fästa med dubbelhäftande tejp/fästkuddar mot kaklet och kanske "hjälp-fästa" avloppslangen mot rörutloppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson
7 timmar sedan, skrev Mikael63:

Precis.

Antingen kapa så att fästhålen stämmer i höjd med rörutloppen..

image.thumb.png.8732406c74e67931cc9a2589bf812e68.png

..så att inte buntbandet behöver vara på sniskan.

Eller så kapa ännu mer så att det går att fästa med dubbelhäftande tejp/fästkuddar mot kaklet och kanske "hjälp-fästa" avloppslangen mot rörutloppen.

Så här gjorde jag. Vad tycker du? 

0E674978-2CB4-40AF-A931-21C695120A1A.jpeg

C76DD6B4-C375-457D-B4BB-2D1D13BE0682.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Tja, det duger väl. Jag skulle dock ha nyttjat de båda hålen i fästet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Sitter avloppsslangen fast i något?

Det är viktigt att den inte riskerar att hoppa ut den dag det blir stopp i vattenlåset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Sitter avloppsslangen fast i något?

Det är viktigt att den inte riskerar att hoppa ut den dag det blir stopp i vattenlåset.

Jag satte fast den så här.... Kan jag göra det bättre? 

70A71B9C-4BD5-4D36-AD59-042D23E6CF93.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Det är nog bra, det var ju bara att det inte gick att se på dina tidigare bilder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Det duger bra.

OM du vill testa att få det lite mer "symmetriskt" (och du har fler buntband) skulle du kunna testa att trä ett buntband "bakifrån från väggen" genom det vänstra hålet, runt slangen (inte öglan) in genom det högra hålet, upp runt vattenledningarna, tillbaks till låset på buntbandet.

Då hålls slangen mot tratten men kan fortfarande, om man inte kan dra åt hårt, hoppa ur.

Ett till buntband genom öglan i slangfästet (som nu) men lite längre upp och genom den skåra som finns på tratten.

Behövs egentligen inte men jag vet att du Dag gärna vill få saker att se snygg ut.

Ännu snyggare skulle det bli om du gör som Cecilia var inne på tidigare, att fästa tratten mot väggen.

Om man bara rengör noga med typ sprit (inte handsprit) och låter det torka så fäster sådana fästkuddar otroligt bra.

Själva rördelarna i sig står väl egentligen av egen kraft.

Det är sedan slangen som inte får bli "för tung" för detta.

Borra-plugga-skruva skulle ju gå rent funktionsmässigt men det finns för många nackdelar med det.

Jag tänker mig typ sugpropp skulle fungera om man hittar en bra.

När vi semestrade ifjol saknades det krokar för handdukar i badrummet och köpte därför på nån "supermarket" billiga krokar med sugpropp. Det var den typen där man spänner fast den. De satt i minst två veckor, kanske sitter de kvar än.

En sådan typ men med ett gängat hål i stället för krok borde finnas. Dock kanske de är svår att hitta som vita (eller transparent)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...