Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Göra rent på spis


.M
 Share

Rekommendera Poster

Detta kommer verka som ett massivt rookie misstake och att verka som att jag misslyckas totalt med att sköta mig själv. 

 

Men en liten olyckshändelse ledde till att något (vet inte exakt vad) ramlade på en varm platta på spisen och smälte. Så någon halvsmält plast ligger nu kring plattan. Någon som har ett förslag på hur jag får bort det igen? Lite orolig att om jag värmer plattan igen så smälter det ännu mer. 

Redigerad av .M
Stavning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vanliga gjutjärn:

Jag skulle fortsätta bränna på typ 2'an (av 6) med spisfläkten på högsta hastighet och sedan när allt kallnat ta en spisborste att ta bort resterna med.

 

Tillägg: och sedan kanske snygga till alla plattor med spissvärta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är gammal gjutjärn. Det som jag tycker är obehagligt med att värms på igen är just ångorna som kan uppstå. Köksfläkten kommer hjälpa lite, men jsh är osäker på om det är tillräckligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser nu först:

1 timme sedan, skrev .M:

kring plattan

Det är alltså på emaljen?

Då skulle jag nog inte värma på mer... hm..

 

Såg en (reklam?)film på tuben om WD40 som grejade i princip allt.

Om det inte bara var fejk så skulle det ju gå att testa.

https://www.youtube.com/watch?v=xepEEBTgxjQ

5:18-5:45

Redigerad av Mikael63
länk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solspindeln

En hårfön/värmepistol (så du kan reglera konsistensen) och en vässad skrapa av trä (för att undvika repor) + korsdrag och eller fläkten. Värmepistolen måste användas "med känsla...", låt det hellre ta tid än att du forcerar fram giftiga ångor.

Att använda plattan igen rekommenderas inte!

En kolfilter mask vore Bra, kan användas vid andra tillfällen där du inte vill dra i dig onödiga ångor (men kolfilter klarar Inte allt !!!).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Eftersom smält plast avger kolväten i olika former skulle jag ta det lite lugnt med detta ang. uppvärmning.

Tex. sk. aromatiska kolväten som kan avges liksom bensen - ett cancerogent ämne.

Men ofta är det Alifatiska kolväten som är mindre farligt tex. baseras på metan, etan, propan, butan m.fl..

 

Likafullt är smält plast ingen höjdare att andas in och att rengöra detta under värme är ännu mindre bra - såvida du inte öppnar köksfönstret och sätter på fläkten på högsta för maximalt utsug medan du håller på.

 

I övrigt följ tipsen så kommer det att bli bra. Ingen anledning till oro, bara nämner det.
eHow: How to clean melted plastic from a cast iron stove

 

Mvh :)

 

Ps. Vill särskilt nämna teflonpannor: Teflon polytetrafluoreten (PTFE) och har man bränt vid en sådan så att teflonet omvandlats till perfluoroktansyra (PFOA) så kan detta vara långt mer farligt att andas in.

Denna omvandling sker på temperaturer > 350 C men om man glömt plattan på med stekpannan och det bildas rök så finns det bara en sak att göra:
Håll andan, stäng av spisen, öppna köksfönstret och fläkten på högsta, ut ur köket och stäng dörren.

Vädra ut!

Perfluoroktansyra (PFOA) är mycket farligt att andas in. Och ändå verkar det vara klent med varningsetiketter på teflonfpannor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-24 på 15:57, skrev .M:

Detta kommer verka som ett massivt rookie misstake och att verka som att jag misslyckas totalt med att sköta mig själv. 

 

Men en liten olyckshändelse ledde till att något (vet inte exakt vad) ramlade på en varm platta på spisen och smälte. Så någon halvsmält plast ligger nu kring plattan. Någon som har ett förslag på hur jag får bort det igen? Lite orolig att om jag värmer plattan igen så smälter det ännu mer. 

Jag skulle föreslå att testa med kylspray, den typ som används för att kyla elektronik vid felsökning.

Genom att kyla plastresterna med kylspray blir plasten hård och porös.

Använd sedan något av trä, plast eller annat material som inte repar spisemaljen för att bryta sönder plasten.

 

Det här har funkat för mig på andra material där plast av en olyckshändelse smält på.

 

Se bara upp så du inte sprayer dig eller någon annan på huden! Kylspray orsakar köldskador om den sprayas på kroppen. Se också till att spraya relativt mycket så plasten hamnar i en mycket låg temperatur. Då är den som lättast att bryta sönder.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...